دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1398 - 12:37

سودان فلج شد/ مردم زیر بار مذاکره با شورای نظامی نمی‌روند

مردم سودان با توجه به ادامه یافتن قدرت از سوی شورای نظامی و تحقق نیافتن واگذاری حکومت به مردم، جریان نافرمانی مدنی را تا ساقط کردن حکومت نظامی آغاز کردند.
کد خبر : 385916
55261-827301391.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از «المیادین»، تظاهرات مردمی در سودان در حال تبدیل شدن به یک بحران داخلی است؛ چه اینکه در ناآرامی‌های شب گذشته دو نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.


کمیته مرکزی پزشکان سودان در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه در حوادث شبانه‌روز گذشته که در میدان «الاعتصام» خارطوم برگزار شد، دو نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند، اعلام کرد: «بسیاری از مجروحان دارای جراحت‌هایی با سطوح خطرناک هستند. نیروهای امنیتی همچنین به بیمارستان رویال‌کر در نزدیکی میدان الاعتصام حمله کردند».


از سوی دیگر سندیکای غیر رسمی با عنوان «المهنیین السودان» که محوریت تظاهرات مردمی در این کشور را برعهده گرفته است، اعلام کرد که مردم سودان در روزهای آینده به نافرمانی مدنی علیه شورای نظامی انتقالی روی آورند. در تجمعات بامداد امروز که با اعتصاب غذا همراه بود، نیروهای وابسته به شورای نظامی اقدام به قلع و قمع تظاهرکنندگان کردند.


اخبار لحظه به لحظه تحولات سودان را در زیر مشاهده می‌کنید:


16:35 سودانی‌ها اعلام کردند که هیچ اعتمادی به نظامیان حاکم ندارند و با شورای نظامی وارد مذاکره نمی‌شوند.


16:30 مردم سودان در خیابان‌های خارطوم در برابر تهاجم نیروهای نظامی سنگر و مانع ساخته‌اند. با توجه به فضای امنیتی حاکم بر خارطوم و ممنوعیت تردد، پایتخت سودان به تدریج در حال فلج شدن است. 


14:46 نیروهای امنیتی سودان همه راه‌های منتهی به خارطوم را بستند.


14:43 وزارت امور خارجه مصر همه طرف‌های درگیری در سودان را به خویشتنداری و بازگشت به میز مذاکره فراخواند.


14:27 سفیر انگلستان در سودان درباره اوضاع معترضان در مقابل فرماندهی کل ارتش ابراز نگرانی کرد.


4:15 جمعیت خلبانان سودانی نیز مشارکت خود را در نافرمانی مدنی اعلام کردند.


13:05 تعداد قربانیان حمله نظامیان به معترضان در مقابل مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان به 12 نفر افزایش یافت.


12:12 کمیته مرکزی پزشکان سودان:‌ نیروهای شورای نظامی در بیمارستان «شرق النیل» اقدام به تیراندازی کردند. آنها به ادعای خود در حال هدف قرار دادن تظاهرکنندگان در محیط بیمارستان هستند. نظامیان سودانی همچنین مانع از ورود کادر پزشکی به بیمارستان رویال‌کر شده‌اند.


11:37 «محمد الاسباط»، عضو جمعیت «المهنیین السودان» با اعلام اینکه تلفات نیروهای وابسته به شورای نظامی به هفت نفر افزایش یافته است، اعلام کرد:‌ «جنبش نافرمانی مدنی از خارطوم آغاز شده است و به زودی همه شهرهای سودان را دربر خواهد گرفت. در عین حال تظاهرکنندگان به مقابله با نیروهای نظامی اقدام کردند و تلاش می‌کنند دیواره‌های امنیتی سد راه خود را بردارند».


11:23 «شمس‌الدین کباشی»، سخنگوی شورای نظامی سودان: مذاکرات انتقال قدرت ظرف 48 ساعت آینده برگزار می‌شود.


11:18 حزب «المؤتمر» سودان اعلام کرد: «خط مشی شورای انتقالی تنها یک گزینه را در مقابل ما قرار داده است و آن، ادامه تظاهرات تا سرنگونی حکومت کنونی است».


10:54 منابع سودانی اعلام کردند که نیروهای امنیتی برخی محله‌های مرکزی خارطوم را بستند.


10:50 نیروهای «آزادی و تغییر» در سودان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که شورای نظامی انتقالی پرده از چهره واقعی خود برداشت و نشان داد که وعده‌های آنها درباره واگذاری قدرت به مردم دروغ است. آنها تأکید کردند که مردم سودان باید تا سرنگونی کامل شورای نظامی همچنان در خیابان‌ها حضور داشته باشند و به تظاهرات خود ادامه دهند.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته