دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1394 - 12:18

عبدالله: کشوری در همسایگی افغانستان تروریسم را تقویت می‌کند

رئیس اجرائی حکومت افغانستان بدون نام بردن از کشور خاصی گفت که کشوری در همسایگی ما عامل تقویت تروریسم است.
کد خبر : 37928

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی حکومت افغانستان در مراسم سالروز ترور «احمدشاه مسعود» فرمانده سابق مجاهدین، گفت: این کشور همسایه و عامل تقویت تروریسم، هوای تشکیل «حکومتی مزدور» را در سر می‌پروراند.


براساس این گزارش، «احمدشاه مسعود» 14 سال پیش به‌وسیله انفجار بمب کارگذاشته شده در دوربین دو فرد عرب‌زبان که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در ولایت شمالی «تخار» کشته شد.


«عبدالله» به‌طور ضمنی به اظهارات «منصور دادالله» فرمانده طالبان واکنش نشان داد و تاکید کرد: ما از آن صداهایی که از میدان جنگ بر‌می‌آیند و می‌گویند که نخواستیم مزدور دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه شویم، استقبال می‌کنیم.


به‌تازگی این فرمانده طالبان در پیامی ویدئویی گفت که «ملا اختر منصور» به‌وسیله پاکستانی‎ها به‌عنوان رهبر این گروه تعیین شده است. وی از طرفداران خود خواست که برای مقابله با طرفداران «اختر منصور» آماده باشند.


«حامد کرزی» رئیس‌جمهوری سابق افغانستان که در مراسم حضور داشت، با بیان همین موضوع گفت که «منصور دادالله» گفته است به این دلیل پاکستان را ترک کرد و به افغانستان آمد که پاکستان رهبران طالبان را انتخاب می‌کند.


«کرزی» به‌نقل از «منصور دادالله» گفت: مرا به دفتر «آی‌اس‌آی» فراخواندند و گفتند که تو وظیفه داری به افغانستان بروی و بزرگان قوم، جهاد و ملت را بکشی، ولی من گفتم که این کار را نمی‌کنم. آن‌ها گفتند که اگر با ما همراه باشی یک‌سوم کمکی را که به طالبان می‌دهیم، به تو خواهیم داد. نپذیرفتم و آن‌ها مرا زندانی کردند و بالاخره فرار کردم و آمدم به افغانستان.


از سوی دیگر «عبد رب‌الرسول سیاف» رهبر حزب «دعوت اسلامی» افغانستان و عضو مجلس نمایندگان این کشور در اظهارات شدیدتری که با استقبال حاضران در مراسم مواجه شد، گفت: به پاکستان می‌گویم اگر پاکستانی آرام می‌خواهید، به همسایه‌های دیگر هم می‌گویم که اگر کشورهای خود را آرام می‌خواهید، برای آرامش و حفظ امنیت افغانستان کوشش کنید.


سال‌ها است که سیاست‌مداران و رهبران سیاسی در افغانستان پاکستان را متهم به حمایت از گروه‌های افراطی به‌ویژه گروه طالبان و شبکه حقانی می‌کنند. باوجود این، دولت پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده‌ است.


در عین حال «محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهوری افغانستان با انتشار پیامی به مناسبت آغاز «هفته شهید» گفته است: دشمنان این کشور می‌خواهند تا افغان‌ها ناتوان شوند، از آباد کردن کشورشان دست بردارند و به یکدیگر بدگمان شوند.


رئیس‌جمهوری افغانستان افرادی را که دست به حمله انتحاری در افغانستان می‌زنند، «فریب‌خوردگان بیگانه» خواند و گفت که آن‌ها باید بدانند «هر مرگی شهادت نیست.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته