دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1398 - 18:21
استوار عنوان کرد:

افزایش 3 برابری پرفشاری خون در کشور

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: از سال 1990 تا 2016، شیوع پرفشاری خون در ایران، حدود 3 برابر شده است.
کد خبر : 381067
57783394.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افشین استوار در نشستی که با نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد سلامت، مؤسسات خیریه و گروه‌های جهادی، با موضوع بسیج ملی فشارخون برگزار شد، گفت: فشارخون، یکی از مهمترین تهدیدکننده‌های سلامتی در تمام دنیا معرفی شده که زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر را مهیا می‌کند. 


وی با بیان این‌که بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی، شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر به شمار می‌آیند، افزود: فشارخون بالا، به‌عنوان یک ریسک فاکتور، عامل بیش از 10 میلیون مرگ و میر در سراسر دنیا است.


مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که فشارخون، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته مغزی در ایران و جهان است، ادامه داد: براساس پیمایش ملی در سال 95، حدود یک سوم جمعیت بزرگسالان (30 سال به بالا) ایران از فشارخون بالا رنج می‌برند و از میان حدود 15 میلیون بیمار مبتلا به فشارخون در کشور، فقط 60 درصد از آنها، در مورد فشارخون خود آگاهی دارند؛ یعنی حدود 6 تا 7 میلیون بیمار مبتلا به فشارخون در کشور، از این موضوع آگاه نیستند. 


استوار عنوان کرد: از سال 1990 تا 2016، شیوع پرفشاری خون در ایران، حدود 3 برابر شده و پیش بینی می‌شود که این روند ادامه پیدا کرده و در سال‌های آینده، به 4 برابر افزایش پیدا کند. 


وی با بیان اینکه شیوع فشارخون در استان‌های مختلف، بسته به فرهنگ بومی مردم و نوع تغذیه‌ای که دارند، متفاوت است، افزود: شیوع فشارخون در روستاها بیش از مناطق است و این موضوع احتمالاً به‌دلیل سبک تغذیه مردم در روستاها، به وجود آمده است. 


استوار خاطرنشان کرد: چنانچه در کنترل و شناسایی فشارخون مداخله نکنیم، در آینده‌ای نزدیک، وضعیت بسیار بدتری را شاهد خواهیم بود زیرا فشارخون، اصلی‌ترین عامل قابل مداخله و تغییر در ابتلا به بیماری غیرواگیر محسوب شده و چنانچه کنترل شود از بار سنگین بیماری‌های غیرواگیر در کشور نیز کاسته می‌شود.


انتهای پیام/4122/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته