اعضای شورای اکران و 4 وظیفه بنیادین برای سینمای ایران
به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، امروز و با حکم حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، اعضای شورای اکران آثار سینمایی در سال 1398 معرفی شدند.
این حکم یک هفته پس از نشست خبری انتظامی با اصحاب رسانه صادر شد. جایی که وی در پاسخ به یک از خبرنگاران درباره امکان وجود مافیای اکران گفته بود: [ما] شورای صنفی نمایش و شورای اکران داریم که ترکیب آن مشخص است. این نگاه اخلاقی که افراد در مناصب، نباید در اکران ذینفع باشند، باید در مرحله انتخاب رعایت شود. مهم این است که اگر مصوبات و تصمیمات را شفاف اعلام کنیم، در معرض افکار عمومی قرار میگیریم و باید پاسخگو باشیم.
امروز انتظامی طبق ماده 9 نظامنامه اکران منوچهر شاهسواری، محسن امیريوسفی، مصطفی کیایی، رضا سعیدیپور، سید مسعود اطیابی و علی سرتیپی را به عنوان اعضای شورای اکران آثار سینمایی معرفی کرد؛ شورایی که ریاست آن بر عهده ابراهیم داروغهزاده و دبیری آن نیز به عهده محمدرضا فرجی قرار دارد.
آنگونه که در ماده یک نظامنامه اکران آمده است، شورای اکران به منظور بررسی و ایجاد راهکارهای مؤثر در تأمین نیازهای نظام نمایشی و پیشنهاد شیوههای حمایتی در مرحله نمایش و رسیدگی به عملکرد کارگروه اکران تشکیل شده است.
ترکیب شورای اکران آثار سینمایی شامل معاون ارزشیابی و نظارت سازمان امور سینمایی (رئیس شورا)، مدیرعامل خانه سینما (نایبرئیس)، دبیر شورای صنفی نمایش ، چهار کارشناس خبره صنوف ذیربط با پیشنهاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان و مدیرکل سینمای حرفهای (بدون حق رأی) به عنوان دبیر است.
همچنین در ماده دو این نظامنامه، یازده وظیفه برای این شورا تعریف شده است. به نظر میرسد با توجه به شرایط فعلی اکران فیلم در سینماهای کشور، در میان این وظایف یازدهگانه چهار مورد از اهمیت ویژهتری برخوردار باشد؛ این چهار وظیفه عبارتند از: توجه به ارزشهای فرهنگی و هنری و اولویتهای مصرح در برنامه جامع سینمایی کشور، توجه به تنوع ژانر و آثار با هدف جذب حداکثری مخاطب، تلاش برای ایجاد فرصتهای مناسب برای همه آثار و پیشگیری از ایجاد هرگونه انحصار به هر شکل.
در این که ترکیب شورای اکران حداقل روی کاغذ میتواند امیدواریهایی را برای تحقق این وظایف (و به تعبیر بهتر اهداف) نزد اهالی سینما ایجاد کند، تردیدهایی وجود دارد. غلبه بر این تردیدها نیازمند گذشت زمان و مشاهده آثار تصمیمات این شورا و کارگروه اکران در ماههای آینده است.اما آنچه مشخص است کیفیت کار این شورا در گرو میزان تحقق همین چهار هدف خواهد بود. حال باید منتظر ماند و خروجی این شورا در سال 1398 برای سینمای ایران را به نظاره نشست.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/