دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1398 - 14:27
یاوری در گفتگو با آنا:

بهترین گزینه برای تیم ملی مربی داخلی به همراه مشاور خارجی است

سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران گفت: در شرایط فعلی بهترین گزینه برای تیم ملی فوتبال ایران مربی داخلی به همراه یک مشاوره خارجی است.
کد خبر : 379799

محمود یاوری در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درباره انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی فوتبال ایران گفت: متأسفانه شرایطی که در فوتبال ما به وجود آمده به هیچ عنوان درست نیست. مسئولان روی چشم و هم‌چشمی صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که در حد و قواره فوتبال ایران نیست. هدایت تیم ملی فوتبال ایران به یکی از بهترین مربیان دوران جدید سپرده شده بود اما در نهایت خروجی این مربی را دیدیم. ما 45 سال است که به فینال رقابت‌های جام ملت‌های آسیا نرفتیم و امسال هم با مربیگری کی‌روش همین اتفاق افتاد. در رقابت‌های جام جهانی هم در دو دوره نتوانستیم به مراحل بالاتر صعود کنیم بنابراین اگر بخواهیم از نظر فنی عملکرد این مربی را ارزیابی کنیم، دستاوردی برای فوتبال ما نداشته است.


وی ادامه داد: در حال حاضر بحث انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال مطرح است و من می‌بینم گزینه‌های خارجی زیادی مطرح می‌شود. من سؤالم این است که چرا ما نباید از مربی ایرانی در این مقطع برای فوتبال‌مان استفاده کنیم. اگر مسئولان در صحبت‌های‌شان مدام از کالای ایرانی حرف می‌زنند، چرا نباید در مورد بحث مربی به گزینه‌های داخلی خودمان اعتماد کنیم. ما سرشار از استعداد در بحث مربیگری هستیم و در حال حاضر مربیان ما از بهترین‌های آسیا هستند. کشورهای آسیای شرقی برای هر تیمی از مربیان داخلی خود استفاده می‌کنند اما در کنار آن از یک مشاور خارجی به‌روز هم که به فنون روز فوتبال دنیا تسلط داشته باشد استفاده می‌کنند.


سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران تأکید کرد: چرا ما نباید چنین برنامه‌ای را در فوتبال خودمان پیاده کنیم. من خاطرم هست زمانی که حشمت مهاجرانی هدایت تیم ملی جوانان را برعهده داشت از طرف فیفا یک مشاور هم در کنار مهاجرانی در این تیم قرار گرفت که او هم از این موضوع بسیار استقبال کرد و همین مشاور به فوتبال ما خیلی کمک کرد. ما مربیانی مانند علی دایی و امیر قلعه‌نویی در فوتبال‌مان داریم که به‌راحتی می‌توانند هدایت تیم ملی را برعهده بگیرند و در کنار آنها یک مشاور خارجی حضور داشته باشد.


یاوری عنوان کرد: من تعجب می‌کنم چرا در فوتبال ما هنوز بحث آموزش یک حلقه گمشده است. من چند وقت پیش یک پیشنهاد به فدراسیون فوتبال دادم و آن هم این بود که ما یک دوره در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا حضور نداشته باشیم و هزینه آن را صرف آموزش کنیم. تا زمانی که مدرسان بزرگ به فوتبال ایران نیایند مشکلات همچنان پابرجاست. این یک حقیقت است که تا زمانی که یک مربی شاگردی نکرده باشد نمی‌تواند استاد باشد. در فوتبال ما امیر قلعه‌نویی سال‌ها با مربیان بزرگ کار کرد و الان خودش یکی از بزرگان فوتبال ایران است. اگر این اعتقاد در فوتبال ایران رواج پیدا کند، شرایط بهتر می‌شود اما تا زمانی که آموزش در اولویت آخر باشد، موفقیتی هم به دست نمی‌آید.


پیشکسوت فوتبال ایران اظهار کرد: اگر مربیان ایرانی آموزش ببینند ما دیگر نیازی به مربی خارجی به عنوان عامل نداریم و پول فدراسیون هم هدر نمی‌رود. کی‌روش به فوتبال ایران آمد و 40 میلیارد تومان از فدراسیون فوتبال گرفت و در آخر هم این روزها می‌بینیم که دوباره به فیفا شکایت کرده است و حرف‌هایی را مطرح می‌کند که به هیچ عنوان درست نیست. ما اگر بتوانیم برای فوتبال‌مان مربی ایرانی انتخاب کنیم و در کنار آن یک مشاور با هزینه کمتر بیاوریم بیشتر می‌توانیم به موفقیت برسیم. زمانی که کی‌روش به فوتبال ایران آمد یک قرارداد یک‌طرفه با او بستیم و به او نگفتیم وظیفه‌اش این است که به دیگر مربیان آموزش بدهد.


یاوری در مورد دو گزینه فدراسیون فوتبال که یکی «مارک ویلموتس» سرمربی پیشین تیم ملی بلژیک و دیگری «خولن لوپتگی» سرمربی سابق تیم ملی اسپانیا و رئال مادرید، گفت: من اعتقاد دارم حتی اگر ما به دنبال مربی خارجی هم هستیم، کسانی را باید به فوتبال ایران بیاوریم که در زمان حال موفق باشند نه اینکه به این فکر کنیم که او در گذشته چه کسی بوده است. مگر کی‌روش در گذشته سرمربی تیم رئال مادرید نبود؟ یکی از تیم‌های قدرتمند فوتبال دنیا، اما در آخر دیدیم که او نتوانست با تیم ملی ایران آن نتیجه‌ای که مورد انتظار همه بود کسب کند.


وی در پایان تأکید کرد: من حتی در مورد تیم امید هم نظرم این است که ما باید از گزینه‌های داخلی استفاده کنیم. هیچ مربی‌ای نمی‌تواند در 24 ساعت مانده به بازی از نظر فنی بازیکنان را آموزش دهد اما آن چیزی که در چند ساعت باقی مانده به یک مسابقه می‌تواند بازیکنان را آماده کند، مسائل روحی روانی است. یک مربی داخلی به دلیل اینکه از نظر فرهنگی و زبانی با بازیکنان مشترکات زیادی دارد، به‌راحتی می‌تواند بازیکنان را برای یک مسابقه مهم آماده کند.


انتهای پیام/4051/4057/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته