دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1398 - 16:34
یک مسئول محیط زیست:

رهاسازی شیر در طبیعت مستلزم کارهای پیچیده‌ای است

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست گفت: رهاسازی گونه‌های پلنگ و شیر در طبیعت مستلزم کارهای پیچیده‌ای است.
کد خبر : 379629
252.jpg

باقر نظامی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص شایعاتی که مبنی بر ایرانی نبودن شیری که به تازگی به کشور آورده شده است اظهار کرد: شیری که در جنوب غربی آسیا بوده و آن شیری که در هندوستان هم هست شیر ایرانی با نام پرشین است که بعد از 50 سال اسم آن را تغییر دادند.


وی با بیان این‌که این شیر در ایران بوده و در همین‌جا هم منقرض شده است، افزود: خرسی هم که ما در ایران داریم به اسم شیر سوریه‌ای شناخته می‌شود ولی چون پراکندگی این حیوان زیاد بوده آنها برای این خرس نام‌گذاری کردند.


عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست در ارتباط با صحبت‌هایی مبنی بر این‌که قرار است پس از مدتی این حیوان تکثیر و در طبیعت رهاسازی شود گفت: به‌نظر می‌رسد باغ‌وحش ارم برای این‌که کار خودش را تبلیغ کند و مشتری جلب کند پای سازمان محیط زیست را به‌میان آورده است.


نظامی با بیان این‌که داستان رهاسازی این شیر ایرانی در طبیعت منتفی است، گفت: آوردن یک گونه حیوان وحشی همچون شیر که 50 تا 60 سال و چندین نسل آن در اسارت بوده غیرممکن است و هیچ‌وقت نمی‌توانید آن را در طبیعت رها کنید، زیرا این حیوان خلق و خوی وحشی‌گری خود را از دست داده و اهلی است.


این کارشناس حیات وحش ضمن اشاره به این‌که غنای گونه گربه‌سان در ایران برابر با کل قاره آفریقا بوده که در حال حاضر دو مورد آن را از دست دادیم، افزود: دلایل مختلفی برای انقراض یک گونه جانوری وجود دارد که 70 درصد آن مربوط به تخریب زیست‌‌گاه است.


عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست خاطرنشان کرد: در صورتی‌که شما بخواهید گونه‌ای همچون پلنگ و یا شیر را در طبیعت احیا و رهاسازی کنید نیازمند کار پیچیده‌ای است چون از یک طرف گستره خانگی این حیوانات بسیار وسیع است و از سوی دیگر انسان رسماً در رژیم غذایی این جانوران قرار دارد.


وی تصریح کرد: این دو حیوان مانند یوزپلنگ نیستند که بخواهید شرایطی را برای زادآوری آنها فراهم کنید، همان‌گونه که ما انجام دادیم و در این راستا هم موفق نبودیم، این حیوانات فقط کافی است یک‌جا در کنار هم نگه دارید، در زمان کمی با هم جفت‌گیری و زادآوری می‌کنند و زیاد شدن آنها موضوع تأمین غذایشان را تبدیل به موضوعی حساس می‌کند.


نظامی درخصوص اظهارنظر سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر این‌که موضوع شیر ایرانی به آنها ارتباطی ندارد، گفت: دلیلی وجود ندارد که سازمان حفاظت از محیط زیست به این جریان وارد شود چون حیوان وحشی نبوده که از طبیعت گرفته شود تا در این خصوص بخواهد مجوزی را از این سازمان گرفت.


عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست در پایان گفت: وظیفه سازمان حفاظت از محیط زیست، حفاظت از زیست‌گاه‌ها و گونه‌های وحشی است و قضیه شیر ایرانی اصلاً در چارچوب اقدامات محیط زیست نمی‌گنجد و صحبت‌های مطرح شده تبلیغات باغ وحش ارم برای جذب مشتری بوده است.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست
ارسال نظر
هلدینگ شایسته