دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1398 - 12:27
معتمدی خبر داد:

تدوین آیین‌نامه استاد همکار پژوهشی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: یکی از شاخص‌های دستیابی به دانشگاه نسل سوم این است که در دانشگاه‌ها باز باشد تا افراد بتوانند فعالیت علمی و آموزشی داشته باشند.
کد خبر : 378830

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سید احمد معتمدی در مراسم روز استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: اصلاح هرم اعضای هیئت علمی از برنامه‌های اصلی دانشگاه بود که از سال 93 این روند آغاز شد تاکنون ادامه دارد که استادان عملکرد خوبی را در این حوزه داشته‌اند.


وی با بیان اینکه هرم اعضای هیئت علمی دانشگاه بهبود یافته است، تأکید کرد: 117 عضو هیئت علمی جدید طی سال‌های اخیر در دانشگاه جذب شده‌اند.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: همچنین 131 پرونده تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی داشتیم و هر 15 روز یک‌بار شورای جذب دانشگاه برگزار می‌شود تا استادان دغدغه تبدیل وضعیت نداشته باشند.


معتمدی گفت: در دانشگاه حدود 100 عضو هیئت علمی بازنشسته و یا فوت شده‌اند که در ازای این استادان جذب جدید داشته‌ایم.


وی عنوان کرد: براساس آمارهای موجود میانگین سنی اعضای هیئت علمی دانشگاه پایین آمده و اکنون به 50 سال رسیده است که این امر به دلیل جذب اعضای هیئت علمی جدید در دانشگاه است.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد : جذب دانشجوی بهتر از اهداف معاونت آموزشی این دانشگاه است که در این راستا در حال برنامه‌ریزی هستیم. عمدتاً ورودی‌های این دانشگاه از دانشگاه‌های سطح یک است.


معتمدی گفت: دانشجویان مشمول تسهیلات بنیاد ملی نخبگان این دانشگاه در سال 93 حدود 48 نفر بودند که این رقم در سال 97 به 110 نفر رسیده است.


وی افزود: در حال حاضر این دانشگاه 12 هزار و 414 دانشجو فعال دارد که تعداد دانشجویان فعال در مهرماه سال گذشته 14 هزار و 400 نفر بود.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: 10 الی 12 درصد دانشجویان این دانشگاه در پردیس خودگردان تحصیل می‌کنند که این آمار نسبت به دیگر دانشگاه‌ها بسیار کم‌تر است و به‌نوعی توازن در پذیرش دانشجویان پردیسی داشته‌ایم.


وی تأکید کرد: بازنگری برنامه‌های درسی مقطع کارشناسی در دانشگاه نیز آغاز شده و در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: بحث مهارت افزایی مورد تأکید وزارت علوم و این دانشگاه است همچنین  دانشگاه در حوزه  اشتغال فارغ‌التحصیلان نیز برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام داده که این برنامه‌ها در معاونت‌های آموزشی و پژوهشی پیگیری می‌شود.


وی ادامه داد: دانشگاه در حوزه تولید مقالات از وضعیت خوبی برخوردار است و به‌صورت میانگین 4.2 مقاله به ازای هر استاد در دانشگاه تولید می‌شود که این آمار بسیار خوبی است.


معتمدی اظهار کرد: در حال حاضر از نظر کیفیت مقالات نیز از دیگر دانشگاه‌های صنعتی کشور در جایگاه مناسبی قرار داریم.


وی با بیان اینکه حضور استادان در کنفرانس‌ها کاهش یافته است، گفت: مشکلات ارزی اثر خودش را در این حوزه نشان داده است.


معتمدی خاطرنشان کرد: در حوزه پسادکتری رشد خوبی داشتیم و این موضوع یکی از مواردی است که می‌تواند ما را در شاخص‌های پژوهشی ارتقا دهد بنابراین برنامه داریم تعداد دوره‌های پسادکتری را افزایش دهیم.


وی با بیان اینکه در حوزه ارتباط با صنعت دانشگاه جهش خوبی داشته است، اظهار کرد:  تشویق‌ها و تغییر آیین‌نامه‌ها در بسیاری موارد موجب ایجاد جهش می‌شود و اگر به دنبال افزایش رشد در حوزه ارتباط با صنعت هستیم نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدید خواهیم بود.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأکید کرد: استاد همکار پژوهشی تجربه جدیدی بود که در سال 97 در دانشگاه پیگیری شد و برنامه داریم این موضوع را توسعه دهیم.


معتمدی گفت: استاد همکار پژوهشی به استادانی گفته می‌شود که استخدام ما نیستند اما وقت زیادی را در دانشکده‌ها حضور دارند.


وی تأکید کرد: استادان همکار پژوهشی متشکل از استادان داخلی و خارجی هستند.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: یکی از تفاوت‌های اساسی دانشگاه‌های نسل سوم این است که در دانشگاه برای تمامی افرادی که توانایی علمی و فنی دارند باز باشد.


معتمدی گفت: آیین‌نامه‌ای در خصوص استاد همکار پژوهشی در دانشگاه تدوین شده است که جزئیات آن اعلام خواهد شد.


وی افزود: در حال حاضر این دانشگاه دارای چهار نشریه علمی است که برنامه داریم دو نشریه را به ISI ارتقا دهیم.


 معتمدی ادامه داد: در راستای توسعه فعالیت‌های فناورانه برنامه داریم در دانشکده‌ها یک مرکز نوآوری ایجاد کنیم.


وی با اشاره به توسعه فعالیت‌های بین‌الملل دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال گذشته گفت: تعداد  تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی این دانشگاه افزایش یافته است.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: تعداد مقالات مشترک بین‌الملل این دانشگاه از حدود 400 مورد به 900 مورد ارتقا یافته است و همچنین پروژه‌های مشترک بین‌المللی دانشگاه نیز افزایش یافته است.


معتمدی گفت: این دانشگاه حدود 9 دوره مشترک با دانشگاه‌های خارجی دارد.


وی با بیان اینکه 230 دانشجوی خارجی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشغول به تحصیل هستند، تأکید کرد: تعداد دانشجویان خارجی این دانشگاه باید افزایش یابد.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه دانشگاه در چهار  رتبه‌بندی که مورد قبول وزارت علوم است، فعالیت دارد، گفت: از این چهار رتبه‌بندی در سه رتبه‌بندی در میان دانشگاه‌های صنعتی کشور رتبه نخست و در یک رتبه‌بندی در جایگاه دوم قرار گرفته‌ایم.


معتمدی اضافه کرد: همچنین دانشگاه در رتبه‌بندی QS در بخش ارجاعات جایگاه 28 دنیا دارد و از بسیاری دانشگاه‌های خوب دنیا در این حوزه بالاتر است.


وی عنوان کرد: در بحث ارائه خدمات مشاوره به دانشجویان افزایش 45 درصدی داشته‌ایم.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه نیز رشد 20 درصدی داشته است و خوابگاه‌های این دانشگاه از نظر کیفیت در رتبه یک تا سه قرار گرفته‌اند.


معتمدی گفت: تعداد مجوز به برنامه‌های دانشجویی نیز افزایش یافته به نحوی که تعداد مجوزها از 213 مورد به 577 مورد افزایش داشته است.


انتهای پیام/4107/4021/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب