دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1398 - 14:00
عضو هیئت علمی علوم پزشکی آزاد:

تشریح جسد در دانشگاه برای تربیت پزشکان زبده ضروری است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: در شرایط کنونی تشریح و اهدای جسد به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تربیت پزشکانی زبده ضروری به‌نظر می‌رسد.
کد خبر : 379858

محمد اکبری در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره اهمیت اهدای جسد به آزمایشگاه‌های تشریح پزشکی گفت: اهدای جسد به دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌عنوان یک اقدام خیر در سالیان گذشته مرسوم شده است. اهدای جسد نیز مانند اهدای عضو به‌صورت داوطلبانه در زمان حیات فرد با تکمیل فرم‌های مخصوص در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی میسر است.


وی ادامه داد: افرادی که در راستای گسترش و تربیت پزشکان آینده کشور، جسد خود را برای آموزش دانشجویان اهدا می‌کنند دارای آگاهی اجتماعی و فرهنگی بسیار بالایی هستند چراکه ازخودگذشتگی افراد در زمان حیات برای علم و دانش بسیار ارزشمند است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به کمبود جسد در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشجویان پزشکی اقدامات معاینه و معالجه را در زمان حیات یک فرد انجام می‌دهند،‌ لازم است که تمام اعضا و قسمت‌های مختلف بدن را بشناسند و اشراف کامل داشته باشند. اشراف کامل به اجزای بدن در هنگام تشخیص عوارض بسیار ضروری است.


اکبری با بیان اینکه نبود اشرافیت موجب درمان غیرایده‌آل خواهد شد گفت: شناخت دانشجویان از آناتومی انسان باید کامل باشد و این مهم میسر نمی‌شود مگر اینکه آزمایشگاه‌های تشریح با واکاوی اجساد انجام شود. در سایر کشورهای پیشرفته نیز مسئله واکاوی اجساد به عنوان یک ضرورت شناخته می‌شود.


وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اهدای جسد به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تربیت پزشکانی زبده ضروری به‌نظر می‌رسد.


انتهای پیام/4107/4116/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب