دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1398 - 12:31
لاریجانی:

رفتار آمریکایی‌ها نسبت به مسلمانان گستاخانه‌تر شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رفتار آمریکایی‌ها نسبت به مسلمانان گستاخانه‌تر شده و نشانه آن انتقال سفارتشان به بیت‌المقدس است.
کد خبر : 385089
_MID0467.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی به مناسبت روز جهانی قدس در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه اظهار کرد: رفتار آمریکایی‌ها نسبت به مسلمانان گستاخانه‌تر شده و نشانه آن انتقال سفارت آنان به بیت‌المقدس است.


وی با بیان اینکه از ۱۶ مرداد سال ۵۸ که رهبر کبیر انقلاب جمعه آخر ماه رمضان را روز قدس نامیدند، ملت ایران از هویت اسلامی قدس شریف دفاع کردند؛ و بی‌شک این ابتکار امام راحل (ره) یک ابداع متفکرانه بود که باعث شد شعله‌های محبت مسلمانان نسبت به قدس شریف برافروخته شود و جلوی توطئه‌ها را بگیرد.


رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرایط امروز در روز قدس از چند جهت متفاوت است، یکی توطئه‌های پیچیده‌ای که آمریکا در منطقه دنبال می‌کند و دیگری شفاف شدن صحنه تقویت جبهه مقاومت. انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس با حمایت آمریکا، توهین به همه مسلمانان است، چون قدس شریف قبله اول مسلمانان و محل معراج پیامبر (ص) است.


وی با تأکید بر اینکه قدس موضوعی نیست که فقط به یک ملت مربوط شود، تأکید کرد: امام خمینی (ره) فرمودند موضوع قدس به همه انسان‌های موحد مربوط است، اما آمریکایی‌ها طرح معامله قرن را در پیش گرفتند که نشان‌دهنده تفکر آنان نسبت به مسلمانان است و آنان به دنبال پاک کردن نمادهای اسلامی هستند.


لاریجانی اضافه کرد: آمریکا سرزمین‌های جولان را به رژیم صهیونیستی هبه کرد. این اقدامی ماجراجویانه و مسخره است که کشوری از آن طرف دنیا سرزمین‌های کشور دیگری را به اسرائیل می‌دهد. نفس این اقدام آمریکا عمق کینه آنان نسبت به مسلمانان را نشان می‌دهد.


رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مدتی است طرحی در مورد معامله قرن ارائه کرده و مدعی شده‌اند می‌خواهیم مشکل فلسطین را برای همیشه حل کنیم. واژه معامله جایی که پای غیرت دینی ملت‌ها درگیر است، نشان‌دهنده پوچ بودن فکر سیاسی آمریکاست که ریشه در تفکر فلسفی آن‌ها دارد.


وی گفت: تفکر فلسفی که تمدن آمریکا بر آن استوار شده، یک فلسفه منفعت‌گرایانه است که برای آن عدالت، شرف، غیرت، انسانیت، وفای به عهد و ده‌ها فضیلت اخلاقی دیگر وقتی قابل‌اعتناست که برای آنان منفعتی وجود داشته باشد و اینکه سردمداران آمریکایی به‌راحتی هر تعهدی را زیر پا می‌گذارند برای همین است.


لاریجانی با بیان اینکه آنان یک روز توافق آب و هوایی پاریس را از بین می‌برند، یک روز توافق تجاری با اروپا و یک روز هم توافق هسته‌ای با ایران، یک روز توافق تجاری با چین و روز دیگر توافق موشکی با روسیه را لغو می‌کنند، به زیربنای فکری آنان بازمی‌گردد، تصریح کرد: آنان مبنائاً یک تفکر مخربی در روابط بین‌الملل دارند و اینکه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دامت برکاته چندین‌بار فرمودند تمدن آمریکایی زوال‌پذیر است برای همین است که ریشه‌های فکری این تمدن به‌خودی‌خود باعث ناهنجاری بین‌المللی می‌شود.


رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزیر خارجه آمریکا باکی نداشت بگوید ما داعش را به وجود آوردیم و بعد هم سروصدا راه انداختند که با آنان مبارزه می‌کنیم. فکر می‌کردند وجود داعش به نفعشان است و می‌توانند با آن کشورهای اسلامی را درگیر بحران امنیتی کنند و زیرساخت‌های این کشورها را از بین ببرند و آنان را مشغول خود کنند، بنابراین داعش را به وجود آوردند و این به زیربنای فکری تمدن آمریکایی بازمی‌گردد.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح معامله را کی طراحی کرده و آن را دنبال می‌کند نیز قابل‌توجه است، گفت: داماد آقای ترامپ که یک یهودی تاجر است، مسئول این طرح است که خود ترامپ هم اعلام کرد کوشنر داماد من عاشق اسرائیل است. حالا این جوان یهودی را مسئول حل معضلی کرده‌اند که حدود 70 سال درگیری سیاسی به وجود آورده است.


وی اضافه کرد: رؤسای جمهور قبلی هم که معادله صلح کمپ‌دیوید و اسلو را سامان دادند، عجالتاً قیافه بی‌طرفانه برای خود ساخته بودند، اما این جوانک بی‌تجربه از همین ابتدا قداره را بسته که من عاشق اسرائیل هستیم و دارد ماجرایی را در منطقه خلق می‌کند.


لاریجانی تأکید کرد: بسیاری از بزرگان منطقه نگران رفتار آمریکایی‌ها هستند، شاید جرئت بیان علنی آن را نداشته باشند اما مجامعی که با آنان داریم به‌صراحت می‌گویند نگران این رفتارها هستیم و برخی معتقدند آمریکا این جوانک را فرستاده در منطقه یک جنگ به راه بیندازد و این‌قدر اضطراب در منطقه برای رفتارهای نارس آمریکا به وجود آمده است.


رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ابعاد طرح معامله قرن روشن نیست و در سطح رسانه‌ها هریک از مقام‌ها نظراتی را منتقل کرده‌اند من جمله اینکه گفته‌اند در این طرح حذف همیشگی بازگشت 6 میلیون آواره فلسطینی به سرزمینشان نهفته است و برای تحقق این امر که این آواره‌ها به موطن خود بازنگردند یک معامله مادی را سامان می‌دهند که پول آن از جیب کشورهای بدبخت پولدار خلیج‌فارس تأمین می‌شود تا به دیگر کشورها بدهند که این فلسطینی‌ها را تبعه خود کنند.


وی تأکید کرد: می‌گویند قدس شریف که قبله اول مسلمانان است برای همیشه در چنته پایتخت اسرائیل قرار بگیرد و یک دهکده یهودیسم را برای مرکزیت فلسطین قرار دهند که برخی مقام‌های فلسطینی هم اجمالاً از این حرف‌ها زده‌اند.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حقیقت این است که طرح معامله قرن وضع روشنی ندارد. فقط دلالت‌هایی وجود دارد که مثلاً کنفرانس بحرین به‌عنوان کارگاهی برای جنبه اقتصادی این طرح در نظر گرفته شده که این خود افتضاحی برای یک کشور اسلامی است که بیاید و زمینه بسازد برای دلالی پول این طرحی که ابعاد آن مشخص نیست.


لاریجانی اضافه کرد: هرچند ابعاد معامله قرن مشخص نیست اما می‌توان یک جهت‌گیری از اقدامات آمریکا در سال‌های گذشته و طرح‌های سازش و همین چند اقدامی که در مورد انتقال پایتخت و واگذاری جولان می‌شود یک مسیری در آورد که راهبرد آمریکایی‌ها در این شرایط نسبت به تحولات منطقه چیست؟ که به نظر من راهبردشان تحقیر مسلمانان و در مضیقه قرار دادن کشورهای اسلامی است.


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر راهبرد آمریکا این است بنابراین پاسخی که کشورهای اسلامی می‌دهند هم باید در همین سطح باشد، گفت: نمی‌توان با چند اقدام تاکتیکی جواب یک راهبرد دشمنانه را داد، باید کشورهای اسلامی در مقابل راهبرد سخت آنان یک راهبرد همسنگ یا قوی‌تر از آن را داشته باشند.


وی افزود: در شرایط فعلی در منطقه وضعیت نسبت به گذشته شفاف‌تر شده و این از جهتی مایه تأسف است که موقف [جایگاه] برخی کشورهای اسلامی کاملاً روشن شد که طرف اسرائیل هستند اما این از جهتی باعث خوشحالی است که از حدود 70 سال پیش که درگیری‌هایی به خاطر رژیم صهیونیستی در غرب آسیا شکل گرفت، غالباً این جنگ‌ها با ناکامی همراه بود. همین‌طور ساماندهی طرح‌های صلح هم نتیجه ناکام داشت. چون پای بی‌صداقتی رهبران برخی کشورهای عربی در آن دیده می‌شد.


لاریجانی گفت: البته برخی از آنان مانند انور سادات شفاف و صریح بودند او در کمپ‌دیوید با مناخم بگین نخست‌وزیر اسرائیل و جیمی کارتر رئیس‌جمهور آمریکا قراردادی را تنظیم کرد و روشن بود او به سمت سازشکاری با اسرائیل رفته است؛ اما نقش برخی کشورها روشن نبود، پشت صحنه با اسرائیلی‌ها همکاری می‌کردند و در علن فریاد حمایت از فلسطین سر می‌دادند که امروز این صف‌بندی‌ها شفاف شده است.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یهودی‌ها با همکاری اماراتی‌ها و بحرینی‌ها در راستای تسلط صهیونیست‌های یهودی بر حق فلسطینی‌ها هم مال‌ومنال خود را دادند و هم آبرو و حیثیت خود را زیر پای این طرح قلابی آمریکا له کردند. اگر در جنگ 33 روزه اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان که جنگ مهمی بود، سعودی پشت‌صحنه اطلاعات به آنان می‌داند اما علنی نمی‌کردند، امروز با وزرای اسرائیل شفاف جلسه می‌گذارند و با یکدیگر تصمیم می‌گیرند.


وی خاطرنشان کرد: اگرچه این اقدام سعودی‌ها که دلال صهیونیست‌ها شدند اقدامی خائنانه برای امت اسلامی و مایه تأسف است، اما برای مقابله با توطئه آمریکایی – صهیونیستی این شفافیت به نفع مقاومت و ملت فلسطین است که صف کشورهای منافق از دیگران جدا شد و افکار عمومی مسلمانان آنان را بهتر می‌شناسند که کشوری که حاضر است صدها میلیارد دلار سلاح بخرد و بر سر مردم مظلوم یمن بریزد و تمام زیرساخت‌های آن کشور را نابود کند در همین امتداد هم آمادگی دارد پول خود را در این معامله کثیف قرن هم بدهد که ترامپ و داماد یهودی‌اش اسرائیل را بر منطقه مسلط کنند.


لاریجانی با بیان اینکه خجالت‌آورترین صحنه‌ها را در رفتار و گفتار ترامپ نسبت به حکام سعودی این دو سال اخیر شاهد بودیم، گفت: بعد از اینکه صدها میلیارد اموال مردم مسلمان عربستان را به ترامپ هدیه کرد، ترامپ با کمال پررویی گفت که این‌ها مانند گاو شیرده هستند که باید پول‌ها را از آنان گرفت و اگر ما دو هفته دستمان را از پشت سر این‌ها برداریم، از بین می‌روند.


وی ادامه داد: حکام سعودی به‌جای اینکه در مقابل این سخنان سخیف قدری به خود بیایند، خود را حقیرتر نسبت به آمریکا به حساب آوردند و به جای اعتراض به آمریکا ده‌ها نفر از هم‌وطنان متعهد خودشان را گردن زدند. این بردگی سیاسی از آنان چهره حکام کلنگی ساخت که فعلاً با پول پخش کردن حیاتی برای خود دست‌وپا کرده‌اند، اما آبرویی در امتداد حیات سیاسی ندارند.


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توانمندی جبهه مقاومت تأکید کرد: مقاومت در دو دهه اخیر چهره منطقه را تغییر داده است. در جنگ‌های دهه‌های قبل از سال 1948 تا 1973 دولت‌های عربی به نحوی علیه اسرائیل هم‌پیمان می‌شدند اما چون به قدرت‌های بزرگ تکیه داشتند، اغلب موفق نبودند. چون منافع قدرت‌های بزرگ و راهبرد آنان با این کشورها یکی نبود و خود این دولت‌ها هم در کارشان نسبت به یکدیگر باوفا نبودند؛ بنابراین توفیق نداشتند.


وی گفت: جریان مقاومت در دو دهه اخیر یک جریان عمیق مجاهد و پرانرژی شده که بسیار بیشتر از دولت‌ها توانمندی مبارزه با جریان‌های مخرب در منطقه را دارد. اگر مقاومت حزب‌الله قدرتمند نبود، آیا اسرائیل در جنگ 33 روزه شکست می‌خورد؟ در همان زمان که با عجله آتش‌بسی را دست‌وپا کردند من سفری به اروپا داشتم و یکی از رهبران اروپا که دوست اسرائیل است به من گفت با این وضعی که به‌وجود آمده، اولمرت یک جنازه سیاسی است. این نتیجه مقاومت بود. اگر مقاومت قوی نبود جنگ 22 روزه با پیروزی مواجه نمی‌شد و اگر مقاومت در منطقه قوی نبود آیا این تروریست‌های وحشی داعش در عراق سرکوب می‌شدند؟ و آیا انواع و اقسام تروریست‌ها در سوریه سرکوب می‌شدند؟


لاریجانی بیان کرد: حالا آمریکایی‌ها هر طرحی می‌خواهند بدهند و کشورهای پست در منطقه از پشت به فلسطینی‌ها خنجر بزنند تا زمانی که جبهه مقاومت مصمم باشد، این‌ها به تعبیر قرآن کف روی آب هستند.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که قدرت مقاومت امروز چه از نظر تجهیزات و گستردگی قابل قیاس با چند سال پیش نیست و همین امر آن‌ها را دستپاچه کرده که طرح معامله مفتضح قرن را بدهند.


وی اضافه کرد: یکی از حرف‌های پوشالی که سردمداران آمریکا نسبت به ملت ایران هم در همین زمینه‌ها مطرح می‌کنند در اقتدار ایران نهفته است. آنان می‌گویند ما توافق هسته‌ای را قبول نداریم بنابراین خارج شدند و تحریم‌های غیرقانونی را علیه ایران وضع کردند و بعد که دیدند کاری از پیش نبردند با آشفتگی و به نحو متناقضی هر روز سرشان را از پنجره اتاق‌خوابشان بیرون می‌آورند و فریاد می‌زنند می‌خواهیم مذاکره کنیم اما نمی‌گویند مذاکره درباره چه چیزی؟


لاریجانی افزود: می‌گویند درباره منطقه و قدرت موشکی و مسئله هسته‌ای می‌خواهیم مذاکره کنیم. درباره مسئله هسته‌ای که مذاکره و توافق شد و شورای امنیت بر آن صحه گذاشت! مذاکره مجدد چه معنایی دارد و این چه مذاکره‌ای است که ابتدا شما تحریم‌های گسترده را نسبت به ملت ایران وضع می‌کنید و بعد می‌گویید مذاکره، این دنباله همان عمل تحریم است.


وی با بیان اینکه متأسفانه آن‌قدر کشورهای منطقه خود را نسبت به این قداره‌بندهای سیاسی خاضع نشان داده‌اند که گمان می‌کنند ملت ایران مجاب می‌شود، خاطرنشان کرد: ملت ایران ملتی متمدن و ریشه‌دار است و از یک رهبر مجاهد و باتدبیر برخوردار است، بساط فریبکاری خود را جمع کنید، تصورتان این است که اگر مرتباً تکرار کنید می‌خواهیم مذاکره کنیم، کشورهای مختلف مجاب می‌شوند که شما راست می‌گویید یا اینکه ملت ایران مقابل حرف‌های سرسری شما مجاب می‌شوند؟ چه مذاکره‌ای؟ این درخواست مانند این است که یک مشت دزد بیایند خانه‌ای را غصب کنند و وقتی اموال آن خانه را گرفتند در بزنند و بگویند حاج‌آقا می‌خواهیم مذاکره کنیم.


رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برخی می‌گویند این واقعیت منطقه است و زور است. وقتی دزدی خانه‌ای را می‌زند با زور دستگیرش می‌کنند نه با مذاکره! حالا در صحنه بین‌الملل افرادی که می‌خواهند جلوی این دزد را بگیرند خودشان جزء سردمداران دزدان است. لذا باید خودمان قوی شویم.


وی گفت: اینکه ما حاضر نیستیم روی مسئله دفاعی کشورمان مذاکره کنیم، برای این است که راهی جز این نداریم. همان‌گونه که رهبری معظم انقلاب فرمودند اقدامات متقابل برابر ستم آمریکا در بحث اتمی آغاز شده و مستمراً هم ادامه پیدا می‌کند تا آمریکایی‌ها سر عقل بیا‌یند.


لاریجانی تصریح کرد: چرا باید در مورد مسائل موشکی و برد آن‌ها مذاکره کنیم، مگر شما با دشمنان ما در این زمینه مذاکره کردید و مگر خودتان پایبند مذاکرات سالت یک و دو با شوروی بودید؟


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نگرانی آن‌ها در مسائل منطقه قابل درک است، گفت: آنان می‌خواهند محور مقاومت را که عامل ثبات منطقه است سست کنند تا کسی جلودار توطئه‌های آمریکایی – اسرائیلی در منطقه نباشد. غافل از اینکه جریان مقاومت یک حرکت زاینده و روبه‌جلوست و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی این بیداری را بگیرد و هرچه آمریکایی‌ها طرح‌های قلابی صلح بدهند و هرچه نیروهای خودشان را در منطقه گسترده‌تر کنند جریان مقاومت وسیع‌تر، آماده‌تر و قوی‌تر می‌شود.


وی بیان کرد: آمریکایی‌ها علت ناتوانی خود در منطقه را درک نکرده‌اند اینکه چرا بعد از چند دهه در افغانستان موفق نبودند و مزدورانشان در عراق با شکست مواجه شدند، اگر عقل داشته باشند به ریشه این مسئله پی می‌برند که حضور هرچه بیشتر آنان در منطقه عامل توسعه جریان مقاومت است.


رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد فلسطین تجربه‌های مختلف که در طرح‌های صلح بوده، دو مسیر پیش رو قرار داد. یکی اینکه آمریکایی‌ها مانند گذشته دنبال طرح‌های سرگرم‌کننده و پایمال کردن حقوق فلسطینی‌ها باشند که در مقابل این روش فقط مسیر مقاومت است. چراکه هر طرح صلحی که دادند دروغ از آب درآمد بنابراین این هوشیاری در منطقه به وجود آمده که راهی جز مقاومت نیست؛ و قطعاً نتیجه این مقاومت روزبه‌روز برای اسرائیل دردناک‌تر خواهد بود.


لاریجانی اضافه کرد: مسیر دیگر که راه‌حل سیاسی دموکراتیک است، همان راهی است که رهبر معظم انقلاب در دو دهه اخیر مطرح کردند که مبتنی بر اسناد بین‌المللی و تنها راه سیاسی برای حل یک اختلاف طولانی است که آن برگزاری همه‌پرسی برای آینده فلسطین است.


وی ادامه داد: این طرح چهار جزء دارد که اول بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین اجدادی خودشان است و دوم برگزاری انتخابات با مشارکت مردم اصلی فلسطین اعم از مسیحی، یهودی و مسلمان است و سوم تشکیل نظام سیاسی منتخب اکثریت بر اساس همه‌پرسی است و چهارم تصمیم‌گیری از سوی نظام سیاسی منتخب اکثریت برای ساکنان غیربومی این سرزمین‌هاست. این راه‌حل معقول و دموکراتیک در فلسطین است.


رئیس مجلس خاطرنشان کرد: نتیجه حرف‌های متناقض آمریکایی‌ها که یک روز ملت ایران را تروریست می‌خوانند و یک روز دم از مذاکره و دوستی با ملت ایران می‌زنند برای این است که بزرگی ملت ایران را نشناخته‌اند، بعد از تحریم‌ها گمان می‌کردند کاری از پیش می‌برند اما ملت ایران و همه بخش‌های نظام امروز یک‌صدا هستند که به تعبیر رهبر معظم انقلاب به استقلال اقتصادی خود تکیه و نقاط ضعف اقتصادی خود را جبران کنند.


وی گفت: یکی از مسائل مهم چند هفته اخیر میان دولت و مجلس موضوع مسکن بود که گران شده و باید برایش علاجی کرد. زمین باید از حالت بورس‌بازی درمی‌آمد و یک تصمیم اساسی گرفته شده که در سطح روستاها و شهرهای بزرگ زمین برای زوج‌هایی که ازدواج می‌کنند با قیمت بسیار پایین و منطقی در اختیارشان قرار بگیرد که افراد برای زمین هزینه زیادی نکنند و صاحب ساختمان شوند این طرح خوبی است که باید در هر سال یک میلیون ساختمان ساخته شود آن‌گونه که رهبری فرمودند این کار موتور محرک صنایع دیگر هم می‌شود.


لاریجانی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهمی که امسال رهبر معظم بر آن تأکید کردند و با این تحریم‌ها راه معقول و سنجیده‌ای است که به درون اقتصاد توجه و خلأها را برطرف کنیم. این نسل جوان تحصیل‌کرده و منابع انرژی آورده‌های بزرگی است که اگر رویکرد دولت به سمت داخل باشد ظرفیت بزرگی را فراهم می‌کند و این کار در حال انجام است. ما برای شکست تحریم روی پای خود می‌ایستیم خصوصاً در کالاهای اساسی دست دلال‌ها را قطع می‌کنیم تا فشارهای بیرونی زمینه ناراحتی برای مردم را به وجود آورد.


انتهای پیام/۴۰۳۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته