دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1393 - 17:12

استاندار تهران: کاهش منابع آبی چالش اجتماعی و سیاسی همراه دارد

استاندار تهران گفت: یک پنجم جمعیت کشور در استان تهران ساکن است. ظرفیت آبی استان امروز در نهایت درجه در حال استعمال است و این جمعیت کثیر در حوزه جغرافیایی، به شدت منابع آبی تهران را تهدید می‌کند و به عبارت دیگر منابع آبی استان توانایی تامین سرانه مصرف را با توجه به وضعیت بارشی در این سال‌ها ندارد.
کد خبر : 3847

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، هفتمین کنگره انجمن ژئوپولیتیک ایران با موضوع جغرافیای سیاسی شهری با همکاری استانداری تهران در محل دانشکده علوم زمین دانشگاه خوارزمی برگزار شد.


استاندار تهران در این کنگره با اشاره به اهمیت در هم‌تنیدگی دو مفهم شهر و سیاست اظهار داشت: شهر همواره، هم معنا و مترادف با سیاست بوده است. واژه شناسی شهر نیز گویای این موضوع است که تمامی واژه‌هایی که بر شهر اطلاق می‌شود، به نوعی بر مدنیت، قدرت و حکومت تاکید دارد.


استاندار تهران خاطرنشان کرد: امروزه یک پنجم جمعیت کشور در استان تهران ساکن شده است. ظرفیت آبی استان امروز در نهایت درجه در حال استعمال است و این جمعیت کثیر در حوزه جغرافیایی، به شدت منابع آبی تهران را تهدید می‌کند و به عبارت دیگر منابع آبی استان توانایی تامین سرانه مصرف را با توجه به وضعیت بارشی در این سال‌ها ندارد.


وی اذعان داشت: این نقش آب می‌تواند تبدیل به چالش‌های سیاسی و اجتماعی شود و این بحث جدی‌ترین چالش فراروی جامعه ماست. امروزه همه ذخیره آبی استان که باید در خدمت تولید و کشاورزی باشد، در خدمت شرب شهروندان است. نزول بارش‌های جوی به عنوان یک پدیده طبیعی همراه با حاشیه‌های اقتصادی و اجتماعی آن که می‌تواند سببساز گسست‌ها و شکاف‌ها و موقعیت‌های خطرناک شود بخشی از جغرافیای سیاسی شهر و استان تهران است که باید راهی برای کنترل و اصلاح آن یافت.


سید حسین هاشمی با اشاره به زلزله‌خیزی شهر تهران خاطر نشان کرد: واقعیت این است که استان تهران بر روی کمربند زلزله قرار دارد و همه شواهد تاریخی هم نشانگر آن است که زلزله‌های سختی در این منظقه رخ داده است. این استنادات تاریخی همراه با پیش‌بینیهای دانشمندان زمین‌شناس و جغرافی‌دان گواه این واقعیت است که گسل‌های تهران به آرامی فعال می‌شود.


وی افزود: ساخته شدن هزاران سازه و برج بر روی این گسل‌ها، نبود یک سیستم کنترل بروز بحران برای روزهای سخت، غیر علمی بودن ساخت بنا در تهران و ایران، وجود کیلومترها بافت فرسوده در شهر و استان تهران و البته چاره‌سازی برون رفت از این مشکل طبیعی، انسانی، اجتماعی گام اساسی فراروی آینده سیاسی استان و شهر تهران است.


هاشمی افزود: به دلایل مختلف، به ویژه به علت عدم تعادل منطقه‌ای و ملی و توسعه نامتوازن در کشور، بخش زیادی از جمعیت استان‌های کشور جدا شده و به تهران مهاجرت می‌کنند. این مهاجرت بی‌رویه و بسیار گسترده طی 20 سال گذشته باعث شده که تهران طی این سال‌ها هم در فضا و هم در سطح به شدت در حال توسعه و گسترش باشد.


استاندار تهران تصریح کرد: این رشد بی‌رویه زمینه‌ساز تغییر و تبدیل تجاوز به عرصه‌های کشاورزی و ذخیره‌های ژنتیکی البرز مرکزی است. تصرف اراضی ملی و تخریب زمین‌های کشاورزی برای ساخت و ساز تبدیل به یک تراژدی شده است که از چند بخش مخاطره آمیز است.


وی تاکید داشت: مخاطرات زیست محیطی، آلودگی‌های منابع آبی، از بین رفتن ذخایر اکولوژیک، نابودی حیات وحش در نهایت تهدید انسان‌ها و ساکنین استان تهران را نشان می‌دهد.


استاندار تهران اظهار داشت: تهران بر بستری از آسیب‌های عظیم ایستاده است. آمارها گویای واقعیت تلخی است و از یک نوع پیچیدگی خاصی رنج می‌برد و می‌طلبد که به صورت دقیق و همه جانبه و با اتکا به خرد جمعی در کنار کمک گرفتن از نخبگان، دانشگاهیان، سازمان‌های مردم نهاد و کارشناسان امور، بستری برای رفاه و آسایش فراهم کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته