دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1394 - 13:54
در مصاحبه با «الشرق‌الاوسط»؛

تکرار ادعای وزیر امورخارجه بحرین علیه ایران/ توافق هسته‌ای برطرف‌کننده همه نگرانی‌های ما نیست

وزیر امورخارجه بحرین با تکرار اتهامات همیشگی خود علیه ایران مبنی بر اینکه تهران در امور این کشور مداخله می‌کند، گفت توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ باعث نشده است خیال کشورهای عربی به‌طور کامل راحت شود.
کد خبر : 37954

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «خالد بن احمد آل‌خلیفه» وزیر امورخارجه بحرین در مصاحبه با روزنامه «الشرق‌الاوسط» گفت: اگر تهران بخواهد همچنان به شیوه سابق در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت کند، منطقه خلیج‌(فارس) در راستای امنیت و ثباتش نفعی از توافق نخواهد برد.


براساس این گزارش، «خالد بن حمد» در این گفت‌وگو که در حاشیه سفر «حمد بن عیسی آل‌خلیفه» پادشاه بحرین و هیأت همراه به فرانسه و دیدار با مقام‌های بلندپایه این کشور (دوشنبه هفته) جاری انجام شد، افزود: ایران باید دقت داشته باشد که دو مورد مهم همچون «اجرای درست بندهای توافق» و «اصلاح روابط با کشورهای همسایه» را به‌خوبی اجرا کند.


وزیر امورخارجه بحرین درباره اوضاع منطقه ازجمله تنش داخلی در بحرین مدعی شد ایران در وارد کردن مواد منفجره به این کشور دست دارد.


وی افزود: آیا حجم مواد قاچاق شده به بحرین به‌وسیله ایران را می‌دانید؟ این مواد برای برای نابودی منامه کافی است، همه خطی که قایق‌های حامل این مواد طی می‌کند را می‌دانند. «دوگانگی مواضع ایران» مشکل کنونی را به‌وجود آورده است، از طرفی برخی مقام‌های ایرانی با زبان تهدید و زور حرف می‌زنند و از سویی دولت ایران با لبخند خواهان گفت‌وگو است. اگر ایران سیاست‌هایش را تغییر دهد و دست از سر شیعیان عرب و کشورهای عربی بردارد، با هر گام این کشور، اعراب دو گام به سمتش خواهند برداشت.


وی درباره بحران کنونی در یمن نیز مدعی شد: این حوثی‌ها (جنبش انصارالله) و متحدانش از نظام سابق یمن هستند که گزینه نظامی را انتخاب و توافق میان کشورهای عربی و «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری (مستعفی و فراری) یمن را رد کرده‌اند. اگر حوثی‌ها سلاح را بر زمین بگذارند، همه آماده گفت‌وگو برای راه‌حل سیاسی هستند.


وزیر امورخارجه بحرین در پاسخ به این سوال که واکنش کشورهای عربی درباره اینکه آمریکا بر خط خود باقی بماند و به تعهداتش در قبال امنیت آن‌ها عمل کند چیست؟ گفت: آمریکا کشوری دوست و متحد است و این حرف امروز و دیروز نیست بلکه روابط ما به سالها قبل باز می‌گردد. آنچه امروز شاهد آن هستیم، بازگشت روابط آمریکا و منطقه است، ما هیچ ترسی نداریم که ایران وارد سیستم منطقه‌ای شود. وارد شدن ایران به سیستم منطقه‌ای در نهایت به نفع ما خواهد بود، به این شرط که تهران به سیاست حسن همجواری و مداخله نکردن در امور دیگر کشورها متعهد باشد.


وی در پاسخ به سوال آخر «الشرق‌الاوسط» درباره اوضاع سوریه گفت: باید به متن بیانیه ژنو 1 ماده 14 برگردیم که حکومت انتقالی با رضایت ملت سوریه را بیان می‌کند. راه‌حل در سوریه نمی‌تواند نظامی باشد بلکه سیاسی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته