دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1394 - 13:39
روزنامه «رای‌الیوم»؛

لغو تحریم‌های ایران منبع نگرانی‌های عربستان و اسرائیل است/ آمریکا، محور عربی را «عریان» کرد

روزنامه اینترنتی «رای‌الیوم» در سرمقاله روز شنبه خود به بررسی تفاهم به دست آمده در لوزان پرداخت و نوشت که اسرائیل و عربستان از دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های غربی به شدت نگران هستند و منبع نگرانی‌های مشترک این دو، به لغو تحریم‌های اقتصادی ایران بازمی گردد.
کد خبر : 3837

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه اینترنتی «رای‌الیوم» در سرمقاله خود به موضوع تفاهم به وجود آمده در لوزان سوئیس میان ایران و گروه 5+1 بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: پس از گذشت 10 سال از مذاکرات هسته‌ای، ایران و 6 قدرت جهانی توانستند بر سر «چارچوب توافق» به تفاهم دست یابند. براین اساس، ایران متعهد شده است در مقابل لغو محاصره اقتصادی 13 ساله، بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش دهد.


براساس این گزارش، «رای‌الیوم» می‌نویسد: با تفاهم به‌دست‌آمده صفحه جدیدی از روابط میان دو طرف به وجود آمد. این تفاهم، مقدمه دستیابی به توافق جامع احتمالی در ماه ژوئن است، گرچه آن توافق برای هیچ‌یک از طرف‌ها الزام‌آور نیست و امکان لغو یا سرپیچی یا تخطی از آن نیز وجود دارد. در تفاهم به دست آمده برنامه هسته‌ای ایران لغو نشده است، بلکه برای مدتی که در توافق مشخص است، برخی محدودیت‌ها بر آن اعمال می‌شود. همچنین به‌گفته برخی مقام‌های اروپایی و اسرائیلی تفاهم منعقد‌شده به اندازه‌ای محکم نیست که ایران را از دستیابی به کلاهک هسته‌ای بازدارد و ایرانی‌ها می‌توانند در ظرف کمتر از یک سال هر زمان که بخواند به سلاح هسته‌ای دست یابند.


«رای‌الیوم» نوشت: نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا این را که در صورت هسته‌ای شدن ایران امکان رقابت تسلیحاتی در منطقه و کاهش قدرت نظامی و نفوذ عربستان به عنوان شریک راهبردی ایالات متحده به‌وجود می‌آید،به خوبی می‌دانند و به همین دلیل بود که در نامه‌ای «وقیحانه» که برای سران ایران فرستادند، آنها را تهدید کردند که از توافق هسته‌ای دست بردارد.


به‌نوشته این روزنامه، اسرائیل و عربستان از دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های غربی به شدت نگران هستند و منبع نگرانی‌های مشترک این دو، به لغو تحریم‌های اقتصادی ایران بازمی گردد. لغو تحریم‌ها از سویی به ایران آزادی عمل بیشتری برای فعالیت می‌دهد و از سوی دیگر موجب حمایت‌های بیشتر مالی و تسلیحاتی ایران از شرکای خود همچون سوریه، عراق، لبنان و یمن می‌شود. همچنین ایران در صورت لغو تحریم‌ها می‌تواند به کشوری صاحب‌نفوذ در منطقه تبدیل شود و به شیعیان کشوری همچون بحرین نیز کمک کند.


«رای‌الیوم» نوشت: باید اعتراف کرد در ماراتن مذاکرات، این توان بالای مذاکره‌کنندگان ایرانی بود که توانست فعالیت‌های (صلح‌آمیز) هسته‌ای ایران را اثبات کند و باعث شود تا قدرت‌های جهانی سر تعظیم فرود آوردند و بر لغو تحریم‌ها و تحقق بسیاری از خواسته‌های طرف ایرانی تاکید کنند. حتی تهدید به جنگ از سوی برخی طرف‌ها تا دقایق آخر نیز نتوانست در اراده ایرانی‌ها خلل وارد کند.


این روزنامه اینترنتی می‌نویسد: ایران با موفقیت در حفظ همه سانتریفیوژهای خود (19 هزار واحد) و نیز تاکید بر ادامه فعالیت همه نیروگاه‌های هسته‌ای، در حقیقت توانست زمان را به سود خود رقم بزند. همچنین کشورهای غربی اعتراف کردند که دراختیار داشتن دستکم 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با غنای 3.6 درصد حق ایران است.


«رای‌الیوم» با بیان اینکه در این توافق نخست‌وزیر اسرائیل زیان‌دیده تلقی می‌شود، نوشت: «بنیامین نتانیاهو» در این توافق بسیار زیان دید، زیرا وی استراتژی خود در سال‌های گذشته را بر به‌کارگیری توان نظامی برای نابودی زیرساخت‌های هسته‌ای ایران و بسیج کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا در این راستا بنیان گذاشته بود. دیگر نتانیاهو نمی‌تواند اقدام به حمله نظامی به ایران بکند و در این سیاست کسی شریک وی نخواهد شد.


محور عربستان - شورای همکاری خلیج‌فارس نیز از این توافق خسارت دیدند. آن‌ها اکنون احساس می‌کنند که آمریکا به‌عنوان هم‌پیمان بزرگشان، با ائتلاف با ایران، محور عربی را فریب داده و پشتشان را خالی کرده است. این محور اکنون خود را در مقابل ایران به عنوان قدرتی سیاسی در منطقه، «عریان» می‌بینند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته