دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس بازار سرمایه:

تشویق سرمایه‌گذاران خرد موجب رشد بورس شد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ورود افراد برای حفظ ارزش پولشان گفت: حقوقی‌ها توانستند با حمایت از سرمایه‌گذاران خرد آنها را برای ورود به این بازار تشویق کنند.
کد خبر : 386056
42539.jpg

محمدحسن تسلیمی در گفتگو با خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، درباره روند بازار سرمایه از ابتدای سال جدید گفت: از اوایل برج 10 سال 97 تا نهایت رشد شاخص در تاریخ 14 اردیبهشت سال 98 بود و شاخص در حدود 45.3 درصد رشد کرد که علت عمده آن رشد نرخ ارز و به‌تبع آن افزایش سودآوری شرکت‌های ارزآور در گزارش‌های ماهانه و همچنین رشد گروه‌هایی که انتظار افزایش سرمایه از دارایی و تسعیر دارایی‌های ارزی از آن‌ها می‌رفت بود.


وی با اشاره به اینکه ارز به صورت‌های متفاوت دیگر بر اساس نوع شرکت (صادراتی، عرضه محصولات در بورس کالا و...) بر آن‌ها تأثیرگذار است، ادامه داد: تسعیر ارز در صورت‌های مالی شرکت‌ها بر اساس نرخ نیمایی انجام می‌پذیرد که نهایتاً با رشد ارز در بازار آزاد و همراهی دولت با بالا بردن نرخ سامانه مذکور منجر به برآوردهای سودهای عملیاتی (برای صادراتی‌ها) و غیرعملیاتی برای سایر شرکت‌ها (دارندگان ذخایر ارزی) شد، میانگین نرخ هفتگی سامانه نیما برای دلار 10 هزار و 720 تومان است که با 8 هزار و 700 تا 9 هزار و 100 تومان در نظر گرفته‌شده برای شرکت‌ها برای سال 97 تفاوت بیش از 20 درصدی دارد.


کارشناس بازار سرمایه افزود: از طرف دیگر در فرمول قیمتِ پایه محصولات پلیمری و پتروشیمی در بورس کالا نیز از دلار نیمایی استفاده می‌شود که رشد این متغیر منجر به افزایش فروش ریالی شرکت‌هایی که در آن عرضه دارند نظیر شرکت‌های ملی مس، فولاد مبارکه و پتروشیمی جم و غدیر می‌شود.


تسلیمی توضیح داد: همچنین با رشد ارز شاهد اوج‌گیری تورم بودیم به‌طوری‌که تورم نقطه‌به‌نقطه از دی با مقدار 39.6 درصد به 52.1 درصد در پایان اردیبهشت‌ماه رسید.


وی اذعان کرد: این افزایش تورم در جامعه و اعتقاد دولتی‌ها به بازار باز و آزاد، منجر به گرفتن مجوزهای افزایش قیمت واحدهای تولیدی (با یک‌فاز تأخیر نسبت به تورم) و رشد قیمتی سهام شرکت‌ها شد. به‌طوری‌که آخرین مجوزهای افزایش قیمت را می‌توان در گروه روان‌کارها بررسی و مشاهده کرد.


از دیگر سو انتظارات تورمی از سوی سرمایه‌گذاران برای سال 98 نیز عامل دیگری بود تا افراد برای حفظ ارزش پول خود هم که شده وارد این بازار شوند و به خرید سهام شرکت‌ها روی بیاورند، در ادامه با حمایت‌های سهامداران حقوقی نیز در ابتدا و میانه رشد بازار، حقوقی‌ها توانستند که سرمایه‌گذاران خرد را برای ورود به این بازار تشویق کنند.


انتهای پیام/4092/4083/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته