دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سلطانی‌فر در گفتگو با آنا:

ضعف خبرگزاری‌های کشور در تحلیل مسائل است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خبرگزاری‌ها باید به حوزه تحلیل وارد شوند زیرا در این مورد به‌شدت ضعف دارند.
کد خبر : 380251
_MID0090.jpg

محمد سلطانی‌فر در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با این سؤال که آیا با ظهور و بروز شبکه‌های اجتماعی به‌سمت مرگ روزنامه‌ها پیش می‌رویم یا خیر؟ اظهار کرد: متأسفانه ما به‌سمت روندی داریم پیش می‌رویم که با کمرنگ شدن رسانه‌های مکتوب مواجهیم ولی من به مرگ روزنامه معتقد نیستم، بلکه بر این باورم که روزنامه‌های مکتوب در حال کمرنگ شدن هستند.


وی تصریح کرد: آنچه شما در تلگرام، واتس‌آپ و اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی می‌بینید در واقع خود نوعی روزنامه‌نگاری است و با توجه به این رویکرد شما هر روز با گسترش روزنامه‌نگاری مواجه هستید.



 

معاون سابق مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که امروز روزنامه‌نگاری رادیو تلویزیونی و هم روزنامه‌نگاری در فضای وب در حال گسترش است، خاطرنشان کرد: در این میان روزنامه‌هایی که زودتر از دیگران به این باور برسند و از روزنامه‌های کاغذی به‌سمت هر دو نسخه کاغذی و الکترونیکی در گام اول و بعد از آن به فضاهای جدید‌تر حرکت کنند میرایی خودشان را به تأخیر انداخته‌اند و روزنامه‌نگارهایی که اصرار دارند روزنامه‌نگاری فقط کاغذ است و فضای مربوط به آن را دنبال می‌کنند خیلی زودتر از بین رفته و شاهد فقدانشان در این فضا خواهند بود.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: هر کسی که بتواند زودتر این پوست‌اندازی را در فضای روزنامه‌نگاری انجام دهد موفق‌تر خواهد بود وگرنه روزنامه‌نگاری‌هایی که به‌دنبال انتشار روزنامه‌هایی با تیراژهای 100 تا 500 نسخه هستند چندان نمی‌توانند به حیاتشان ادامه دهند.


دولتی بودن رادیو و تلویزیون مهم‌ترین ضعف رسانه‌ای ما است


سلطانی‌فر در ادامه به موضوع کاهش نقش اثر‌گذاری رادیو و تلویزیون در شرایط امروز جامعه پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های رادیو و تلویزیون ما دولتی و حکومتی بودن آن است، البته این بدان معنی نیست که رادیو و تلویزیون دولتی وجود نداشته باشند.


این استاد ارتباطات و رسانه تصریح کرد: زمانی رادیو و تلویزیون دولتی برای ما یک ضعف محسوب می‌شود که به بخش خصوصی اجازه ورود به عرصه رادیو و تلویزیون‌داری را ندهند و در این‌صورت است که رسانه‌های ما احساس امنیت کرده و به این باور می‌رسند که هیچ اقدامی را نباید در جهت خواست مخاطبانشان انجام دهند چون رقیبی وجود ندارد که بخواهد آنها را از چنگ ما در بیاورد.


وی با بیان این‌که در همه جای دنیا حکومت‌ها و دولت‌ها رادیو و تلویزیون خاص خودشان را دارند و با این وجود اجازه ورود بخش خصوصی را به این عرصه می‌دهند، اذعان کرد: این موضوع باعث می‌شود تا رسانه‌های دولتی در عرصه جذب مخاطب برای خود رقیب پیدا کرده و برای حفظ آنها تلاش می‌کنند تا خود را ارتقا دهند.


تلگرام فیلتر شده در 12 فروردین با تبادل یک میلیارد و 800 میلیون پیام رکورد زد


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص رشد شبکه‌های اجتماعی و نحوه برخورد با آنها در جامعه گفت: این‌که اصلاً نمی‌توانیم جلوی آنها را بگیریم در آن شکی نیست، پس در این‌صورت نباید خیلی روی آن وقت بگذاریم و به‌جای آن باید به‌سمت استفاده بهینه از آن حرکت کنیم چون آنها به حرف ما چندان توجهی نمی‌کنند.


معاون سابق مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همین تلگرام فیلترشده در روز 12 فروردین ماه تنها در یک روز با تبادل یک میلیارد و 800 میلیون پیام رکورد زد و این بدان معنی است که نباید خود را تافته جدا بافته دانسته و مسیری را که دنیا بدان سمت نرفته را امتحان کنیم.



ضعف خبرگزاری‌های ما در تحلیل است


سلطانی‌فر در ادامه به گسترش خبرگزاری‌ها و لزوم تخصصی شدن رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به تعدد و فراوان شدن رقبا در حوزه خبر، می‌بایست تولیداتمان را در یک حوزه تخصصی پی گرفته و از عمومی‌گرایی فاصله بگیریم، چون با توجه به فعالیت حدود 42 خبرگزاری در کشور، انتشار اخبار تکراری اثرگذاری چندانی نخواهد داشت.


وی ادامه داد: اشکالی ندارد به اخباری که به‌طور تکراری در همه جا کار می‌شود پرداخت ولی در همین راستا باید به حوزه تحلیل وارد شد و این همان موردی است که به‌عنوان ضعف خبرگزاری‌های ما محسوب می‌شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: به‌عنوان مثال در بحث برجام و اینستکس به‌عنوان سازوکار ویژه مالی اروپا با چند نفر از سفرای کشورهای اروپایی مصاحبه شد و دلایل به سرانجام نرسیدن آن مورد بررسی قرار گرفت؟


دنیای امروز دنیای کپسولی خواندن است


معاون سابق مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در خصوص اهمیت کوتاه‌نویسی در خبر و شرایط امروز گفت: باید به‌سمت ادبیات شبکه‌های اجتماعی پیش برویم، زیرا دنیای امروز دنیای کپسولی خواندن است و باید بتوانیم با کوتاه‌نویسی و انتقال تیتر‌وار اخبار به مخاطب آنها را بیشتر با خود همراه کنیم.


انتهای پیام/4105/ن


انتهای پیام/

برچسب ها: رسانه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته