دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1394 - 14:32
در نشست خبری با رئیس مجلس عراق مطرح شد؛

لاریجانی: ایران در سخت‌ترین شرایط به درخواست ملت و دولت عراق به کمک آنان شتافت

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: حتی در سخت‌ترین شرایط که جریانات تروریستی به دنبال بر هم زدن عراق بودند، ایران به درخواست ملت و دولت عراق به کمک آنان شتافت.
کد خبر : 38168

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی در نشست خبری مشترک با سلیم الجبوری، رئیس مجلس ملی عراق، گفت: کشور عراق، کشور همسایه، دوست و برادر ما است و دو ملت ایران و عراق از دیرباز ارتباط وسیعی با هم داشتند، خوشحالیم امروز می‌بینیم که عراق به عنوان یک کشور مهم در منطقه دارای یک ساختار دموکراتیک است و در این سال‌های اخیر همیشه ایران در کنار ملت و دولت جدید عراق بوده است.


رئیس مجلس با بیان اینکه «حتی در سخت‌ترین شرایط که جریان‌های تروریستی دنبال این بودند که داخل عراق را به هم بریزیند، ایران براساس درخواست دولت این کشور به کمک ملت و دولت عراق رفته است»، تاکید کرد: دولت ایران در این شرایط به کمک دولت عراق رفت تا به آنها در مقابل تروریست‌ها کمک کند. برای همه ما به خصوص کشورهای منطقه باید یک نقطه قوت باشد که ملت عراق توانست با وحدت ملی که همه قشرها و فرقه‌های مختلف در آن حضور دارند، یک دولت مهم را به وجود آورد.


وی ادامه داد: خوشبختانه بین دو پارلمان ایران و عراق روابط دوستانه و صمیمانه‌ای برقرار است و ما مستمرا با هم رایزنی داریم و همچنین بخش‌های مختلف پارلمان با هم گفت‌وگوهای مهمی در مسائل دو‌جانبه‌ای دارند. در سفر امروز آقای الجبوری به ایران، ما مذاکرات خیلی خوبی هم در زمینه سطح روابط تجاری بین دو کشو رو همچنین مسئله تعمیق روابط سیاسی و فرهنگی میان دو کشور و به خصوص در زمینه‌های امنیت پایدار در منطقه و مبارزه با تروریسم داشتیم. آقای جبوری در این دیدار گزارشی از تحولات در منطقه و نیز تصمیماتی که برای ایجاد همگرایی و پیشرفت را ارائه کردند و ما از آنها استفاده خواهیم کرد.


لاریجانی خاطرنشان کرد: بنده مطمئنم که سفر رئیس مجلس ملی عراق و هیئت همراه وی سفر موفقی خواهد بود و امیدوارم که نتیجه این سفر بهبود روابط دو کشور و تاثیرگذاری در منطقه برای ایجاد آرامش بیشتر باشد.


رئیس مجلس عراق: عراق و ایران نقش مشترکی در امنیت منطقه و نیز همکاری بین‌المللی ایفا می‌کنند


در ادامه این نشست خبری مشترک، سلیم الجبوری با ابراز خوشحالی از سفرش به ایران و دیدار با علی لاریجانی، گفت: مذاکرات ما براساس خواستگاه روشن و متمرکزی صورت گرفت.


وی با بیان اینکه «عراق و ایران نقش مشترکی در امنیت منطقه و نیز همکاری بین‌المللی ایفا می‌کنند»، اظهار کرد: این موضوع اعتقاد ما است و معتقدیم که آن نشأت گرفته از داده‌های موجود در منطقه و نیز چالش‌هایی است که به طور مشترک در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی دو کشور با آن روبرو هستند که یکی از مهمترین این چالش‌ها، گسترش تروریسم در منطقه است که حل آن نیاز به همکاری همه کشورهای منطقه دارد.


رئیس مجلس ملی عراق ادامه داد: با توجه به عمق مناسبات میان ملت‌های دو کشور ایران و عراق و نیز وابستگی متقابل آنها و همین‌طور ماهیت روابط بین تصمیم‌گیرندگان دو کشور، باعث شده است که ما در این زمینه‌ها به طور مشترک عمل کنیم.


وی اضافه کرد: طی یک سال گذشته بیش از 200 سفر میان مسئولان دو کشور صورت گرفته که در طی آنها در حوزه‌های قانونگذاری و اجرایی مذاکراتی انجام شده و نیز موافقتنامه‌هایی میان دو کشور به خصوص در زمینه امنیتی و اقتصادی به امضا رسیده است.


الجبوری در بخش دیگری از سخنان با تقدیر از تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 و با توجه به توافق هسته‌ای نیز تصریح کرد: امیدوارم این توافق بازتا‌ب‌هایی در جهت امنیت منطقه و برقراری امنیت و صلح در منطقه داشته باشد.


وی با بیان اینکه کشور عراق هم‌اکنون با چالش بزرگی در مناطق متعدد در مبارزه با داعش مواجه است، افزود: همچنین ما با بحران اقتصادی در عراق نیز مواجهیم و این کشور نمی‌تواند بدون کمک و یاری کشورهای دوست و همسایه نظیر جمهوری اسلامی ایران این مشکلات را حل کنیم.


الجبوری افزود: ما امروز گفت‌وگوهای مفصلی با آقای لاریجانی در خصوص همکاری‌ کشورهای منطقه با ایران و عراق داشتیم.


رئیس مجلس عراق در ادامه افزود: دو کشور ایران و عراق روابط پارلمانی متمایزی دارند و ما امروز راجع به مسائل متعددی گفت‌وگو کردیم که بارزترین آنها تلاش آقای لاریجانی در خصوص کمک به عراق برای میزبانی اجلاس آینده پارلمان‌های اسلامی بود، کشور عراق در زمینه برگزاری اجلاس پارلمان‌های کشورهای اسلامی نیازمند کمک دوستان و کشورهای منطقه است تا بتواند آن را با موفقیت برگزار کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب