دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

لحظه‌به‌لحظه با حاشیه و متن هفدهمین جشن خانه سینما/ «چند متر مکعب عشق» جوایز را درو کرد + تصاویر

فیلم «چند متر مکعب عشق» با بردن هشت جایزه ازجمله جوایز اصلی بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، بازیگر اصلی و مکمل مرد، برنده مطلق هفدهمین جشن خانه سینما شد.
کد خبر : 38039

فیلم‌های «ماهی و گربه» و «در دنیای تو ساعت چند است؟» هم هریک سه جایزه از این جشن را به خانه بردند. گزارش لحظه‌به‌لحظه خبرنگاران آنا را از این مراسم بخوانید.


23:16. پایان برنامه با اجرای دنگ شو.


23:07. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین فیلم را رضامیرکریمی و اصغر فرهادی به نوید محمودی برای فیلم چند متر مکعب عشق اهدا کردند.
نوید محمودی گفت: سال 85 به خانم بنی‌اعتماد زنگ زدم گفتم من دستیار کارگردان هستم در تلویزیون ولی می‌خواهم در سینما دستیاری کنم. ایشان آدرس منزلشان را دادند من به دیدنشان رفتم. من نوید محمودی هستم. یک مهاجر افغان در ایران. افتخار می‌کنم که کنار شما هستم. برای من زمین مرز ندارد چون کنار شما هستم.
رضا میرکریمی گفت: خوشحالم که صندلی خالی نداریم. بیش از 4000 نفر حضور دارند. الان به‌‌خاطر مشکلات فنی که پیش اومده مازبار میری و اسعدیان خیلی ناراحت هستند، ولی کار صنفی دستمزد ندارد. من بسیار تشکر می‌کنم از زحماتی که کشیدند و شاهد بودم که خیلی تمرین کردند که جشن به بهترین نحو برگزار شود.



22:53. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را فرشته طائرپور و مسعود کیمیایی به جمشید محمودی برای چند متر مکعب عشق اهدا کردند.
فرشته طائرپور گفت: سینمای ایران در هر دولتی پایش در خاک و سرش در آسمان بوده. ما دعوت می‌کنیم که به جامعه سینمای ایران تکیه کنید. در دولت شما زمینه‌های مناسبی فراهم است که امیدواریم انجام شود.
کیمیایی گفت: درود به همه. به‌نظرم بوی ناصر تقوایی می‌آد اینجا. و ناصر تقوایی در میان تشویق همه به‌روی سن آمد و احسان کرمی از حاضران خواست بایستند.
تقوایی گفت: خیلی خوبه که در سال یک بار دور هم جمع بشیم و بچه ها همدیگه رو ببینن. خیلی خوبه که به مسائل سبنما بپردازبم. خوشحالم بچه‌های جوان‌تر و جدیدتر را می‌بینم. سینمای ما وضعیت استثنایی داره. سینمای ما جای شعر ما را گرفته. امیدوارم با آمدن این جوان‌ها ما سرمان را راحت‌تر روی زمین بگذاریم.
کیمیایی گفت: من ترجیح می‌دهم حرف نزنم چون پر از گلِگی هستم و این گلگی رو می‌ذارم برای نسل خودم به‌زودی.
جمشید محمودی بعد از کلی تشکر گفت: چون دیگه این فرصت پیش نمی‌آد می‌خوام با آقای کیمیایی و تقوایی عکس بندازم!
احسان کرمی گفت: کسایی که می‌خوان آقای تقوایی فیلم بسازه دست بزنن. و این درخواست با تشویق شدید حضار همراه شد.
تقوایی گفت: وقتی برای تهیه‌کننده فیلم می‌سازی اون فیلمی نمی‌شه که تو می‌خواهی. یا باید برای گیشه فیلم ساخت یا اینکه یک اثر فاخر بسازی. همیشه افتخار مملکت ما به شعرش بوده. سال‌هاست که سینما جای شعر را گرفته است امیدوارم که قدرش را بدانیم.



22:52. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را فرهاد توحیدی و شمس لنگرودی به جمشید محمودی برای فیلم چند متر مکعب عشق اعطا کردند.



22:49. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین فیلم‌برداری را حسین جعفریان و لیلا حاتمی به همایون پایور برای فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟ اهدا کردند.



22:36. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را فاطمه معتمدآریا و رامبد جوان به ساعد سهیلی برای فیلم چند متر مکعب عشق اهدا کردند.
رامبد جوان گفت: قبل از هر چیز آرزو می‌کنم که همه ما به سن آقای شاهین‌خو برسیم و یک بار یک مراسم درست اجرا بشود و ما آرزو به دل زیر خاک نرویم! نمی‌دونم نفر دوم رو برای چی دعوت می‌کنن روی سن همین‌طور ساکت می‌ایسته. تا خانم معتمد آریا اعلام کنن من بازی در سکوت می‌کنم!



22:27. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را فرشته صدرعرفایی و رضا عطاران به مریلا زارعی برای شیار 143 اعطا شد. فرشته صدر عرفایی گفت: بسیار بازب‌های زیبایی دیدیم. باعث افتخارمه که انقدر همکارانمون خوش درخشیدند. خیلی سخت بود که به 5 کاندیدا برسیم. واقعا دست همه رو می‌فشارم. دست آقایون رو از دور می‌فشارم!
رضا عطاران گفت: می‌گن از هر دست بدی از همون دست می‌گیری. من چند سال پیش همین‌جا از ایشون جایزه بهترین نقش اول مرد رو گرفتم.
مریلازارعی گفت: تا‌به‌حال 4 جایزه از خانه سینما گرفتم برای فیلم‌های دو زن، سربازهای جمعه، درباره الی و حالا شیار 143. اما این جایره برایم ارزشمندتره. چون از مادران سرزمینم گرفتم و پشتوانه این جایزه الفت‌های سرزمینم بودند. به‌نمایندگی از همه زنان و مادران و خواهران سرزمینم این جایزه را می‌گیرم.
زارعی جایزه‌اش را که سفر به آفریقای جنوبی با یک همراه در هتل 5 ستاره است به پدر و مادرش اهدا کرد و گفت: اگه در توانم بود خودم با هزینه شخصی همراهشون می‌رم.



22:21. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین موسیقی را فریدون شهبازیان و رویا تیموریان به
کریستف رضاعی برای فیلم ماهی و گربه اعطا کردند. بابک کریمی به‌نمایندگی کریستف رضاعی این جایزه را دریافت کرد. فریدون شهبازیان گفت: تاکید شده بود که کسانی که عضو کانون آهنگسازان نیستن کارهاشون بررسی نشه. کارهای خیلی خوبی جزو آن دسته بود. امیدوارم زودتر عضو کانون بشن.


22:18. احسان کرمی از حاضران خواست که ترانه شهزاده رویا را همخوانی کنند.


22:14. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین تدوین را نگار جواهریان و حسن حسندوست به سپیده عبدالوهاب برای فیلم چند متر مکعب عشق اعطا کردند. سپیده عبدالوهاب گفت: دفعه قبل که روی سن اومدم با آقای بهرام بیضایی بود و الان می‌خوام بگم که چقدر جای شما در این مراسم خالیه.


22:12. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل مرد را نوید محمدزاده و طناز طباطبایی به نادر فلاح برای فیلم چند متر مکعب عشق اهدا کردند.



22:06. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین بازبگر نقش مکمل زن را پگاه آهنگرانی و صابر ابر به پانته‌آ پناهی‌ها برای فیلم گس اهدا کردند. پناهی‌ها پس از دریافت جایزه با بغض گفت: سینما مثل جاهای دیگه پر از آدمای سختکوش و زحمتکشه. تمام قد می‌ایستم در مقابل تمام کسانی در پشت صحنه زحمت می‌کشن و استدعا می‌کنم اگه ممکنه و اگه می‌شه کاری برای این سینما کرد، کوتاهی نکنین.
پگاه آهنگرانی هم گفت: خانه سینما باید از من تشکر کنه چون اسپانسر امشب پگاهه! پس ازشون می‌خوام از این به بعد بیشتر هوای منو داشته باشن.



22:03. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین طراحی صحنه را پروین صفری و امیر جدیدی به آبتین برقی برای فیلم چند متر مکعب عشق اهدا کردند.


21:59. تندیس شایستگی و دبپلم افتخار بهترین طراحی لباس به ایرج رامین‌فر برای فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟ رسید. پیش از این جایزه احسان کرمی از احمد مسجدجامعی تشکر کرد که همراهی‌اش با عرصه فرهنگ و هنر بر هیچ‌کسی پوشیده نیست.



21:57. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار صداگذاری را صادق جوادی و آتیلا پسیانی را به امیرحسین قاسمی برای در دنیای تو ساعت چند است؟ اعطا کردند.



21:54. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین صدابرداری را مسعود رایگان و حسن زاهدی به پرویز آبنار برای فیلم ماهی و گربه اعطا کردند.


21:50. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد مراسم شد.


21:50. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین چهره‌پردازی را عبدالله اسکندری و مهناز افشار به سعید ملکان برای فیلم نهنگ عنبر اعطا کردند.



21:46. احسان کرمی مجری برنامه گفت: یک پیامک از یک جانباز آمده بود که گفته بود ما 30 سال روی ویلچر نشستیم تا ملت ایران بایستند. به احترام تمام کسانی که از خاک این مملکت و این ملت دفاع کردند فارغ از هر گونه نگاه سیاسی بایستید.


21:45. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را علی قائم‌مقامی و نجف فتاحی به حمید رسولیان برای فیلم نهنگ عنبر اعطا کردند.


21:37. جایزه بهترین جلوه‌های ویژه بصری را علیرضا خمسه اهدا کرد. خمسه گفت: اون پشت منتظر یه لیوان آب بودم! و به احسان کرمی گفت: شما بدون آب همه رو اجرا کردین؟ و کرمی پاسخ داد: من دیم‌ام! خمسه هم گفت: پس این اجرای دیمی رو ادامه می‌دیم! دیپلم افتخار و تندیس شایستگی این بخش به بهنام خاکسار برای فیلم مهمان داریم اعطا شد. علیرضا خمسه گفت: دوسال پیش یه نامه اومد از طرف آقای جنتی که با کمال مسرت درجه 1 هنری به شما اهدا می‌شود. بعد دکترا رو دادن به هدیه تهرانی! این یعنی جلوه های ویژه بصری!



21:34. جایزه استعداد تازه: تندیس شایستگی و دیپلم افتخار به جمشید محمودی برای فیلم چند متر مکعب عشق. این جایزه را بهروز شعیبی و علیرضا داودنژاد اهدا کردند.


21:29. تیزر بخش‌هایی از فیلم‌های سینمایی حاضر در رقابت این دوره جشن ازجمله شهر موشها، نهنگ عنبر، پاداش، عصریخبندان، آرایش غلیظ، ماهی و گربه، استراحت مطلق و... پخش شد.


21:22. احسان کرمی از ژاله علو، عزت‌الله انتظامی و داریوش اسدزاده یا کرد و جشن تولد صدسالگی پرویز شاهین‌خو، بازیگر سینمای ایران برگزار شد. شاهین‌خو در این قسمت از برنامه گفت: من صد و پنج شش سالمه! در این مدت خیلی پستی‌بلندی‌ها در تئاتر و سینما دیدم و استقامت کردم و گفتم من باید نتیجه این استقامتم رو ببینم. خدا رو شکر امشب این نتیجه رو دیدم. خیلیه که به نفر صد و پنج شش سال از عمرش بگذره و هنوز بتونه مثل جوونا بخونه! من می‌خوام امشب براتون بخونم!» و در ادامه برای حاضران آواز خواند. در ادامه کرمی و حاضران ترانه تولدت مبارک را برای شاهین‌خو خواندند و همایون اسعدیان برای او کیک تولد آورد.


21:17. امیرشهاب رضویان و هوشنگ گلمکانی تندیس شایستگی بهترین عکس را به ایران انتظام برای فیلم تابو اهدا کردند.



21:11. دیپلم افتخار بهترین تیزر و آنونس را مرتضی شایسته و لاله اسکندری به محراب مشهدبان برای فیلم خانوم اعطا کردند. تندیس شایستگی و دیپلم افتخار به مهدی سعدی برای فیلم سیزده رسید.


21:05. جوایز بهترین طراحی پوستر و عنوان‌بندی را ابراهیم حقبقی و علی اکبر صادقی اعطا کردند. در این‌بخش دیپلم افتخار بهترین عنوان بندی به فراز اسکندری برای فیلم رخ دیوانه، تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین پوستر بابک یادگاریان برای فیلم ماهی و گربه اعطا شد.


20:56. تیزری در یادبود درگذشتگان سینما در سال گذشته پخش شد.



20:47. همایون اسعدیان دبیر جشن ضمن خوشامد به حضار از ایرج کریمی که یک هفته است ما را تنها گذاشته یاد کرد. اسعدیان گفت: «یکی از خبرگزاریها شیطنت کرده و اعلام کرده که ما در آرا دست برده ایم، ولی اینطور نیست.» او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «امروز هر ایرانی حتی در دورترین نقاط کشور ارتباطی تنگاتنگ دارد با آنچه در اطرافش می‌گذرد. ما محافظه کار شده ایم و این یعنی پیری و کهنگی. ما نیاز به خون تازه داریم. اینگونه نظارت تنها موجب رشد سینمای زیرزمینی می‌شود. مشکل سینمای ایران نه پول است نه حمایت نکردن دولت. مشکل نبود اعتماد است. لطفا دعوا را ببرید جای دیگری اینجا محله فرهنگ است.»



20:40. دقایقی پیش در حالی در عمارت مسعودیه آغاز شد که تمام محوطه این عمارت و راهروهای آن مملو از جمعیت است. مراسم با تلاوت قرآن مجید آغاز شد. اجاری برنامه به‌عهده احسان کرمی است. کرمی در آغاز سخنانش گفت: «برای سینمایی جشن می‌گیریم که خانه سینمایش بسته شد اما دوباره باز شد. امشب از گله گذاری ها کم کنیم و جشن بگیریم.»



گزارش از مریم قربانی‌نیا و یاسین محمدی


انتهای پیام/

برچسب ها: نهنگ عنبر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته