دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1398 - 14:58
رشیدی مهرآبادی:

بهترین کتاب‌ها بدون تبلیغات مهمان انبارها هستند

خبرنگار پیشکسوت حوزه ادبیات و کتاب گفت: ناشران متوجه شده‌اند حتی بهترین کتاب‌ها اگر به‌خوبی تبلیغ نشوند مهمان انبارها هستند.
کد خبر : 379008
13960511000305_PhotoL.jpg

میثم رشیدی مهرآبادی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره عملکرد و کیفیت اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در حوزه کتاب و نشر گفت: به نظر من اطلاع‌رسانی در حوزه نمایشگاه کتاب امسال یک صورت جدیدی به خودش گرفت و دلیل آن هم این بود که به خاطر وضعیت اقتصاد کتاب و بازار نشر، خود ناشران و نویسنده‌ها بیشتر و بهتر از رسانه‌ها در عرصه اطلاع‌رسانی وارد شدند.


وی با اشاره به مزیت‌های ورود ناشران به اطلاع‌رسانی گفت: دسترسی کسانی که می‌خواستند اطلاع‌رسانی کنند اعم از رسانه‌ها یا کسانی که علاقه‌مند بودند و در شبکه‌های اجتماعی می‌خواستند فعالیت کنند به محتوای کتاب‌ها، به گفتگو با نویسنده‌ها و ناشران خیلی بیشتر بود، از این منظر به نظر من نسبت به سال‌های قبل پیشرفت خوبی داشتیم.


این خبرنگار پیشکسوت حوزه ادبیات و کتاب گفت: به‌هرحال ناشران متوجه شده‌اند حتی بهترین کتاب‌ها اگر به‌خوبی تبلیغ نشوند مهمان انبارهایشان هستند و برای عرضه خوب و فروش کتاب مجبورند کتابشان را تبلیغ کنند و اینجا بهترین بستر فراهم بود. اگرچه که در پرانتز باید بگویم که هنوز هم ناشرانی در فضای روشنفکری هستند و احساس می‌کنند در مورد کتاب‌هایشان نباید صحبت کنند و تبلیغ کنند و کتاب باید از سمت خوانندگانش شناخته شود، درحالی‌که این واقعاً اشتباه است.


وی اضافه کرد: در بحث اطلاع‌رسانی برنامه‌های مختلف در نمایشگاه کتاب تهران، شبکه‌های اجتماعی خیلی کمک کرد. مخصوصاً تلگرام و اینستاگرام جلوتر از توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی عمل کردند و توانستند اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشند.


رشیدی مهرآبادی بیان کرد: محصولات رسانه‌ها خصوصاً روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها را من به خاطر کثرت کارم در روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب نتوانستم خوب دنبال کنم، اما خبرنگاران‌شان را به‌صورت فعال در نمایشگاه زیاد دیدم. همکارانمان در رسانه‌های مختلف را می‌دیدم که مشغول گفتگو و تهیه گزارش بودند. طبیعی است که اخبار را در رسانه‌هایشان منعکس کرده ولی با این‌حال به نظرم شبکه‌های اجتماعی از رسانه‌ها جلوتر بودند.


وی خاطرنشان کرد: به‌نظرم فضای حاکم بر رسانه‌ها جدا از خط و خطوط فکری و سیاسی باعث شده بود که اعتماد مخاطبان به شبکه‌های اجتماعی و کسانی که فعال حوزه کتاب هستند و نویسنده‌هایی که در این شبکه‌ها فعال بودند، بیشتر شود. ولی نکته مهمش همان همکاری نویسنده‌ها و ناشرها بود که امسال بیشتر اهمیت تبلیغات را درک کرده بودند.


انتهای پیام/4072/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب