دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1398 - 11:25

استقلال برترین تیم تاریخ جام حذفی

تیم استقلال بیشترین قهرمانی در جام حذفی را به خود اختصاص داده است.
کد خبر : 385545

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، سی و دومین دوره رقابت‌های جام حذفی فوتبال ساعت 21 امشب با برگزاری دیدار تیم‌های پرسپولیس و داماش گیلانیان به پایان می‌رسد و در این میان شانس قهرمانی سرخ‌پوشان تهران برای فتح جام به مراتب بالاتر از حریف گیلانی‌اش است.


در سی و یک دوره قبلی این رقابت‌ها استقلال با هفت قهرمانی و چهار نایب قهرمانی پرافتخارترین تیم است و پرسپولیس با پنج قهرمانی و دو نایب قهرمانی در رده دوم ایستاده است که احتمالاً امروز تعداد قهرمانی‌هایش به 6 می‌رسد.


ذوب‌آهن و سپاهان هم هر کدام چهار بار قهرمان شده‌اند که در این میان ذوب‌آهن با یک نایب قهرمانی موفق‌تر بوده است. ملوان بندرانزلی که امروز در لیگ دسته اول قرار دارد با سه قهرمانی و چهار نایب قهرمانی یکی از تیم‌های پرافتخار جام حذفی است. حال نگاهی به تاریخچه جام قهرمانی می‌اندازیم.


اولین دوره مسابقات جام حذفی سال 1355 برگزار شد که ملوان با شکست چهار بر یک تراکتورسازی قهرمانی را لمس کرد. در دور دوم استقلال با برتری دو بر صفر مقابل هما جام را بالای سر برد. پس از وقفه‌ای هشت ساله ملوان سال 65 با شکست دو بر صفر خیبر خرم آباد به قهرمانی رسید. اولین قهرمانی پرسپولیس در دوره چهارم رقم خورد. سرخ‌پوشان برای فتح جام ملوان را یک بر صفر مغلوب کردند.


در دوره پنجم شاهین اهواز با شکست پنج بر سه ملوان جام قهرمانی را گرفت. ملوان در دوره ششم با برتری 6 بر پنج مقابل استقلال پس از تساوی یک بر یک در پایان 120 دقیقه قهرمان شد. در دوره هفتم پرسپولیس برابر ملوان دو بر یک برنده و قهرمان شد. سایپا در سال 72 در مجموع دو بازی رفت و برگشت به تساوی یک بر یک رسید اما به لطف گل زده در خانه جنوب اهواز فاتح جام شد.


بهمن کرج با شکست دو بر یک تراکتورسازی بر مسند قهرمانی دوره نهم تکیه زد. استقلال در دوره دهم با نتیجه پنج بر یک مقابل برق شیراز برنده شد. برق شیراز در دوره یازدهم مقابل بهمن کرج پیروز شد تا در فهرست قهرمانان قرار بگیرد. قهرمانی دوره دوازدهم به پرسپولیس رسید که توانست استقلال را دو بر یک شکست دهد. 


جام قهرمانی دوره سیزدهم را استقلال با شکست بهمن کرج کسب کرد. در دوره چهاردهم فجرسپاسی شیراز با شکست سه بر یک ذوب‌آهن در میان قهرمانان قرار گرفت. فجرسپاسی در دوره پانزدهم هم فینالیست شد اما برابر استقلال سه بر یک شکست خورد و جام به آبی‌های تهران رسید. ذوب‌آهن در دوره شانزدهم انتقام دوره چهاردهم را از فجرسپاسی گرفت و این تیم را در ضربات پنالتی 6 بر پنج شکست داد تا قهرمان شود.


اولین قهرمانی سپاهان در دوره هفدهم و با شکست پنج بر دو استقلال رقم خورد. در هجدهمین دوره صبای‌قم اولین قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرد. این تیم در آن زمان نامش صباباتری تهران بود و به قم واگذار نشده بود.سپاهان در دوره‌های نوزدهم و بیستم با شکست پرسپولیس و صباباتری دو قهرمانی متوالی را تجربه کرد.


استقلال با شکست سه بر یک پگاه گیلان قهرمان دوره بیست و یکم شد. ذوب‌آهن در دوره بیست و دوم برابر راه‌آهن تهران برتری پنج بر دو را به دست آورد تا  بار دیگر قهرمانی را تجربه کند. پرسپولیس در سال‌های 89 و 90 با شکست گسترش فولاد تبریز و ملوان دو قهرمانی متوالی را به دست آورد. استقلال در دوره بیست و پنجم شاهین بوشهر را پس از تساوی بدون گل در وقت‌های قانونی در ضربات پنالتی چهار بر یک شکست داد و قهرمان شد.


سپاهان قهرمانی در دوره بیست و ششم را مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی جشن گرفت. دو تیم در پایان 120 دقیقه به تساوی دو بر دو رسیدند اما در ضربات پنالتی سپاهان چهار بر دو برنده شد. تراکتورسازی با شکست یک بر صفر مس کرمان در دوره بیست و هفتم برای اولین بار در میان قهرمانان جام حذفی جای گرفت. ذوب‌آهن با شکست تیم‌های نفت تهران و استقلال در دوره‌های بیست و هشتم و بیست و نهم دو قهرمانی متوالی را تجربه کرد.


نفت تهران با شکست یک بر صفر تراکتورسازی قهرمان دوره سی‌ام شد و استقلال هم با همین نتیجه خونه به خونه بابل را شکست داد تا در دوره سی و یکم قهرمانی دیگری را به دست آورد. به احتمال فراوان پرسپولیس امشب قهرمان دوره سی و دوم می‌شود مگر اینکه بازیکنان تیم داماش گیلانیان معجزه کنند.


انتهای پیام/4051/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته