دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1398 - 05:17
متخصص قلب و عروق:

زمان طلایی رساندن بیمار قلبی به بیمارستان را از دست ندهید

متخصص قلب و عروق گفت: مدت زمان رساندن بیمار سکته قلبی به بیمارستان بسیار اهمیت دارد و زمانی طلایی برای نجات بیمار است.
کد خبر : 382204

رسول خوشخوی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: درد، سوزش یا احساس سنگینی قفسه سینه که در هنگام فعالیت بدنی مثل دویدن و بالا رفتن از پله ایجاد می‌شود باید شما را به بیماری آنژین صدری مشکوک کند.


وی اضافه کرد: این درد در ناحیه استخوان جناغ سینه احساس می‌شود و با توقف فعالیت بدنی با گذاشتن قرص زیرزبانی در کمتر از ۵ دقیقه برطرف می‌شود.


متخصص قلب و عروق افزود: اما آنژین صدری ناپایدار سکته قلبی خفیف است که با افزایش ناگهانی تنگه عروق و قبل از بسته شدن رگ‌ها ظاهر می‌شود عمده آن درد سوزش در قفسه سینه است این نوع دل‌درد احتمال سکته قلبی را نیز به وجود می‌آورد.


وی در ادامه افزود: سکته قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌ها کاملاً بسته‌شده و خون‌رسانی به عضله قلب کاملاً قطع شود.


این پزشک متخصص تصریح کرد: سکته زمانی روی می‌دهد که با درد ناگهانی و شدید در حال استراحت به مدت نیم تا یک ساعت همراه باشد. این درد کم‌کم به کتف فک پایین یا دست‌ها نیز سرایت می‌کند و ممکن است با درد معده اشتباه شود.


خوشخوی ادامه داد: در اثر سکته قلبی بخشی از عضله قلب به علت قطع خون‌رسانی و تغذیه از بین می‌رود و قدرت پمپاژ آن کاهش می‌یابد هرچقدر این پمپاژ کمتر باشد وسعت سکته قلبی بیشتر است.


وی تأکید کرد: زمان بین شروع درد قفسه سینه و شروع درمان اصلی زمان طلایی نام دارد. به همین دلیل مراجعه سریع به مرکز درمانی بعد از شروع درد قفسه سینه می‌تواند به نجات بیمار کمک کند.


انتهای پیام/۴۰۸۷/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: سکته قلبی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته