دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1398 - 09:27

ماجرای حضور هادی رضوی با لباس شخصی در دادگاه چیست؟

طبق ماده 132 قانون آیین دادرسی مدنی، متهمان می‌توانند با تأمین قرار وثیقه آزاد بوده و با لباس شخصی در دادگاه حاضر شوند.
کد خبر : 383152
800.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدهادی رضوی یا همان داماد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی فردی است که چند هفته پیش به‌دلیل آغاز جلسات دادگاهش به‌منظور رسیدگی به تخلفات مالی بر سر زبان‌ها افتاد. اتهام محمدهادی رضوی پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه و دریافت 107 میلیارد تومان تسهیلات از این بانک است، این تسهیلات نه تنها در راه رونق تولید مورد استفاده قرار نگرفت بلکه طبق اعلام نماینده دادستان در دادگاه صرف عیش و نوش و خوش‌گذرانی رضوی و دوستانش شده است. در دورانی که سریال شهرزاد مورد استقبال مردم قرار گرفته بود کمتر کسی فکر می‌کرد که پای تهیه‌کننده این سریال روزی به دادگاه به‌دلیل اخلال در نظام اقتصادی کشور باز شود.


تاکنون سه جلسه از دادگاه وی به ریاست قاضی اسدالله مسعودی‌مقام برگزار شده و رسیدگی به اتهامات این فرد و 30 متهم دیگر بانک سرمایه همچنان ادامه داد.


حال مسئله این است که چرا محمدهادی رضوی برخلاف دیگر متهمان این پرونده با لباس شخصی در دادگاه حاضر می‌شود. طبق ماده 132 قانون آیین دادرسی مدنی، متهمانی که برای رسیدگی به پرونده‌شان باید در دادگاه حاضر شوند، اگر قرار وثیقه تعیین شده از سوی دادگاه را تأمین کنند، در این صورت می‌توانند با لباس شخصی در دادگاه حاضر شده و به دفاع از خود بپردازند.  افرادی که در دادگاه حاضر می‌شوند متهم هستند و هنوز به مرحله مجرم نرسیدند، لذا معمولاً دادگاه برای این افراد قرار وثیقه صادر می‌کند، حال برخی این قرار را تأمین کرده و آزاد هستند و برخی نیز از تأمین قرار عاجر هستند.


قرار وثیقه طوری است که باید عین مال تعیین شده یا سند مالکیت در اختیار دادسرا قرار گیرد و در ماجرای هادی رضوی نیز وضعیت به این گونه است که وی قرار وثیقه را تأمین کرده لذا آزاد تلقی شده و با لباس شخصی در دادگاه حاضر می‌شود.


انتهای پیام/4110/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته