مدارس کشور با بخشنامهها و دستورالعملهای متعدد ناتوان شدهاند
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از آموزشوپرورش، سید محمد بطحایی در همایش احیای مدارس ماندگار که در مدرسه ماندگار شهید مدرس شهرری برگزار شد، اظهار کرد: یکی از سیاستهای آموزش و پرورش مدرسهمحوری است لذا مدرسهای مانند مدرسه ماندگار شهید مدرس را مورد واکاوی قرار میدهیم به یک نقطه مهم میرسیم و اینکه وجه ممیزه این مدارس با سایر مدارس در فضا، ساختمان و تجهیزات نیست بلکه در نیروی انسانی توانمند، علاقهمند و مدیریت شایسته است.
وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه تاکنون ۱۰۰ مدرسه ماندگار در کشور شناسایی و مجوز مدرسه ماندگار دارند، گفت: مدرسه در مرحله اول باید به کانون تربیتی محله و مرجع مورد اعتماد منطقه تبدیل شود چراکه مدرسه اصلیترین محل تعلیم و تربیت دانش آموزان است.
بطحایی در ادامه اضافه کرد: آموزش و پرورش با افزایش کیفیت مدرسه بالنده میشود و به یک بلوغ شایسته دست پیدا کند.
وی تصریح کرد: مدرسه به عنوان هویت مستقل نباید به اداره آموزش و پرورش وابسته باشد لذا باید بتواند روی پای خود بایستد و هر چیزی که در بیرون مدرسه است، پشتیبان مدرسه باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از دلایلی که در تاریخ آموزش و پرورش توانستیم مدارس موفق داشته باشیم به علت مدرسه محوری در برخی از دورهها بوده است، اظهار کرد: در آموزش و پرورش حدود ۷۰۰صفحه مصوبه داریم که مدیر مدرسه و همکاران دیگر با مراجعه به آن مشکلاتشان را حل کنند و در برخی از استانها تا ۱۰۰۰بخشنامه صادرشده است و در آن بایدونبایدها گفتهشده و از قضا، همین موارد از مهمترین علل ناکارآمدی مدارس است؛ چون علیرغم اینکه مدرسه ازنظر فیزیکی و داشتن تجهیزات و امکانات مناسب در وضعیت بسیار خوبی است اما از اداره خود ناتوان شود.
بطحایی اذعان کرد: امروز دهها مسئله در مدرسه توسط اولیا مدرسه قابلحل است و ۱۱۰ هزار مدرسه کشور دارای نیروی انسانی هستند که هرکدام توانمندی بسیاری دارند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوران خدمتم در آموزش و پرورش معلم، مربی و مدیر بودهام و میدانم اجرای مدرسه محوری کار راحتی نیست، گفت: اولین مانع بزرگ مدرسه محوری، مقاومتی است که در برابر این برنامه رخ میدهد و آموزش و پرورش این مسیر را باید بهتدریج ادامه دهد لذا تحقق آن، حوصله، صبوری، باور و ایمان میخواهد.
وی با بیان اینکه مدارس کشور با بخشنامهها و دستورالعملهای متعدد ناتوان شدهاند، تأکید کرد: در یک وزارتخانهای بخشنامه میشود که تولید میلگرد افزایش یابد و کارها با بخشنامه انجامشدنی است اما در وزارت آموزش و پرورش بخشنامهای نیست و نیاز به فرهنگسازی و آمادگی ذهنها و فکرها داریم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سیاست مدرسه محوری را بهطورجدی دنبال میکنیم، گفت: یکی از محرومترین ادارات کل استانها در شهرستانهای استان تهران است که از حیث کیفیت آموزشی و نیروی انسانی بسیار خوب است اما ازنظر فضا و تجهیزات مشکلات زیادی دارند و بهاینعلت از رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس میخواهم اعتبارات لازم را برای فضاهای آموزشی شهرری تخصیص دهد.
انتهای پیام/4076/
انتهای پیام/