دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1398 - 01:48
جوانمرد در توصیه به دانشجویان:

ورزش منافاتی با روزه‌داری در ماه رمضان ندارد

مدیر کل تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در توصیه به دانشجویان ورزشکار در ماه مبارک رمضان گفت: ورزش با روزه‌داری منافاتی ندارد، بلکه اثرات چشمگیری دارد.
کد خبر : 379585

کمال جوانمرد در گفتگو با خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا بابیان اینکه ماه مبارک رمضان، ماه خیروبرکت، ماه انسان‌ساز و ماه نزول برکات است، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «روزه بگیرید تا سالم بمانید، زکات بدن‌ها، روزه است».


مدیر کل تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ورزش و فعالیت بدنی در ماه مبارک رمضان اگر با انتخاب صحیح و اصولی ازجمله شدت، مدت، نوع فعالیت و میزان سطح آمادگی بدن انجام گیرد، نه‌تنها با روزه‌داری منافاتی ندارد بلکه دارای اثرات بسیار چشمگیری خواهد بود.


وی بابیان اینکه انتخاب زمان انجام فعالیت ورزشی بسیار مهم است، گفت: بهترین زمان انجام فعالیت‌های ورزشی غیرحرفه‌ای قبل از سحر یا دو الی سه ساعت بعد از افطار است. در مورد فعالیت‌های ورزشی حرفه‌ای و مسابقه‌ای بهترین زمان چند ساعت بعد از افطار که امکان تغذیه قبل، در حین و بعد از ورزش امکان‌پذیر است.


وی در مورد شدت و نوع ورزش نیز تصریح کرد: ورزشکاران در ماه رمضان باید ضمن روزه‌داری و احترام به این ماه، تمرینات ورزشی خود را سبک‌تر انجام دهند؛ چراکه انجام تمرینات سنگین موجب از دست دادن نمک، آب بدن و ضعف شدید در ورزشکاران روزه‌دار می‌شود. مناسب‌ترین ورزش در ماه مبارک رمضان ورزش‌های هوازی مثل شنا، پیاده‌روی است که به حفظ ساختار بدنی کمک می‌کند.


جوانمرد در ادامه عنوان کرد: تداوم ورزش در ماه مبارک رمضان، راهی مناسب برای حفظ سلامت و کاهش استرس و آرامش بیشتر است که اگر فرد با رعایت اصول تغذیه‌ای مناسب که استفاده از برنامه غذایی متنوع و متعادل از پنج گروه مواد غذایی نان و غلات و گوشت و میوه و سبزیجات و حبوبات و تخم‌مرغ و شیر در کنار روزه‌داری باشد سلامت جسمی و روحی را تأمین خواهد کرد.


مدیر کل تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: استفاده به‌موقع و به‌اندازه آب می‌تواند ورزشکاران را از مشکل کم‌آبی نجات دهد. ورزشکاران از مصرف اضافی مواد غذایی ازجمله چای و قهوه که حاوی کافئین است و باعث از دست رفتن آب بدن از طریق ادرار می‌شود، خودداری کنند. رعایت شرایط جغرافیایی و درجه حرارت مناسب محیط، که منجر به کاهش میزان تعریق مایعات بدن می‌شود باید مورد ملاحظه دانشجویان ورزشکار قرار گیرد.


جوانمرد در پایان آرزوی ماهی پر خیروبرکت برای جامعه ورزشی و همه مسلمانان جهان کرد.


انتهای پیام/4107/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته