دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1394 - 13:45

مرمت بیش از صد خانه تاریخی یزد

بیش از 100 خانه تاریخی استان یزد تا پایان تابستان امسال مرمت می‌شود.
کد خبر : 38725

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل با اشاره به خبر مرمت خانه‌های تاریخی استان اظهار داشت: «خانه‌های قدیمی یزد، جزء جدانشدنی بافت تاریخی استان بوده که با توجه به ارزش تاریخی و فرهنگی این آثار، نیاز به حفظ و مرمت آن‌ها وجود دارد. »


وی ادامه داد: «این خانه‌‌ها که به جا مانده از دوره‌های مختلف تاریخی اعم از صفویه، قاجاریه، پهلوی و... است، هر یک بخشی از میراث گرانبهای این مرز و بوم محسوب می‌شود و مانند اغلب خانه‌های کویری دارای نقشه‌هایی با حیاط مرکزی و 3 یا 4 جهت ساخت هستند. عناصر ویژه معماری این خانه‌ها، که می‌توان از آنها به عنوان گنجینه‌های تاریخی و هنری استان نام برد، اعم از حیاط بیرونی، حیاط درونی، تالار، بادگیر، فضاهای زمستانی و تابستانی، هشتی و غیره هستند. در ساخت خانه‌های تاریخی یزد، عمدتاً از خشت، گل، آجر و گچ استفاده شده است و در نمونه‌هایی دارای تزیینات خاص نیز است.»


ذاکری نیا در ادامه عنوان کرد: «عملیات مرمت و ساماندهی بیش از یکصد خانه در بافت تاریخی استان یزد، که در سال گذشته با مشارکت 50 درصدی دولت و بخش خصوصی آغاز شده، در حال انجام و رو به پایان است.»


اعتبار تخصیص داده شده از سوی دولت برای عملیات مرمتی این بناها بالغ بر دو میلیارد تومان است و اهم آیتم‌های مرمتی در نظر گرفته شده در برنامه مرمتی این خانه‌های تاریخی شامل زیربندی و استحکام‌بخشی پایه‌ها، اجرای پوشش سقف، سبک‌سازی و آجرفرش پشت‌بام، اجرای نمای جداره‌های داخلی و بیرونی، کف‌سازی فضاهای داخلی و حیاط، ازاره چینی پای دیوارها و غیره است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته