دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1394 - 12:14

سفر قریب‌الوقوع «یوکیا آمانو» به تهران

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که «آمانو» در روزهای آینده به تهران سفر خواهد کرد.
کد خبر : 38727

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «علی‌اکبر صالحی» روز گذشته (دوشنبه) فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران را مهم‌ترین موضوع مطرح شده در دیدار با «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواند و ابراز امیدواری کرد که با توافق ایران و آژانس، تا 15 دسامبر سال جاری این موضوع به نحوی بسته شود که «برجام» در مرحله عملیاتی قرار گیرد.


اظهارات «صالحی» در حالی مطرح می‌شود که «عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، 31 تیر گفته بود که ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای (PMD) به توافق هسته‌ای وین ارتباطی ندارد و بخشی از آن نیست.


وی تاکید کرده بود: ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل موضوع «PMD» منتظر اجرایی شدن توافق هسته‌ای و طی مراحل قانونی این توافق نخواهند ماند.


فعالیت‌های سابق ایران در سایت نظامی «پارچین» یکی از موارد اختلاف میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بوده است. در همین حال بر اساس نقشه راهی که روز 23 تیر و ساعاتی پیش از اعلام رسمی توافق جامع هسته‌ای ایران با گروه 5+1 میان ایران و آژانس امضا شد، دو طرف درباره بازرسی از سایت نظامی «پارچین» به توافقی محرمانه دست یافتند. بر طبق این «نقشه راه» تهران اسناد لازم برای حل ابهام درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود را در اختیار آژانس قرار داده است.








فعالیت‌های سابق ایران در سایت نظامی «پارچین» یکی از موارد اختلاف میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بوده است.

با وجود این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 18 شهریور اعلام کرد که اطلاعات ارائه شده به‌وسیله ایران در ارتباط با گذشته برنامه هسته‌ایش ابهام‌هایی دارد که تهران باید درباره آن‌ها شفاف‌سازی کند. یک روز پس از این گزارش، «رضا نجفی» نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که تهران در حال بررسی و مطالعه پرسش‌های آژانس است و پس از آن به‌زودی جلسه‌های فنی در تهران برگزار می‌شود.


هیئت کارشناسان آژانس در تهران


«صالحی» خبر داد که هیئت 13 نفره کار‌شناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه دوشنبه آینده به تهران سفر می‌کنند. پیشتر «علی‌اصغر زارعان» معاون سازمان انرژی اتمی از سفر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده و گفته بود که بازدید از مراکز نظامی در این دور از سفر بازرسان در دستور کار قرار ندارد.


مقام‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر محرمانه بودن «نقشه راه» تاکید کرده‌اند ولی خبرگزاری «آسوشیتدپرس» 28 مرداد در گزارشی خبر داده بود که در این توافق به تهران اجازه داده شده است تا از کار‌شناسان خود، برای بازرسی از تأسیسات «پارچین» استفاده کند.


باوجود این، خبرگزاری «رویترز» 20 شهریور در گزارشی متفاوت به‌نقل از دیپلمات‌های غربی اعلام کرد که در جریان نمونه‌برداری از مرکز نظامی «پارچین»، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز همراه متخصصان ایرانی حضور خواهند داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته