دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام علیان‌نژادی:

تلاوت قرآن باید همراه با تفکر و اندیشه باشد

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تلاوت قرآن در ماه رمضان فضیلت زیادی دارد، اظهار کرد: این فضیلت زمانی حاصل می‌شود که همراه با تفکر و اندیشه باشد.
کد خبر : 379081

حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیان‌نژادی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا به اهمیت ماه رمضان اشاره کرد و گفت: ماه رمضان ماه نزول قرآن است و پیوند مستحکمی با قرآن دارد.


وی افزود: آیه 185 سوره بقره، ماه رمضان را ماه روزه اعلام می‌کند و در بیان اهمیت این ماه، رمضان را ماه نزول قرآن معرفی می‌کند و می‌فرمایند «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ» ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن برای هدایت بشر و برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل نازل‌شده است. از این آیه شریفه چنین استفاده می‌شود که مهم‌ترین ویژگی ماه رمضان نزول قرآن است که در شب قدر بر قلب نازنین پیامبر نازل‌شده است.


استاد حوزه علمیه قم در خصوص رابطه ماه مبارک رمضان با قرآن گفت: ماه رمضان ماه عبادت و خودسازی ماه ترک معصیت و انجام اطاعت است. برای تحقق این مهم هم تعلیم و هم تربیت لازم است. قرآن انسان را تعلیم می‌دهد و روزه انسان را تربیت می‌کند، تنها با این دو است که رسیدن به کمال ممکن می‌شود. در حقیقت قرآن بدون فریضه روزه آموزش ناتمام و بدون پرورش است و رمضان و روزه بدون قرآن تربیت فاقد دانش و آگاهی است.


وی افزود: بنابراین یک مسلمان باید با روزه گرفتن، رمضان را احیا و خود را تربیت کند و نیز با نزدیکی به قرآن و مأنوس شدن به این کتاب الهی هدایت شود، چراکه قرآن هم هدایت، هم بینات و هم فرقان است و می‌فرماید «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ» چنین قرآنی در ماه رمضان نازل و روزه نیز در این ماه واجب شد به همین منظور باید به این دو هدیه الهی توجه خاصی شود.


علیان‌نژادی تصریح کرد: تلاوت قرآن در ماه رمضان فضیلت زیادی دارد و این فضیلت بیرون از حد و شمار است، این فضیلت زمانی حاصل می‌شود که تلاوت قرآن همراه با تفکر و اندیشه باشد، تفکری که پاک‌کننده روح و زمینه‌ساز عمل باشد.


انتهای پیام/4072/4090/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب