دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1394 - 16:40
در یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران مصوب شد

شهرداری تهران باید لایحه ساماندهی بهره‌برداری از اماکن میراثی خود را ارائه دهد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران شهرداری پایتخت را به ارائه لایحه ساماندهی بهره‌برداری فعال از اماکن میراثی،‌ تاریخی،‌ انقلابی و مشاهیر شهدا تحت تملکش مکلف کردند.
کد خبر : 38775

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، طرح الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه ساماندهی بهره‌برداری فعال از اماکن میراثی، تاریخی، انقلابی، مشاهیر، شهدا و...، تحت تملک شهرداری تهران در یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت.


محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در این باره گفت: شورای شهر تهران در دوره‌های دوم و سوم مصوبات خوبی را در این خصوص داشته است ضمن آنکه در برنامه 5 ساله نیز شهرداری مکلف به ارائه برنامه‌ای در خصوص چگونگی بهره‌برداری از اماکن تحت تملکش شده است. نیازی به طرح جدیدی در این زمینه نیست.


وی افزود: بر همین اساس نامه‌ای تهیه شده است که شهرداری تهران براساس ماده 93 و ماده 112 برنامه 5 ساله نسبت به بهره‌برداری فعال از اماکن تاریخی، انقلابی و مشاهیر اقدام کند و نیازی به ارایه لایحه نیست.


شورا و شهرداری در حال تبدیل شدن به دولت هستند


پرویز سروری، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی این طرح گفت: شورا و شهرداری در حال تبدیل شدن به دولت هستند و حرص و ولعی در این خصوص داریم که هر وظایفی که سازمان‌های دولتی دیگر دارند شهرداری انجام دهد.


وی افزود: شهرداری پول پیمانکاران را نمی‌دهد و اقدامات دیگری را انجام می‌دهد. با این اقدامات بهتر است کارهای دولت در تهران را تعطیل کنیم و شهرداری وارد عمل شود.


سروری یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی در این زمینه فرافکنی می‌کند و شهرداری به دنبال انجام وظایف این سازمان است.


مجتبی شاکری، رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران نیز در این باره اظهار کرد: بارها در مورد تملک املاک میراثی و تاریخی توسط شهرداری تهران مباحثی مطرح شده است اما در مورد چگونگی بهره‌برداری آنها دستورالعمل مشخصی وجود ندارد.


وی افزود: آنچه این طرح دنبال می‌کند مربوط به نحوه بهره‌برداری از این اماکن در تملک شهرداری است.


بهتر است برای امضاهای خود ارزش قایل شویم


احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز تاکید کرد: بیش از یک سال قبل یک فوریت این لایحه در شورای شهر به تصویب رسید و حال بعد از 13 ماه می‌خواهیم آن را از دستور کار خارج کنیم.


وی ادامه داد: بهتر است برای امضاهای خود ارزش قایل شویم و این لایحه در دستور کار باقی بماند.


رحمت اله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌ زیست شورای شهر نیز وجود ماده واحده‌ای مبنی بر تکلیف شهرداری تهران برای ارائه لایحه بهره‌برداری از این اماکن را یادآور شد و افزود: در ماده 112 قانون برنامه 5 ساله شهرداری مکلف شده است که در سال اول اجرای برنامه نظام‌نامه نگهداشت و بهره‌برداری از تمامی اماکن تاریخی و میراثی و ...، که در تملک خود در آورده است را به شورا ارائه دهد.


به گزارش آنا، در نهایت اعضای شورای شهر در نامه‌ای شهرداری تهران را مکلف به تهیه سند جامع مدیریت و نحوه بهره‌برداری از اماکن تاریخی، میراثی، مشاهیر و شهدا که در تملک خود دارد کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته