دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1398 - 11:27
وزیر آموزش و پرورش:

سیل اخیر به یک‌هزار و 500 مدرسه آسیب زد

وزیر آموزش و پرورش گفت: سیل اخیر به یک‌هزار و 500 مدرسه آسیب زد و از این تعداد 200 مدرسه کاملاً تخریب شده و یک‌هزار و 300 مدرسه نیاز به بازسازی دارد.
کد خبر : 378799

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سیدمحمد بطحایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته معلم برگزار شد گفت: امسال آموزش و پرورش سال سختی را سپری کرد اما با همه مشکلات سال مفیدی بود و این تأثیرگذاری به تلاش همکاران آموزش و پرورش برمی‌گردد.


وی با اشاره به سند تحول بنیادین و بازنگری در آن افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از منظر دیگر بازنگری و تلاش کردیم حلقه‌های سند را تکمیل کنیم. در همین راستا زیرنظام‌های شش‌گانه تدوین و در دستور کار قرار گرفت. تحول در متن و محتوا کار دشواری است زیرا باید محتوایی که بچه‌های ما آموزش می‌بینند تغییر کند؛ به همین دلیل در سند برنامه درسی ملی چرخش‌های تحولی مورد اشاره قرار گرفته است.


وی خاطرنشان کرد: طرح بوم یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش است و این طرح به نام برنامه ویژه آموزش و پرورش نام‌گذاری شده است؛ در این طرح معلم بر اساس نیاز کلاس برنامه‌ها را مشخص می‌کند، این طرح فوق‌برنامه نیست و جزو درس اصلی به‌حساب می‌آید و برای تبیین آن نیاز به تمرین و ممارست داریم.


بطحایی با تأکید بر اینکه این طرح تاکنون نتایج خوبی در برداشته است ادامه داد: مهارت‌محوری نیز از طرح‌هایی است که آن را دنبال می‌کنیم و امسال بیش از 5 هزار مدرسه در متوسطه اول طرح مهارت‌محوری را دنبال می‌کنند که دوره‌های 12 تا 36 ساعته مهارت‌آموزی برای آن‌ها اجرا می‌شود و تلاش می‌کنیم در حد بضاعت دانش آموزان را با فرهنگ و کار و تولید آشنا کنیم.


وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مدرسه‌محوری مهم‌ترین رویکرد ماست و این موضوع در قالب چهار برنامه از سال 97 آغاز شده است. ابتدا به‌صورت آزمایشی این طرح در هفت استان به اجرا درمی‌آید و پس از آن برنامه ارتقای سنجش صلاحیت معلمان انجام و به معلمان گواهینامه داده می‌شود. پس از این موضوع، کسی می‌تواند مدیر مدرسه شود که این گواهینامه را داشته باشد.


وی به بحث کنترل کیفیت در راستای مدرسه محوری اشاره کرد و افزود: مدارس دولتی بررسی و رتبه‌بندی می‌شوند تا میزان پیشرفت و پسرفت آن‌ها مشخص شود و پس‌ازآن تفویض اختیار به مدارس بر اساس عملکرد آن‌ها صورت می‌گیرد.


بطحایی اضافه کرد: برنامه سال 98 بر اساس سند تحول بنیادین تنظیم‌شده و بنا بر امکاناتی که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد برنامه‌ها تعیین و مشخص‌ میشود. در سال 98 غیر از سند تحول هیچ برنامه دیگری در دستور کار نداریم.


وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: 10 هزار کلاس درس در سال 97 ساخته و در اختیار دانش آموزان قرار گرفت که نیمی از آن‌ها را خیرین مدرسه‌ساز ساخته‌اند و تلاش داریم که سال 98 نیز همین میزان کلاس درس را به مجموعه آموزشی مدارس اضافه کنیم.


وی اضافه کرد: امسال بیش از ۱۲ میلیون نفر روز دانش‌آموز در فعالیت‌های اردویی حضور داشتند و باید این موضوع را در نظر گرفت که برگزاری این اردوها کاری سخت و مسئولیت‌پذیری آن بالاست. تمامی این اردوها را مرکز کنترل اردوها با دستورالعمل‌های اجرایی کنترل کرده و درصورت مطابقت با آن دستور برگزاری اردو را صادر می‌کند.


بطحایی گفت: ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در اردوهای راهیان نور، ۶ میلیون دانش‌آموز در مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی، ۹ میلیون دانش‌آموز در انتخابات مجلس دانش‌آموزی و ۷ میلیون دانش‌آموز عضو تشکل‌های دانش‌آموزی  مشارکت داشته‌اند.


وزیر آموزش و پرورش در مورد سیل و خساراتی که به مدارس وارد شده گفت: سیل به یک‌هزار و 500 مدرسه آسیب زد و از این تعداد 200 مدرسه کاملاً تخریب شده است و یک‌هزار و 300 مدرسه نیز نیاز به بازسازی دارد. تلاش می‌کنیم برای رفع مشکلات آن‌ها کلاس‌های جبرانی برای دانش آموزان کنکوری برگزار کنیم.


وی در خصوص سند 2030 گفت: هدف اصلی این سند تغییر هویت اسلامی و ایرانی ماست و حساسیت ما بر روی این سند به همین دلیل است، لذا اجرای این سند کاملاً ممنوع است؛ حساسیت‌ها در این مورد بالاست و اگر تخلفی در این مورد مشاهده شود متخلف با تشخیص وزیر به تخلفات اداری معرفی خواهد شد.


بطحایی تأکید کرد: بحث رتبه‌بندی معلمان وعده توخالی نیست و در شهریور 97 پیشنهاد ما به دولت داده شد و بهمن‌ ماه به دولت آمد اما از آنجا که بحث لایحه بودجه در اولویت بود مجالی برای بررسی آن وجود نداشت.


وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: پس‌ از آن نیز بحث سیل پیش آمد و شرایط اقتصادی جامعه از مواردی بود که بر اجرای آن تأثیر گذاشت.


وی افزود: متأسفانه با جریان سیل، دستور جلسات تحت‌الشعاع قرار گرفت اما همچنان رتبه‌بندی در دستور کار دولت است. 


بطحایی درباره سامان‌دهی و واگذاری املاک مازاد در آموزش و پرورش نیز خاطرنشان کرد: درباره واگذاری املاک، ما هم دنبال آن هستیم اما موانعی هست که برطرف کردن آن زمان‌بر خواهد بود. یکی از مشکلات این است که برخی از املاک سند ندارند و در ماه‌های پایانی سال هم صلاح آموزش و پرورش نبوده است اما آن را دنبال می‌کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در پایان اضافه کرد: برای دریافت ۵۵ هزار مجوز جذب از طریق ماده ۲۸ و دوره‌های چهار ساله در حال رایزنی هستیم اما اینکه روی چند مجوز به توافق برسیم را نمی‌دانیم، اما جلسات شروع‌شده و نتیجه به‌زودی اعلام می‌شود.


انتهای پیام/4087/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب