برنامه جدید آکسفورد جنبه تبلیغاتی دارد؟
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاههای جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از تایمز هایر اجوکیشن، دانشگاه آکسفورد اخیراً از دو پروژه ابتکاری جدید با هدف افزایش تعداد دانشجویان بااستعداد از قشر جامعه ضعیف و فقیر رونمایی کرده است.
در طرح اول که «فرصت آکسفورد» نام دارد، تمرکز بر دانشجویانی از خانوادههای کمدرآمد و قشر ضعیف جامعه است که طی سالهای گذشته موفق به ثبتنام در این دانشگاه نشدهاند. در این طرح به دانشجویان یک برنامه ارتباطی پیشنهاد میشود که شامل مطالعه در خانه و دو هفته پشتیبانی مسکونی است.
در طرح دوم، بنیاد خیریه آکسفورد برنامهای برای حمایت از دانشجویان بااستعداد از پیشزمینههای ضعیف و فقیر جامعه فراهم میکند. آکسفورد پس از اعلام این دو طرح، شاهد فعالیتهای توئیتری هیجانانگیزی بود.
این طرحها باعث میشود که تا سال 2023 یکسوم از جمعیت دانشجویی آکسفورد از قشر فقیر جامعه با پیشزمینه اقتصادی اجتماعی ضعیف جذب شوند. اما سؤال مهمی در این میان مطرح میشود: در هنگام پذیرش تعریف آکسفورد از قشر ضعیف و محروم جامعه چه خواهد بود؟
مؤسسه خیریه لیدی مارگارت هال هر سال شهریه موردنیاز برای 12 دانشجو با پیشزمینه اقتصادی اجتماعی ضعیف را تأمین میکند تا بتوانند تحصیلات کارشناسی خود را در یکی از دانشگاههای برتر انگلستان بگذرانند.
این مؤسسه بر شاخصهای فردی مانند درآمد والدین، درآمد خانواده و اطلاعات از مدرسههای قبلی کمک مالی مورد نیاز را فراهم میکند. متأسفانه آکسفورد هنوز مشخص نکرده است شاخصهای ارزیابی برای قشر ضعیف و محروم جامعه چه خواهد بود.
با این حال به نظر نمیرسد بخواهد براساس شاخصهای مؤسسه خیریه لیدی مارگارت هال پیش رود. شاید این برنامهها تنها تلاشی برای آبروی ریخته آکسفورد پس از رسوایی سال گذشته باشد که مشخص شد بخش قابلتوجهی از دانشجویان این دانشگاه از خانوادههای ثروتمند میآیند که در مدرسههای خصوصی لوکس درس خواندهاند.
انتهای پیام/4021/پ
انتهای پیام/