دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حلی‌ساز خبر داد:

برپایی 8 مرکز درمانی و پلی‌کلینیک در مکه و مدینه برای حجاج ایرانی

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از احداث و برپایی 8 مرکز درمانی و پلی‌کلینیک در مکه و مدینه برای حجاج ایرانی در حج تمتع سال جاری خبر داد.
کد خبر : 382011
1_IMG_0126.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد تقی حلی‌ساز در نشست خبری که صبح امروز در دفتر مرکزی سازمان هلال احمر در خصوص برنامه‌های سازمان حج و زیارت جمعیت هلال احمر برگزار شد، گفت: در مراسم حج تمتع امسال یک مرکز درمانی و سه پلی‌کلینیک  در مدینه منوره و چهار مرکز درمانی در مکه مکرمه داریم و تلاش می‌کنیم تا مشکلی برای زائران پیش نیاید.


وی اضافه کرد:  در همین خصوص داروهای مورد نیاز را بر اساس نیازمندی‌های خودمان و بیماری‌هایی که احتمال بروز دارد به عربستان منتقل می‌کنیم.


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به شیوع بیشترین بیماری‌های گریبانگیر حجاج گفت: مشکلات ریوی، قلبی و گرمازدگی بیشترین مشکلی است که حجاج با آن روبه‌رو هستند.


حلی‌ساز با تأکید بر اینکه بهداشت فردی باید به صورت جدی مورد توجه حجاج گرامی قرار گیرد، افزود:  شرایط افراد در این مراسم تغییر می‌کند  و به همین دلیل  بیماری جسمی و حرکتی بیشتر حجاج را تهدید خواهد کرد.


وی اضافه کرد: ما تمهیدات لازم را اندیشیده و  امکانات خرید دارو را در نظر گرفته‌ایم؛ همچنین تلاش می‌کنیم  تا از امکانات کشور عربستان هم استفاده کنیم زیرا امکانات جراحی در اختیار ما نیست و از آنها نیز کمک می‌گیریم .


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در آمارهای سال گذشته  ۲۲ درصد زائران دارای  فشار خون و ۱۴ درصد قند خون و ۵ درصد دچار بیماری قلبی بودند. 


حلی‌ساز با بیان اینکه امسال 86 هزار و 500 نفر به حج تمتع مشرف خواهند شد، افزود: برنامه‌ها از قبل عید شروع شده و برای جذب پزشکان همکار از طریق اطلاعیه‌ها و سایت مرکز پزشکی به افراد فراخوان دادیم. بیش از 70 درصد از افراد انتخاب شده قبلاً در سفرهای پیشین حضور داشتند و با تجربه هستند و 30 درصد هم افرادی هستند که برای بار اول مشرف می شوند؛ برای هر 300 زائر یک پزشک انتخاب شده که خط درمانی زائران به حساب می آیند.


رئیس مرکز حج و زیارت سازمان حج و زیارت ادامه داد: از 15 شوال به مدت دو هفته برای ارسال داروها وقت داریم و معاینات پزشکی بیش از 95 درصد زائران هم صورت گرفته است. 


وی افزود: تونل‌های هوای سرد برای زائران امسال قوی‌تر خواهند شد. خدمات کادر درمانی فقط برای ایرانیان است و اجازه استفاده برای سایر کشورها را نداریم؛ داروهای ارسالی هم هر چه باقی بماند به کشور بازگردانده می‌شود.


حلی‌ساز درباره معضل اعتیاد برخی زایران گفت: افراد مبتلا به این معضل بهتر است این مسئله را رعایت کنند چرا که آبروی ایران در میان است و الان با شیوه‌های کنترلی موجود دولت عربستان امکان بردن این مواد امکان‌پذیر نیست و زائران هم بهتر است برای خودشان و ما مشکل‌ساز نشوند.


وی افزود: برای دولت سعودی یک گرم مواد مخدر با یک کیلو هیچ تفاوتی ندارد و دولت سعودی به شدت در این زمینه سخت‌گیر است به حدی که یک قرص استامینفون کدئین اجازه ورود ندارد. 


رئیس مرکز حج و زیارت سازمان حج و زیارت در ادامه تأکید کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی سخت نیز بهتر است سعی کنند  از تشرف خودداری کنند.


حلی‌ساز تصریح کرد: 131 مطب در هتل‌ها وجود دارد تا زائران دسترسی به آنها داشته باشند و 87 مرکز درمانی نیز وجود دارد؛ به ازای هر دو کاروان هم یک پزشک داریم.


وی ادامه داد: برای عرفات یک بیمارستان کامل به مدت یک روز، برای منا یک بیمارستان کامل برای سه روز و در مشعر نیز یک آمبولانس به زائران خدمات می‌دهد.


رئیس مرکز حج و زیارت سازمان حج و زیارتتصریح کرد: امسال استفاده از دستبند برای زائران در دستور کار سازمان نیست و بر اساس قوانین عربستان تمامی زائران باید واکسن مننژیت بزنند.


انتهای پیام/۴۰۸۷/


انتهای پیام/

برچسب ها: حج تمتع مدینه مکه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته