دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1398 - 09:52
فرزانه در گفتگو با آنا:

جشنواره ملی آب با هدف ریل‌گذاری توسعه آب‌اندوز برگزار می‌شود

دبیر جشنواره ملی آب گفت: این رویداد تخصصی با هدف تغییر ریل‌گذاری توسعه کشور از آب‌بر به آب‌اندوز پنجم تیر ماه برگزار خواهد شد. 
کد خبر : 381451
r_1_190416095748 - Copy.jpg

محمدرضا فرزانه در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با پیش‌زمینه‌های تشکیل جشنواره ملی آب اظهار کرد: تا پیش از سال 97 همکاری‌هایی را با دفتر توسعه منطقه‌ای مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان منطقه‌ آزاد جزیره قشم در ارتباط با مشکلات منابع آبی کشور داشتم و در این دوران به این نتیجه رسیدیم که یکی از ریشه‌های اساسی آن ریل‌گذاری توسعه کشور به‌جای این‌که مبتنی بر توسعه آب‌اندوز باشد، بر مبنای توسعه آب‌بر است.


وی با بیان این‌که قالب اقلیم کشور خشک و نیمه‌خشک است، افزود: بنا بر بررسی‌های انجام شده در مناطق کم‌آب کشور مشخص شد که مردم با ساخت سازه‌هایی خود را با کم‌آبی سازگار کرده و وجوه سخت‌افزاری این سازه‌ها و به‌طور ویژه وجوه نرم‌افزاری مرتبط(مشارکت در ساخت، مرمت و بهره‌برداری و انتقال به نسل جدید) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


دبیر اولین جشنواره ملی آب تصریح کرد: مسئله‌ای که در حال حاضر مطرح است این است که چطور با وجودی که در طول تاریخ افتخاراتی همچون آب‌انبارها و قنات‌ها را مبنی بر یک رویکرد پایدار در بهره‌برداری از منابع آب سطحی و زیر‌زمینی داشتیم چه چیزی باعث شده با چنین قدمتی ریل‌گذاری توسعه ما آب‌بر شده است؟


فرزانه افزود: چنین مسئله‌ای ما را بر آن داشت تا با برگزاری جلسات متعددی در سطح معاونت آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست به این نتیجه برسیم که باید با در پیش گرفتن رویکرد آموزش محیط زیست بحث فرهنگ‌سازی را در دستور کار قرار داده و به فرهنگ‌سازی و آموزش درخصوص توسعه آب‌اندوز اهتمام ورزیم.


وی با بیان این‌که خروجی جلسات انجام شده به تدوین پروژه‌ای تحت عنوان برنامه صیانت از منابع محیط زیست و منابع آب منجر شد به تشریح این برنامه ملی پرداخت و گفت: این برنامه در سه سطح مورد نظر قرار گرفت که سطح اول آن به‌صورت پایلوت در استان البرز اجرایی شد و در دومین سطح آن که سطح میانی است این برنامه به‌سمت ملی شدن این طرح در 7 استان به اجرا گذاشته خواهد شد.


دبیر اولین جشنواره ملی آب خاطرنشان کرد: ساز‌وکار انتخاب این هفت استان مبنای تشکیل اولین جشنواره ملی آب است.


فرزانه یکی از محورهای نخستین جشنواره ملی آب را طرح سفا (سفیران سبز فناور) عنوان کرد و گفت: طرح سفا در قالب یک رویداد استارت‌آپی به‌دنبال شناسایی و حمایت از مشاغل خانگی سبز است تا بتواند به کاهش مصرف منابع پایه کشور کمک کرده و از سوی دیگر به کاهش تبعات محیط زیستی منجر شود.


وی ضمن تأکید مجدد بر تغییر محور توسعه کشور از آب‌بر بودن به‌سمت آب‌اندوزی به‌عنوان محور اصلی جشنواره ملی آب گفت: همزمان با مسیری که در سازمان حفاظت محیط زیست در جریان بود در سطح ملی نیز کارگروهی تحت عنوان کارگروه سازگاری با کم‌آبی آغاز به کارکرد و با توجه به این‌که هر دو در یک مسیر و در راستای گسترش کسب و کارهای سبز و سازگار با کم‌آبی گام بر می‌دارند تلاش کردیم تا با برگزاری جلساتی میان سازمان حفاظت محیط زیست و برای جلوگیری از موازی‌کاری اقداماتمان را در یک جهت قرار دهیم.


دبیر اولین جشنواره ملی آب تصریح کرد: بر همین اساس مقرر شد تا همزمان با رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی، جشنواره ملی آب نیز در هفته اول تیر ماه برگزار شود.


نکته قابل توجه در خصوص اطلاع‌رسانی این جشنواره پوستر آن بود که از ابتدا به‌صورت الکترونیکی  از اسفند ماه منتشر و حتی یک‌بار نیز به چاپ نرسید.


گفتنی است اولین جشنواره ملی آب همزمان با رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی در تاریخ پنجم تیرماه در سالن اجتماعات وزارت نیرو برگزار خواهد شد.



انتهای پیام/4105/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب