دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1398 - 09:46
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد:

تقارن شب قدر با نزول قرآن از الطاف الهی است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری گفت: تقارن شب قدر با شب نزول قرآن خود از الطاف و ظرایف الهی بوده و قابل تأمل است.
کد خبر : 384359
23.jpg

حمید محمدقاسمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در ساری در پاسخ به این سؤال که اهمیت و جایگاه شب قدر در ماه مبارک رمضان برای انسان‌ها چگونه است، عنوان کرد: شب قدر در ظاهر مانند خیلی از شب‌های دیگر است؛ اما در واقع این شب بی‌نظیرترین شب سال است؛ چراکه سرنوشت انسان‌ها در آن رقم می‌خورد و فقط کسانی ارزش شب قدر را می‌دانند که در یک سال تمام به انتظار آن روزشماری کرده‌اند.


وی افزود: خداوند در ایام سال سه ماه را برگزیده و در این سه ماه، یک ماه را انتخاب کرده و در این ماه یک شب آن را گلچین کرده است و آن را سرشار از لطف و رحمت بی‌کران خود قرار داده و آبشار بیکران فیض خود را بر بندگانش جاری کرده است. به تعبیر لطیف قرآن این شب از هزار ماه برتر است و این یعنی چنین شبی برابر با 83 سال عمر متوسط یک فرد است. انسان‌های هوشیار می‌دانند که باید از این فرصت طلایی به‌خوبی استفاده کرده و آن را سرمایه‌ای برای یک عمر خود قرار دهند، و در چنین شبی که شب تعیین مقدرات است، برای خود بهترین‌ها را رقم بزنند.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ادامه داد: در برخی روایات علت نامگذاری شب قدر را به این نام و به این دلیل دانسته‌اند که قدر به معنای تنگ‌شدن است و از آنجا که در چنین شب مبارکی،  فوج عظیم فرشتگان، آنچنان بر زمین نازل می‌شوند که زمین برای‌شان تنگ می‌شود،  از این رو آن را شب قدر نامیده‌اند، از این تعبیر برداشت می‌شود که در چنین شب زیبایی ما زمینیان ید همان آسمان‌ها هستیم و عرشیان و فرشتگان همگی ید همان خوان پربرکت خداوند سبحان هستند و تقارن شب تقدیر با شب نزول قرآن خود از لطف و ظرایفی است که قابل تأمل است.


محمدقاسمی خاطرنشان کرد: شاید رمز این پیوند مبارک آن باشد که سرنوشت بشر به قرآن بستگی دارد، اگر مردمان پیرو قرآن باشند و از تعالیم حیات‌بخش آن پیروی کنند، سعادتمند و رستگار خواهند شد و اگر از قرآن و دستورات آن دور شوند، شقاوت و بدبختی را برای خود رقم خواهند زد.


وی درباره علت پنهان‌بودن شب قدر و نبود تصریح به آن اظهار کرد: تجربه نشان می‌دهد هرچیز که برای انسان‌ها عادی می‌شود، نسبت به قدر و منزلت آن بی‌اعتنا می‌شوند و به‌سادگی از کنار آن می‌گذرند، مقوله‌هایی مانند سلامتی، امنیت، آزادی و ... همگی از این امور هستند،گاهی برای آگاه‌کردن مردم به اهمیت یک چیز باید آن را از حالت معمول خارج کرد، یکی از روش‌ها برای این کار ایجاد علامت سؤال در اذهان به آن حقیقت است، مخفی‌بودن شب قدر در میان چند شب باعث ایجاد سؤال و انگیزه می‌شود تا برای نیل به ثواب‌های عظیم آن شب استثنایی، مردمان چند شب پیاپی را پاس دارند.



عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری خاطرنشان کرد: از سویی دیگر این خود موجب می‌شود که کسانی آن شب خاص را درک کرده‌اند، گرفتار غرور نشوند و کسانی که توفیق درک آن را نداشته‌اند، مأیوس نشوند، از این رو با چنین تدبیری انسان‌ها در یک حالت خوف و رجا به سر می‌برند که خود آثار تربیتی خوبی برای انسان به ارمغان می‌آورد.


استاد گروه علوم قرآن و حدیث واحد ساری ادامه داد: در حدیث داریم که خداوند رضایت خود را میان عبادت‌های گوناگون مخفی و خشم و غضبش را بین گناهان پنهان کرده است، اینها سبب می‌شود تا آدمی نسبت به تمام عبادت‌ها و تمام گناهان همواره در یک حالت پروا و بزرگداشت به سر ببرند و به‌راحتی حریم‌شکنی نکنند.


وی درباره وظایف مردم در این شب گرانقدر تصریح کرد: در حدیثی از رسول گرامی اسلام(ص) نقل شده است که «ان لربکم فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها، در ایام زندگی شما، اوقات و فرصت‌های مناسبی را خداوند در اختیارتان قرار می‌دهد، بکوشید از آن فرصت‌ها استفاده کنید». شب قدر بی‌تردید یکی از آن فرصت‌های بی بدیل است که انسان می‌تواند خود را در مسیر نسیم رحمت الهی قرار دهد و دل و جان خود را از عطر دلاویز آن معطر کند.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری اذعان کرد: مثالی برای شما می‌زنم، اگر به فرد تشنه‌ای که مدت‌ها در انتظار آب است، بگویند فلان شب باران خوبی می‌آید و می‌توانی برای چند سال عمرت آب ذخیره کنی، در آن شب بخوابد و اعتنایی نکند، قطعاً خود را محروم کرده است و چیزی عایدش نمی‌شود. برای ما نیز که در طلب زلال رحمت بیکران خدا هستیم، این فرصت طلایی باشکوه‌ترین زمانی است که می‌توانیم کاسه‌های وجود خود را زیر آبشار فیض رحمت او قرار دهیم و به اندازه گنجایش روحی خود از آن زلال جاری بهره‌مند شویم، اینها همه به شرط آن است که اقتدار شب قدر را بدانیم و از کنار این خوان گسترده و ضیافت بی‌مانند دست خالی بازنگردیم.


محمدقاسمی با بیان اینکه شب قدر هرکسی باید از درون او سر برآورد و او به این قدر و منزلت برسد، نه آنکه از بیرون بر او گذر کند، گفت: اگر عرصه درون مبارک شد، عرصه بیرون هم بهشت می‌شود و اگر روح تیره و سوزان شد، عالم بیرون نیز جهنم خواهد شد، خوشا به حال آنان که همزمان با چنین شب مبارکی از درون به این قابلیت و ظرفیت برای درک چنین فیض عظیمی نائل شده باشند؛ بنابراین در شب قدر مطابق سنت نیکویی که میان شیعیان رواج دارد، قرآن به سر می‌گیرند و به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) توسل می‌کنند.


وی گفت: این پیوند مبارک یعنی پیوند قرآن و اهل بیت(ع) ضامن سعادت و نیک‌بختی انسان‌هاست، به شرط آنکه به دستورات قرآن و به محبت واقعی اهل بیت(ع) پایبند باشیم،  نه آنکه شب قدر قرآن به سر بگیریم و فردا و فرداهای دیگر دستورات آن را زیر پا بگذاریم.


عضو هیئت علمی واحد ساری در پایان این گفتگو بیان کرد: از خداوند می‌خواهم در این شب‌های عزیز درهای رحمتش را بر ما بگشاید و هرآنچه برای نیکان و سعادتمندان در این شب‌های قدر مقدر کرد، برای ما نیز مقدر فرماید. 


 انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته