دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1394 - 16:04

تولید سالانه 250 هزار تن کمپوست توسط سازمان مدیریت پسماند

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: عدم آشنایی مصرف‌کنندگان کود باخواص خوب کمپوست و استفاده از کودهای یارانه‌ای شیمیایی یا استفاده سنتی از انواع کودهای دامی بعضاً غیر بهداشتی و نامناسب طی سالیان گذشته در کشور، موجب شده تا میزان تقاضا و متناسب با آن عرضه کمپوست تولیدی از پسماند کاهش یابد.
کد خبر : 38604

به گزارش گروه اجتماعی آنا، حسین جعفری با بیان این مطلب اظهار کرد: در سال گذشته متوسط تولید پسماند خانگی شهر تهران که قابلیت پردازش و استحصال مواد آلی را داشته، حدود 5700 تن در روز بوده و این رقم حاکی از آن است که با در نظر گرفتن نحوه و روش تهیه کمپوست، در سال مورد اشاره توانایی تولید به میزان 250 هزار تن کمپوست درجه یک و درجه دو بر اساس دانه‌بندی وجود داشته است.


وی با تاکید بر خواص خوب کمپوست از قبیل اصلاح کننده بافت خاک، جذب رطوبت ،استفاده در بیابان‌زدائی به عنوان مالچ‌های طبیعی به جای مالچ‌های نفتی به منظور جلوگیری از تولید ریزگردها و...، اظهار کرد:میزان تقاضای پایین خریداران و مصرف‌کنندگان به دلیل عدم آشنائی با مزایای کمپوست سبب شده که استفاده از کودهای یارانه‌ای شیمیایی یا استفاده سنتی از انواع کودهای دامی بعضاً غیر بهداشتی و نامناسب طی سالیان گذشته به عنوان رقیب اصلی کاهش مصرف انواع کمپوست‌ها در کشور مطرح شود.


به گفته وی مقداری از کمپوست تولیدی به صورت کمپوست ناخالص و آماده پالایش در مجموعه به صورت دپو نگهداری می‌شود تا درصورت افزایش تقاضا و بهبود بازار مصرف؛ پالایش و به متقاضیان عرضه شود.


وی در ادامه با اشاره به ظرفیت اسمی خطوط پالایش کمپوست و همچنین تولید خالص کمپوست در دو سال گذشته افزود: آمار خروج کمپوست در سال‌های 92 و 93 رقم 70هزار تن در هر سال بوده که این رقم تحت عنوان تولید خالص عنوان شده است.


مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند همچنین با تاکید بر اهمیت رعایت استاندارد و شاخص‌های زیست‌محیطی در فرآیندهای مدیریت پسماند تصریح کرد: در راستای تجهیز آزمایشگاه مرجع مدیریت پسماند و اخذ استانداردهای لازم، این سازمان اقدام به خرید، نصب و راه‌اندازی یک دستگاه جذب اتمیک کرده و به این ترتیب با راه‌اندازی این دستگاه میزان عناصر مضر و مفید در کمپوست اندازه‌گیری می‌شود.


مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران همچنین ابراز امیدواری کرد که بازاریابی بیشتر توسط تولیدکنندگان کمپوست در کنار توصیه سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران به پیمانکاران فضای سبز طرف قرارداد مناطق 22 گانه جهت الزام کاربرد کمپوست تولیدی آن هم با علامت استاندارد، سبب رونق استفاده هر چه بیشتر از این محصول شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته