دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1394 - 14:28
در گفت‌وگو با خبرنگار «النهار»

مقام آگاه عرب: در یمن به کمتر از شکست ایران راضی نخواهیم شد

سخنگوی وزیر امورخارجه یکی از کشورهای تاثیرگذار عربی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «النهار» لبنان گفت که مقام‌های عالی‌رتبه منطقه می‌خواهند مقابل مداخله ایران در امور منطقه‌ای بایستند و این خود بیانگر این است که ایران در مرحله جدید، می‌تواند با ابزارها و امکانات مدرن‌تری به کشورهای منطقه حمله‌ور شود.
کد خبر : 38704

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «علی حماده» خبرنگار روزنامه «النهار» لبنان که به‌تازگی از پاریس برگشته است، خلاصه‌ای از گفت‌وگویش با یکی از مقام‌های عربی را منتشر کرد.


براساس این گزارش، «حماده» گفت: در سفر به پاریس توانستم با سخنگوی وزیر امورخارجه یکی از کشورهای تاثیرگذار عربی صحبت کنم. در دیدار با وی از مواضعش نسبت به تحولات منطقه‌ای ازجمله تحولات لبنان، سویه و برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه پرسیدم.


خلاصه اظهارات این خبرنگار لبنانی را در زیر می‌خوانید:


در لابی هتل «جرج پنجم» پاریس آقای سخنگو تصویری از اوضاع کنونی منطقه ارائه کرد و گفت: به‌اعتقاد همه ناظران و فعالان سیاسی، به‌دنبال توافق هسته‌ای (میان ایران و قدرت‌های جهانی) منطقه وارد مرحله‌ تاریخی جدیدی شده است که می‌تواند بحران‌های منطقه را دستخوش تحولاتی کند. من از دو مقام مسئول درباره توافق سوال کردم و یکی از آن‌ها گفت توافق (هسته‌ای) باب تحولات سیاسی ایران به سوی اعتدال را می‌گشاید و در آینده موجب توافق‌هایی با کشورهای عربی منطقه خواهد شد. آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران و رفع تحریم‌ها سیاست‌های ایران را تغییر نمی‌دهد بلکه باعث می‌شود آن‌ها بال و پر بگیرند (جسورتر شوند) و توانشان برای مداخله در امورمنطقه‌ای افزایش یابد.








این را از روز نخست به دولت آمریکا گفته‌ایم که به کمتر از شکست ایران در عرصه میدانی یمن راضی نخواهیم شد. اکنون می‌خواهیم رئیس‌جمهوری امریکا به تصمیم جمعی ما احترام بگذارد، در «صندلی عقب» بنشیند و اراده ما را تماشا کند.

سخنگو گفت: ما مقام‌های عالی‌رتبه منطقه می‌خواهیم مقابل تئوری دوم (مداخله ایران در امور منطقه‌ای) بایستیم و این خود بیانگر این است که ایران در مرحله جدید، می‌تواند با ابزارها و امکانات مدرن‌تری به کشورهای منطقه حمله‌ور شود.


وی افزود: در درگیری‌های یمن از همه توان و پتانسیل کشورهای عربی حوزه خلیج‌(فارس) استفاده شد و جنگ کاملی در گرفت تا از نفوذ ایران به یمن به‌وسیله حوثی‌ها (جنبش انصارالله) خودداری شود و معتقدیم اگر کوتاه بیاییم و در این جنگ پیروز نشویم، جنگ آینده در قلب ریاض و مکه خواهد بود. طبعا از این جنگ کویت، قطر، امارات، بحرین، عمان و دیگر کشورهای عرب منطقه خلاصی نخواهند داشت و به‌نوعی درگیر آن خواهند شد. ما در حال جنگ هستیم و نسبت به تکالیفمان در ساختار منطقه‌ای عربی چشم‌پوشی نخواهیم کرد. این را از روز نخست به دولت آمریکا گفته‌ایم که به کمتر از شکست ایران در عرصه میدانی یمن راضی نخواهیم شد. اکنون می‌خواهیم «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری امریکا به تصمیم جمعی ما احترام بگذارد، در «صندلی عقب» بنشیند و اراده ما را تماشا کند.


وی همچنین در موضوع سوریه با بیان اینکه ایران همچنان به حمایت از نظام «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه ادامه می‌دهد، تنها راه حل بحران این کشور را خالی شدن صحنه سیاسی سوریه از حضور «اسد» دانست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته