دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1394 - 15:11
در نشست خبری سخنگوی کمیسیون ویژه برجام مطرح شد

نقوی‌حسینی به نقل از جلیلی: در برجام تحریم‌ها لغو نخواهد شد

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام گفت:‌ رئیس تیم مذاکره‌کننده قبلی معتقد است که تحریم‌های اولیه­ آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت پس از برجام نیز به قوت خود باقیست و چهارچوب تحریم‌ها حفظ شده است.
کد خبر : 38418

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، سید حسین نقوی حسینی بعدازظهر امروز –یکشنبه 22 شهریور – در نشست خبری در تشریح جزئیات نشست امروز کمیسیون ویژه بررسی برجام، اظهار کرد: نهمین نشست کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک صبح امروز با حضور سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره‌‌کننده قبلی، علی باقری معاون سابق جلیلی و فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی برگزار شد.


وی ادامه داد: در این جلسه آخرین بخش نظرات اعضای تیم مذاکره‌کننده قبلی درباره موضوع تحریم‌ها مطرح شد و جلیلی به این سؤال که با توجه به اینکه هدف جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات لغو تحریم‌ها بوده است تا چه اندازه برجام و اسناد ضمیمه آن توانسته هدف ما را تأمین و تحریم‌ها را لغو کند، اینگونه پاسخ داد که برجام و قطعنامه هدف اصلی ما که لغو تحریم‌ها بوده است را تضمین نمی‌کند و ما از طریق برجام به این هدف نمی‌رسیم.


سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در مجلس افزود: به گفته جلیلی تحریم‌های امریکا هم در مرحله اول و هم در مرحله ثانویه و تحریم اتحادیه اروپا و تحریم شورای امنیت به قوت خود باقیست و ساختار و چهارچوب تحریم‌ها در برجام نیز حفظ شده است.


نماینده مردم ورامین در مجلس همچنین گفت:‌ سعید جلیلی معتقد است که تحریم‌های اولیه لغو نخواهد شد و تحریم‌های ثانویه هم لغو نخواهد شد بلکه توقف موقت می‌شود که این توقف موقت نیز با پیچیدگی‌های خاصی روبرو است اینکه شامل چه نوع و کدام بخش از تحریم‌ها می‌شود قابل بحث است.


نقوی حسینی تصریح کرد:‌ به گفته دبیر سابق شورای امنیت عالی تحریم‌های اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو این اتحادیه سر جای خود باقیست و تکلیفی برای آنها مشخص نشده است و تحریم‌های کل اتحادیه اروپا هم حتی تا 8 سال دیگر تعلیق هم نمی‌شود و تنها برخی از آنها تعلیق خواهد شد و لغوی در این حوزه نداریم.


وی ادامه داد: جلیلی معتقد است که ‌تحریم‌های شورای امنیت در حوزه موشکی تسلیحاتی و اشاعه‌ای در جای خود باقی خواهد ماند و آن دسته از تحریم‌های قبلی که مطابق 6 قطعنامه قبلی اعمال شده براساس تحریم‌های موشکی تسلیحاتی و اشاعه‌ای و برگشت‌پذیر هستند.


سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در مجلس ادامه داد:‌ استدلال جلیلی این بود که وقتی می گوییم تحریم‌ها برگشت‌پذیر است یعنی لغو مشروط است و لغو نیست و به کاربردن اصطلاح لغو درست نیست.


نقوی حسینی خاطر نشان کرد: اعضای کمیسیون که به اظهارات جلیلی نقد جدی داشتند انتقادات خود را مطرح کردند و جلیلی به ابهامات آنها پاسخ داد.


سخنگوی ویژه کمیسیون برجام همچنین در رابطه با برنامه کمیسیون متبوعش، اظهار کرد: بعدازظهر امروز اعضای کمیسیون برجام میزبان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هستند تا آخرین بخش از توضیحات آنها را بشنوند.


وی ادامه داد: اعضای کمیسیون فرجام فردا جلسه ندارند و ساعت 9 صبح به منظور بازدید از تأسیسات آب سنگین به اراک می‌روند.


نقوی حسینی اضافه کرد:‌ روز سه شنبه نیز کمیسیون برجام میزبان تیم اقتصادی دولت است تا ابعاد اقتصادی برجام و شرایط پس از لغو تحریم‌ها را بررسی کنند.


وی خاطرنشان کرد:‌ بعدازظهر سه شنبه نیز ابعاد امنیتی، دفاعی و نظامی برجام با حضور سید محمود علوی وزیر اطلاعات و فردا سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع در کمیسیون ویژه برجام بررسی می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: جلیلی نقوی حسینی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته