دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
احسان عربی مفرد*

33 دانشگاه آزاد اسلامی در خط واحد همدلی

اواخر خرداد سال جاری بود که با ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اجرای «طرح تجمیع 2» این دانشگاه کلید خورد و بر این اساس «دانشگاه آزاد اسلامی استان» تاسیس شد.
کد خبر : 38480

بر اساس این بخشنامه به استناد مصوبه هیأت امناء مرکزی دانشگاه آزاد مبنی بر حذف ساختار و پست‌های سازمانی نمایندگان تام‌الاختیار و معاونان هماهنگی استان‌ها، ساختار جدید استانی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، «دانشگاه آزاد اسلامی استان» راه‌اندازی شد.


بدین ترتیب 31 دانشگاه آزاد اسلامی با وجود 31 استان در کشور را‌ه‌اندازی و رئیس واحد مرکز استان به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان نیز منصوب و با هماهنگی تمامی استان‌ها، رئیس دبیرخانه هیات امنای استان هم معرفی شد.


اواسط تیر سال جاری اما نخستین نشست هماهنگی و پایش امور دانشگاه آزاد اسلامی به منظور پایش اقدامات استان‌ها در راستای اجرای طرح تجمیع ۲ به ریاست دکتر میرزاده برگزار و از سامانه مرکز هماهنگی امور استان‌ها و هیأت‌های امنای استانی هم رونمایی شد.


دکتر مجتبی علوی فاضل هم که با اجرای این طرح و استانی شدن دانشگاه به سمت رئیس مرکز هماهنگی امور استان‌ها و هیأت‌های امنای استانی منصوب شده بود ابراز امیدواری کرد تشکیل این جلسه، خیر و برکات فراوانی برای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی به همراه داشته باشد و موجبات تحقق کامل و اجرای مناسب طرح تجمیع ۲ را فراهم کند.


وی در این جلسه خاطرنشان کرد که دو واحد دانشگاهی علوم و تحقیقات تهران و نجف‌آباد به علت داشتن امتیازات ۱۵ گانه و حائز شرایط بودن از نظر استانداردها به عنوان واحدهای جامع مستقل فعال خواهند بود.


واحدهای علوم تحقیقات و نجف‌آباد به عنوان واحدهای جامع مستقل به همراه دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان در مجموع 33 دانشگاه با همدلی، همزبانی و همکاری و در راستای طرح‌های تجمیع تداوم فعالیت علمی فرهنگی خود را با قدرت بیشتر حفظ کرده و به سمت دانشگاه کارآفرین و ... گام بر خواهند داشت

بر این اساس، واحد جامع مستقل اختیارات بیشتری دارد و مستقیم با سازمان مرکزی و رئیس دانشگاه آ‌زاد اسلامی فعالیت می‌کند، یعنی این واحدها تابع دانشگاه استان نیستند و ساختار تشکیلاتی جداگانه دارند؛ همچنان اما در راستای سیاست‌های کلان دانشگاه گام بر خواهند داشت چراکه مسئولیت این واحدها سنگین‌تر است و قطعا انتظارات مسئولان بیشتر شده و سیاست‌های رئیس دانشگاه باید در این واحدها عملی شود.


با این اعلام، واحدهای علوم تحقیقات و نجف‌آباد به عنوان واحدهای جامع مستقل به همراه دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان در مجموع 33 دانشگاه با همدلی، همزبانی و همکاری و در راستای طرح‌های تجمیع و اهداف دانشگاه، تداوم فعالیت علمی فرهنگی خود را با قدرت بیشتر حفظ کرده و به سمت دانشگاه کارآفرین و ... گام بر خواهند داشت.


تاکید بر کاهش بوروکراسی، چابک‌سازی سیستم اداری، صرفه‌جویی هزینه‌ها و آمادگی بیشتر مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق اهداف مندرج در اساسنامه و اسناد بالادستی و اثربخشی بیشتر در توسعه علمی، پژوهشی، فناوری و کارآفرینی از اهداف طرح‌های تجمیع است.


به گفته میرزاده در هشتمین جلسه هیات امنای استان همدان که به‌تازگی برگزار شد، طرح تجمیع 3 نیز که در راستای کوتاه کردن فرایندها و کاهش بروکراسی است، از سال آینده در دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی می شود.


تجمیع فرایندها، کاهش بروکراسی و کاهش فرایندهای آموزشی و کوتاهی پروسه‌های اداری و مالی از اهداف این طرح به شمار می‌رود. با توجه به اینکه بروکراسی در دانشگاه آزاد اسلامی زیاد است، 31 دانشگاه آزاد استان که در راس اجرا قرار دارند و دو واحد جامع مستقل باید با کمک سازمان مرکزی، طرح تجمیع 3 را اجرا کنند تا دانشگاه به دانشگاهی نوآور، فعال در اشتغالزایی و کارآفرینی، تبدیل علم به ثروت و گسترش تحصیلات تکمیلی پیش‌گام باشد.


با آغاز سال تحصیلی جدید و اجرای موفق طرح‌های تجمیع و در پیش بودن اجرای طرح تجمیع 3، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور در لوای 31 دانشگاه استان و سازمان مرکزی، همچنین واحدهای جامع مستقل با شعار مورد تاکید مسئولان دانشگاه مبنی بر همدلی و همکاری، در یک خط واحد در راستای سیاست‌های کلان دانشگاه به‌ویژه کاهش وابستگی به شهریه دانشجویان، راه‌اندازی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، تبدیل علم به ثروت و تجاری‌سازی علم، تبدیل به دانشگاه کارآفرین و ... حرکت خواهند کرد.


از سوی دیگر اجرای طرح‌هایی نظیر سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد(ساها)، شهرک‌های فناوری آزاد (شفا)، جذب اعضای هیات علمی در استان‌ها، گسترش تحصیلات تکمیلی، توسعه فرهنگی و اجرای طرح‌های فرهنگی ماندگار و ... که مورد تاکید همیشگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوده است باید در دستور کار واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در 31 استان و دو واحد جامع مستقل قرار گیرد تا این دانشگاه در مسیر رقابت با دانشگاه‌های بزرگ دنیا قرار گرفته و به دانشگاهی کارآفرین تبدیل شود و این مهم با همدلی و همکاری و تلاش خستگی‌ناپذیر همه دانشگاهیان و البته کمک مسئولان شدنی است و می‌شود.


ناگفته نماند که دبیران هیات امنا، روسای استانی و واحدهای جامع مستقل دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در حاشیه برگزاری نشست پایش امور استان‌ها به میزبانی واحد همدان در بیانیه‌‌های جداگانه خطاب به رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشگاه اعلام کردند که: پیمان می­‌بندیم تا به میثاقی که با شما بسته‌­ایم، پایبند باشیم و ان‌شاءالله به تعهدات قانونی خود در راستای تسهیل فعالیت‌ها و شتاب بخشیدن به توسعه روزافزون علمی و فرهنگی دانشگاه اهتمام روز­افزون داشته باشیم؛ که این خود موید همدلی و همزبانی و حرکت در یک خط واحد تا رسیدن به اهداف بلند دانشگاه است.


* دبیر گروه واحدهای دانشگاه خبرگزاری آنا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته