دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1398 - 01:38
حجت‌الاسلام لارگانی:

راه مقابله با تحریم نفت رونق تولید است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر می‌خواهیم با تحریم نفت مقابله کنیم، راه آن تحقق رونق تولید است.
کد خبر : 379234

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره طرح‌های مطرح شده از طرف دولت در جلسه با مجلس اظهار کرد: نمایندگان با فعال شدن کارت سوخت موافقت کردند چرا که کارت سوخت با هدف کنترل مصرف بنزین در پمپ‌بنزین‌ها، چه با دوربین‌هایی که آنجا نصب است و چه کنترل مقدار بنزینی که فروخته می‌شود و ثبت اینها در سامانه از قاچاق جلوگیری می‌کند.


وی با اشاره به اینکه معمولاً قاچاق سوخت در استان‌های مرزی که به راحتی می‌توانند بنزین را به کشورهای همسایه منتقل کنند، اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: کارت سوخت به شرط اینکه اراده‌ای برای مبارزه با قاچاق باشد می‌تواند اینها را کنترل کند و مصرف سوخت در کشور را پایین بیاورید و از طرف دیگر برای دولت هم درآمد دارد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به طرح‌هایی که نمایندگان دولت در جلسه با مجلس مطرح کردند، گفت: یکی از طرح‌هایی که سخنگوی دولت مطرح کرد این بود که 60 لیتر بنزین سهمیه هر خودرو باشد و برای این مقدار بنزین ماهیانه 90 هزار تومان مابه‌التفاوت قیمت سوخت به افراد داده شود.


موسوی‌لارگانی با تصریح اینکه چنین طرحی ایجاد رانت می‌کند گفت: چنین طرحی برای سرمایه‌داران بهتر است تا کم‌درآمدها، چرا که وقتی بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت آن افزایش پیدا کرد، فردی که ماشین دارد علاوه بر 60 لیتر بنزین 90 هزار تومان هم پول می‌گیرد و افرادی که خودرو ندارند در این طرح متضرر می‌شوند.


نماینده مردم فلاورجان اضافه کرد: افرادی که خودرو ندارند علاوه بر اینکه این 60 لیتر بنزین را دریافت نمی‌کنند باید زیر بار افزایش قیمت حمل‌ونقل هم بروند. از سوی دیگر افرادی که چند خودرو دارند، چند 60 لیتر بنزین و چند 90 هزار تومان بیشتر نسبت‌به دیگر افراد جامعه می‌گیرند و این طرح عملاً در راستای تأمین سرمایه‌داران بود.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نمایندگان چنین طرحی را از دولت نپذیرفتند و به آن رأی پایینی دادند.


وی تأکید کرد: طرح دیگری که نمایندگان دولت در جلسه با مجلس مطرح کردند گرانی بنزین بدون سهمیه‌بندی بود که نمایندگان این را هم به این دلیل رد کردند که افزایش قیمت بنزین، روی تمام هزینه‌های جامعه اثر می‌گذارد و این در زمانی که مردم در فشارهای اقتصادی هستند و تورم افسارگسیخته در کشور کمر آنان را شکسته به صلاح نیست و تورم را چند برابر می‌کند. بنابراین نمایندگان مجلس با هرگونه سهمیه‌بندی و افزایش قیمت در این برهه از زمان مخالفت کردند.


موسوی‌لارگانی گفت: اگر می‌خواهیم با تحریم نفت مقابله کنیم، راه آن تحقق رونق تولید است.


عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه رونق تولید بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند، تصریح کرد: اگر کشور دچار تورم، رکود و کمبود اشتغال است دلیل آن را در رونق نداشتن تولید جستجو کنیم، البته عده‌ای هم با رفتارهای اقتصادی و سیاسی خود به این رکود و تورم در کشور دامن می‌زنند.


وی واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند را از جمله دلایل رکود در کشور عنوان کرد و گفت: وقتی کالایی وارد کشور می‌شود معنای آن این است که مقدار زیادی ارز از خارج شده و این یعنی کاهش ارزش پول ملی مشکلات زیادی را برای کشور به‌وجود می‌آورد، لذا اگر جلوی زیاده‌خواهی بعضی گرفته شده و از واردات هم کنترل شود مشکلات کشور رفع می‌شود.


نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت در جلسه امروز خود طرح تازه‌ای ارائه نداد و این موضوعات پیش از این هم از طرف دولت مطرح شده بود.


انتهای پیام/4122/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته