دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1394 - 16:01

بازتاب حادثه مکه در شبکه‌های اجتماعی: توفان قضا و قدر الهی، سعودی‌ها را درنوردید

در حالی‌که گزارش‌های خبری از کشته و مجروح شدن بیش از ۱۰۷ نفر در حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام به‌دنبال وقوع توفان خبر می‌دهند، کاربران عرب‌زبان شبکه‌های اجتماعی این موضوع را دستاویز انتقادات خود به دولت سعودی قرار داده‌اند.
کد خبر : 38196

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، کاربران عرب‌زبان در شبکه‌های اجتماعی ازجمله توییتر اقدام به انتشار گسترده تصاویر، فیلم‌ها و نقل‌قول‌های مختلف از منابع رسمی و غیر رسمی کرده‌اند تا به‌نوعی تکمیل‌کننده پازل رسانه‌های خبری در پوشش حادثه سقوط جرثقیل در محوطه مسجدالحرام باشند.


براساس این گزارش، آنگونه که در حوادث مشابه مشاهده شده است، کاربران عرب‌زبان نخست به سراغ شناسایی مقصر حادثه رفتند و در کامنت‌هایی متوالی علاوه بر معرفی مسئولان شرکت‌ «بن‌لادن» به‌ عنوان مقصران اصلی حادثه، تیغ انتقادات خود را به مسئولان سعودی نیز نشانه رفتند و این‌گونه حوادث را ناشی از فساد در بدنه دولت سعودی دانستند.



کاربر دیگری این حادثه را ناشی از سهل‌انگاری فاحش مقام‌های مسئول در پروژه توسعه حرم دانست و گفت که این حادثه تنها نمی‌تواند ناشی از توفانی ساده باشد.



برخی کاربران عرب شعری را که ظاهرا یکی از شاعران جوان سعودی سروده بود، به‌طور گسترده بازنشر می‌کردند. در این شعر علاوه بر انتقاد گسترده از سیاست‌های اجتماعی و منطقه‌ای خاندان سعودی، این نکته را به ظرافت بیان می‌کند که مملکتی که خود را مشغول عملیاتی همچون «توفان قاطعیت» کرده است، باید منتظر حوادثی همچون حادثه «سقوط جرثقیل» باشد.



گاف شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز بخشی از کامنت‌های کاربران عرب را به خود اختصاص داده بود. آنگونه که کاربران عرب‌زبان عنوان کرده‌اند، این شبکه خبری بیگانه در بحبوحه توفان در مکه و یا پس از آن گزارش‌هایی منتشر کرد تا جایی‌ که در این گزارش‌ها خبرنگار «سی‌ان‌ان» در مدت زمان کوتاهی درجه حرارت مکه را از 43 درجه به 25 درجه سانتیگراد کاهش داد.



برخی کاربران نیز این‌گونه حوادث را سرآغاز سقوط خاندان آل‌سعود و سرنگونی وهابی‌ها خواندند.



در این میان، کاربری یمنی با عباراتی ظریف تلاش می‌کند ارتباطی میان آغاز عملیات نظامی سعودی‌ها در یمن با حادثه وقوع توفان در مکه برقرار کند. این کاربر می‌نویسد: «پس از چهار روز از آغاز عملیات نظامی عربستان، 85 درصد سرزمین سعودی‌ها را گرد و غبار فراگرفته است. تنها پس از چهار ساعت از پایان تظاهرات حجاج یمنی جرثقیلی بر فراز مسجدالاحرام در مکه سقوط می‌کند. آیا این حادث تصادفی است یا اینکه در پس آن رمز و رازی نهفته است؟»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته