دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1398 - 16:56
ظریف:

فرصت کوتاهی برای اعضای برجام باقی مانده است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اعضای اروپایی برجام تاکنون نتوانستند به تعهدات خودشان در برجام عمل کنند و الان فرصت کوتاهی برای اجرای این تعهدات است.
کد خبر : 379944
580.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، ایران و روسیه را دو شریک در منطقه و جهان خواند.


وی افزود: موضوعات بسیار گوناگونی ازجمله روابط دوجانبه را بررسی کردیم. رایزنی‌ها در حوزه‌های مختلف به پیش می‌رود و ساخت فاز دو و سه نیروگاه بوشهر با وجود کارشکنی‌های آمریکا ادامه دارد.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان عنوان کرد: همکاری ما در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار در فردو ادامه یافته است و سایر همکاری‌ها با دوستان روسی برای همکاری در زمینه هسته‌ای با وجود اقدامات آمریکا دنبال شده است.


وی گفت: ما در موضوعات منطقه‌ای و جهانی دیدگاه‌های نزدیک به هم داریم، در افغانستان خواهان صلح به وسیله افغان‌ها هستیم و ایران و روسیه مشورت‌های خیلی خوبی درباره افغانستان به صورت دوجانبه و چندجانبه انجام دادند و امیدواریم این مشورت‌ها به صلح در افغانستان و کمک به مردم و دولت افغانستان برای رسیدن به راه‌ حل صلح‌آمیز منجر شود.


ظریف با بیان اینکه ایران و روسیه در کنار مردم سوریه برای مقابله با تروریسم موفقیت‌های بی‌شماری داشتند، تصریح کرد: در کنار ترکیه برای رسیدن به یک راه‌ حل سیاسی همکاری کردیم و الان نیز معتقدیم همکاری سه‌جانبه آستانه تنها زمینه همکاری بوده است که موضوع سوریه را به حل و فصل و پایان خشونت‌ها نزدیک کند.


وزیر امور خارجه بیان کرد: امیدواریم دیگران هم این واقعیت را به رسمیت بشناسند و تلاش نکنند به خاطر ملاحظات کوته‌بینانه سیاسی، روند آستانه را با مخاطره مواجه کنند.


به‌گفته ظریف، این روند با سرعت خوب به پیش می‌رود و جلسه اخیر آستانه پیشرفت‌های خوبی را در زمینه‌های مختلف شاهد بوده است.


ظریف عنوان کرد: ما درباره موضوعات مربوط به منطقه، تحولاتی که در شمال آفریقا و یمن اتفاق می‌افتد و اقدامات مخرب آمریکا در منطقه و جهان گفتگو کردیم. خروج آمریکا از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد(INF) به عنوان یک حرکت بسیار خطرناک از طرف ما ارزیابی می‌شود، همان‌طور که خروج آمریکا از برجام از سوی ما و روسیه به عنوان یک حرکت خطرناک تلقی می‌شود.


وی گفت: دولت کنونی آمریکا در ظاهر هیچ تعهدی به هیچ توافق بین‌المللی ندارد و یکی پس از دیگری از توافقات متعدد خارج شده است. خروج از برجام، INF، نفتا، یونسکو، شورای حقوق بشر اقداماتی بوده که دولت آمریکا در ماه‌های گذشته انجام داده است و ما با یک دولت قانون‌شکن مواجه هستیم.


ظریف بیان کرد: برای ما و جامعه بین‌الملل برجام اهمیت زیادی دارد و ایران در یک سال گذشته با وجود اقداماتی که آمریکا انجام داده، در اجرای تعهداتش در چارچوب برجام باقی مانده است.


وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: تصمیم امروز ایران برای اجرای برجام است، نه در خلاف برجام و این تصمیم را در داخل برجام اتخاذ کردیم نه مانند آمریکا از آن خارج شویم.


وی گفت: اقداماتی که ما متوقف کردیم اقداماتی است که طبق مواد 26 و 36 برجام حق آن را داشتیم. ضمن اینکه تحریم‌های جدیدی که آمریکا چهارم می (14 اردیبهشت) اعمال کرد، اجرای این مفاد را غیرممکن کرده بود و این نشانگر آن است که آمریکا به دنبال این است که با برجام برخورد مخربی را که داشته، ادامه دهد.


رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: ما همواره بر نقش روسیه به عنوان عضو مؤثر در دستیابی به نتیجه در برجام تأکید و تشکر کرده‌ایم. امروز نقش روسیه در گروه باقی‌مانده از برجام نقش برجسته‌ای است و دوستان روس ما در کنار دوستان چینی، با ایران همکاری خود را ادامه دادند، همان‌طور که حقوق بین‌الملل آنها را موظف کرده است که این روابط را ادامه دهیم.


وی گفت: سایر کشورها نتوانستند، به ویژه اعضای اروپایی برجام تاکنون نتوانستند به تعهدات خودشان در برجام عمل کنند. الان فرصت کوتاهی برای باقی‌ماندگان در برجام به خصوص کشورهای اروپایی است که تعهداتی که لاوروف بیان کرد و تعهداتی که وزیران امور خارجه آنها در ماه ژوئن و سپتامبر انجام دادند، تعهداتی که معاونان وزیران امور خارجه آنها مکرراً اعلام کردند اجرا کنند و اگر این تعهدات اجرا شود، ما می‌توانیم ادامه حیات برجام را تضمین کنیم.


منبع:فارس


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته