دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس صنعت خودرو:

دولت فکری به حال تقاضای سرمایه‌ای در بازار خودرو کند

مدیر گروه خودرو اندیشکده سیاست‌گذاری صنعتی امیرکبیر گفت: اگر دولت نتواند تقاضای سرمایه‌ای را در بازار خودرو کنترل کنند، شاهد افت قیمت نخواهیم بود.
کد خبر : 384250

میلاد بیگی در گفتگو با خبرنگار حوزه صنعت گروه اقتصادی خبرگزاری آنا درباره آخرین وضعیت بازار خودرو و کاهش قیمت آن گفت: بخشی از قیمت با توجه به قانونی که در مجلس به تصویب رسید سبب کاهش تقاضای سرمایه‌ای و مصرفی در بازار خودرو شده است.


وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران و خریداران خودرو منتظر اتفاقات آینده در این بازار هستند، توضیح داد: با ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو قطعاً قیمت‌ها با کاهش همراه خواهد شد این در حالی است که وجود شورای رقابت در موضوع قیمت‌گذاری خودرو بهتر از نبود آن در بازار خودرو است.


مدیر گروه خودرو اندیشکده سیاست‌گذاری صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه وجود شورای رقابت و تصمیمات آن با ابهاماتی برای فعالان بازار خودرو همراه است، تشریح کرد: مشخص نیست پس از ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو و اعلام قیمت توسط آن خریدوفروش در بازار بر چه اساسی انجام پذیرد؛ معلوم نیست که قرار است خودرو بر اساس قیمت‌گذاری شورای رقابت فروخته یا بر اساس قیمت بازار معامله شوند.


کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت وارد نشدن خریداران به بازار و کاهش تقاضای خرید است، اذعان کرد: با توجه به کاهش قیمت خودرو می‌توان این انتظار را داشت که قیمت خودرو با شیب کمتری نسبت به روزهای پرالتهاب بازار افزایش پیدا کند و به قیمت‌های افزایشی سابق به این راحتی‌ها برنمی‌گردد.


وی با اشاره به ورود شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو گفت: احتمالاً با ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو فضا نسبت به قبل با تغییراتی همراه شود و البته در این زمینه دولت باید از طریق ابزارهای خود به سمت حذف تقاضاهای سرمایه‌ای در بازار حرکت کند.


مدیر گروه خودرو اندیشکده سیاست‌گذاری صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه اختلاف قیمت بازار با نمایندگی سبب ایجاد تقاضای سرمایه‌ای در بازار خودرو می‌شود؛ زمانی می‌توان قیمت خودرو را کنترل و تقاضای سرمایه‌ای برای خودرو را کاهش داد که دولت از ابزارهایی همچون مالیات در خریدوفروش خودرو استفاده کند و یا اینکه برای سرمایه گذران این تصویر ایجاد شود که آینده بازار سودآور نیست.


کارشناس صنعت خودرو با توضیح اینکه وقتی سرمایه‌گذاران تصور کنند که بازار سودآوری موردنظرشان را ندارد به ایجاد تقاضای سرمایه‌ای دامن نمی‌زنند، تصریح کرد: با توجیه نداشتن سرمایه‌گذاری در بازار و پیش‌بینی رکود در بازار، سرمایه‌گذاران را به سمت کاهش تقاضای سرمایه‌ای سوق می‌دهد.


وی با اشاره به اینکه دولت باید درزمینهٔ کاهش تقاضاهای سرمایه‌ای اقدامات جدی انجام دهد؛ بیان کرد: اگر دولت نتواند تقاضای سرمایه‌ای را در بازار خودرو کنترل کنند، شاهد افت قیمت نخواهیم بود و قیمت‌های بالاتری نیز در آینده خواهیم داشت.


انتهای پیام/4092/ 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته