پژوهش تبیین مبانی و تدوین الگوی رشد براساس تعالیم اسلامی منتشر شد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهش تبیین مبانی و تدوین الگوی رشد براساس تعالیم اسلامی توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.
در مقدمه این پژوهش که با روش ترکیبی توصیفی-تحلیلی-استنباطی تدوین شده است آمده است: در اين معنا که علم دينی در چارچوب اصول حکمت متعالیه چتر حاکم بر فرايندی مرکب از روشهای کیفی مختلف را فراهم میآورد، فرآيند مزبور با بهرهگیری از دو رويکرد استنتاجی و تحلیلی و استفاده از روشهای گفتگو و هرمنوتیک، اجتهاد سیستمی و تحلیل مفهومی و زبانی در ذيل پارادايم تفسیری برآمده از حکمت متعالیه اجرا شد.
در ادامه این پژوهش و براساس نتایج یافتههای این پژوهش آمده است که رشد مفهومی هدفدار و با سمت و سوی مشخص و در برگیرنده نحوه تشخص انسان است که برای سنجش آن، شاخصهايی اعتباری وجود دارد. يافتههای پژوهش حاضر، منجر به صورتبندی نظريههایی در خصوص استعداد، عاطفه، نیاز و روابط انسانی در ذيل نظريه رشد شد.
در این رابطه تأکید شده است که استعداد هم علت و هم معلول رشد تلقی میشود، ضمن آنکه خاطرنشان شده است براساس نظریه عاطفه، این گرایشات نفس یا عواطف هستند که جهت حرکت قوای شناختی و حرکت کلی نفس را تعیین میکنند.
این پژوهش با نظر به ضرورت تحول در نظام آموزشی و لزوم ارائه نظریه تربیت اسلامی برای سامانبخشی به فعالیتهای تربیتی کشور به اسناد بالادستی از قبیل سند نقشه جامع علمی کشور در راهبرد کلان 10، راهبردهای ملی 4و1و6 و اقدامات ملی 1و2و3و4 و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه داشته و معتقد است: «تنها با تحول در دانش تعلیم و تربیت و دانشهای وابسته است که امکان تحول در نهاد تعلیم و تربیت فراهم میشود».
در بخشی از این پژوهش تحت عنوان «شناخت شاخصهای رشد باتوجه به تعالیم اسلام» با بررسی مفاهیم ناظر به صفات و ویژگیهای افراد یا گروههای رشدیافته در قرآن بیش از 420 کلیدواژه در قرآن جستجو شده و براین اساس برخی از ویژگیهای افراد و گروههای رشدیافته احصا شده است.
یافتههای این پژوهش تأکید دارد که «بهطور کلی عاطفه، استعداد و روابط انسانی ذوات عینی مستقل از نفس نیستند. همچنین سازههای فرضی يا امور موهوم هم نیستند بلکه تحقق عینی دارند و منشأ آثار واقعی در نفس میباشند».
این پژوهش در شش فصل و 1409 صفحه به همت معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری واحد علمی کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با نظارت حجتالاسلام علیاکبر رشاد در تابستان 1397 تدوین شده است.
انتهای پیام/4107/4118/
انتهای پیام/