دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس‌جمهور آمریکا دیگر رئیس تعرفه‌های گمرکی است

ترامپ با افزایش پی‌ در پی تعرفه‌های گمرکی بر روی کالاهای وارداتی به کشورش موجب شده از وی به‌ جای رئیس‌جمهور آمریکا، با عنوان مرد تعرفه‌های گمرکی یاد شود.
کد خبر : 385093
22.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بازارهای جهانی سهام این روزها بسیار ملتهب است و هر روز اخبار مربوط به کاهش ارزش سهام شرکت‌های بزرگ ابعاد پیچیده‌تری به خود می‌گیرد، سهام شرکت‌هایی مانند DOW، S&P 500 و Nasdaq هر یک با کاهشی نزدیک به یک درصد مواجه شده‌اند.


از سوی دیگر مکزیک به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا که بسیاری از شرکت‌های آمریکایی را در خود جا داده است نیز دستخوش تصمیمات لحظه‌ای ترامپ شده است و سهام شرکت‌هایی آمریکایی مستقر در مکزیک مانند Ford و Walmart نیز با کاهش ارزش سهام خود درگیر هستند.


از آنجا که مکزیک هاب صنایع خودروسازی منطقه برای کشورهای آسیایی مانند ژاپن و کره نیز هست، بازی ترامپ با تعرفه‌های گمرکی مکزیک موجب شده تا ارزش سهام شرکت‌های خودروسازی آسیایی مانند Mazda ،Kia ،Toyota Honda ،Nissan و Hyundai تا سه درصد کاهش یابد.


اخیراً ترامپ تأکید کرده است تا وقتی که مکزیک مانع مهاجرت غیرقانونی به آمریکا نشود، تعرفه‌های گمرکی این کشور را به‌مرور 10، 15 و سپس به 25 درصد افزایش خواهد داد تا دیگر مهاجرت غیرقانونی برای مکزیکی‌ها سودی نداشته باشد.


این بازی با تعرفه گمرکی برای آمریکا نیز تبعات منفی را به همراه داشته است که می‌توان به کاهش ارزش سهام بازار بورس آمریکا اشاره کرد و همچنین در بازپرداخت اوراق قرضه به دلیل ناامنی در مورد جنگ تجاری بین آمریكا و چین تأخیر افتاده است زیرا سرمایه‌گذاران از تعرفه‌ زیاد بر روی کالاها  ترس دارند و سرمایه‌گذاری خود را متوقف کرده‌اند.


تحلیلگران اقتصادی آمریکا اذعان دارند روند تغییر مستمر تعرفه‌های گمرکی به از دست رفتن 6 میلیون شغل در آمریکا منجر خواهد شد.


همچنین آن‌ها بر این باورند تعرفه‌های اعمال‌شده بر کالاهای تولیدی در مکزیک فقط می‌تواند نگرانی‌های تجاری را در جهان تشدید کند و در نهایت عایدی برای آمریکا نخواهد داشت.


آن‌ها معتقدند دیگر ترامپ در کسوت رئیس‌جمهور آمریکا ظاهر نمی‌شود و به مردی برای تغییر تعرفه‌ها بدل شده است.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب