دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

رضا بهاروند: تاثیرات منفی تکنولوژی در «وقت ناهار» مطرح می‌شود + تصاویر

رضا بهاروند که این‌روزها نمایش «وقت ناهار» را در سالن استاد سمندریان روی صحنه برده است گفت:‌ «این اثر نمایشی تاثیرات منفی ورود تکنولوژی به زندگی امروز را به دور از هرگونه داوری و قضاوت مطرح می‌کند.»
کد خبر : 37938

رضا بهاروند در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره اجرای عمومی نمایش «وقت ناهار» که اثر برگزیده هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در بخش‌های کارگردانی، طراحی صحنه و بازیگری زن بوده است، گفت: «نمایش «وقت ناهار» اثر نویسنده جوانی به نام جولیا لومبتزی است که آثارش چندان در ایران چاپ و اجرا نشده است و در حقیقت متون متعدد این نویسنده با اجرای نمایش «وقت ناهار» معرفی خواهد شد.»


وی در ادامه یادآور شد: «این اثر محصول سال 2013 است که دغدغه مشترکی در کل دنیا را بررسی می‌کند. موضوعی که در این اثر به آن پرداخته می‌شود درباره تاثیر تکنولوژی و استفاده از آن در روابط خانوادگی است که امروزه در حال تبدیل شدن به یک فاجعه است.»


این کارگردان تئاتر تصریح کرد: «در نمایش «وقت ناهار» ما تاثیرات منفی تکنولوژی را بدون قضاوت و داوری مورد بررسی قرار می‌دهیم و نشان خواهیم داد که این عوامل ناشی در بستر یک تکرار در زندگی روزمره روی می‌دهد. این تکرار تسلسلی را نشان می‌دهد که همان روزمرگی ‌است و امروزه دچارش شده‌ایم به طوری‌که مخاطب نمایش، پوچی این اتفاق را در قالب 70 دقیقه مدت زمان نمایش متوجه ‌شود.»


رأی صادر نمی‌کنیم


وی در ادامه سخنانش تاکید کرد: «ما در این اثر نمایشی رأیی صادر نمی‌کنیم و اصلاً قصد چنین کاری را هم نداریم چراکه «وقت ناهار» اثری رئالیستی نیست و عناصر فانتزی زیادی در آن وجود دارد. در حقیقت این اثر نمایشی برشی از زندگی را نشان می‌دهد که می‌گوید با وجود چنین نشانه‌های آشنایی ممکن است چنین اتفاقاتی رخ دهد.»


بهاروند همچنین در تشریح طراحی‌های این نمایش اظهار کرد: «به دلیل این‌که نمایش درباره اعضای یک خانواده است، ما در طراحی‌های لباس‌‌ بازیگران از نقاط مشترکی بهره گرفته‌ایم که در قالب جنس و یا رنگ پارچه نشان داده می‌شود. همچنین به‌ دلیل این‌که با پیش‌رفتن نمایش تاثیرات منفی تکنولوژی پررنگ‌تر می‌شود و افراد بیشتر از هم دور می‌شوند و فاصله می‌گیرند، تنها با رعایت برخی موارد که نشان از وجود ریشه‌های مشترک است این بخش از اثر را برای مخاطب ملموس کرده‌ایم.»


وی ادامه داد: «در طراحی لباس بازیگران ریشه مشترک آدم‌ها مدنظر قرار گرفته شده است.»


قصدی برای ایرانیزه کردن نداشتم


کارگردان نمایش «وقت ناهار» تصریح کرد: «در شیوه اجرایی اثر قصدی برای ایرانیزه کردن نداشتم ولی شیوه انتخابی‌ام به گونه‌ای است که برای تمامی مخاطبان، خانواده مورد نظر در نمایش یک خانواده ایرانی تلقی می‌شود.»


وی ادامه داد: «البته با توجه به این‌که نام کاراکتر‌ها و آدم‌های قصه خارجی است، تماشاگر نمایش در طول اجرا مدام در حال فکر کردن است که در نهایت این خانواده ایرانی است یا خارجی.»


وی درخصوص نظر تماشاگران پس از روبه‌رو شدن با این اثر عنوان کرد: «از آنجا که فضا و موضوع نمایش مشکل جامعه امروز را مطرح می‌کند در عین تلخ بودن لحظات کمدی در کار قرار گرفته که تاکنون باعث رضایت مخاطبان شده است.»


مشکلات یک سالن و دو اجرا


بهاروند که این نمایش را در سالنی اجرا می‌کند که نمایشی دیگر با فاصله زمانی کوتاه در آن روی صحنه می‌رود، درباره مشکلاتی مبنی بر اختصاص سالن به دو نمایش تشریح کرد: «سالن استاد سمندریان فضای بسیار خوبی دارد ولی به دلیل این‌که نمایش دیگری نیز در این سالن اجرا می‌شود ما مجبور شدیم برخی خواسته‌هایمان را در نظر نگیریم و کوتاه بیاییم به طوری‌که چینش دیگری در صندلی‌ها را رعایت کنیم تا برای دو اثر نمایشی مناسب باشد که این امر کاملاً برخلاف آن‌چیزی است که ما می‌خواستیم.»


وی افزود: «به دلیل اختصاص سالن به دو اثر، نمایش «وقت ناهار» در عرض سالن و با عمق کمی اجرا می شود که همین امر نیز به لحاظ اجرایی به کار ضربه می‌زند.»


نمایش «وقت ناهار» تا 15 مهرماه هر شب ساعت 19 در سالن استاد سمندریان با نقش‌آفرینی تینو صالحی، مجید نوروزی، نیایش بهمنیه و غزل شجاعی روی صحنه خواهد رفت.


همچنین دیگر عوامل این نمایش محمد قدس تهیه کننده، نیایش بهمنیه مترجم، ندا فرجی طراح لباس، کیمیا اشرفی طراح گرافیک، بهار بهمنیه طراح لگو، احسان جابری و آسمان روشن عکاس، حسین شاهیوند دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، مهان راد منشی صحنه، مژگان نظری مدیر صحنه، مهناز کرباس چیان مدیر اجرا، علیرضا حسینی و فرید حسینی روابط عمومی و تبلیغات و پیمان یاحقی مشاوره رسانه‌ای گروه هستند که رضا بهاروند را در نمایش وقت ناهار یاری می‌کنند.





انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب