دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 شهريور 1394 - 18:17
حاشیه‌های نشست کمیسیون برجام؛

از توضیحات جلیلی درباره محرومیت از 100 حق «مسلم» تا تذکر ابوترابی‌فرد/ جلسه برای نمایندگان بود یا دوربین؟

بعد از مواردی پخش جلسات کمیسیون برجام با حضور عراقچی و برخی اعتراضات، سرانجام شبکه خبر سیما بعد از ظهر امروز نشست کمیسیون برجام با حضور سعید جلیلی را پخش کرد.
کد خبر : 37879

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، هفتمین نشست کمیسیون ویژه بررسی برجام که روز دوشنبه -16 شهریور- با حضور سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره کننده قبلی، معاونش علی باقری و فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی برگزار شد، بعد از ظهر امروز -چهارشنبه 18 شهریور- از شبکه خبر پخش شد.


در ابتدای این نشست، سعید جلیلی به ارائه گزارشی ار روند مذاکرات در دوره خود پرداخت و درباره اینکه گفته می‌شود در مذاکرات باید داد و ستد وجود داشته باشد، پاسخ داد: ابتدایی‌ترین نکته در مذاکرات این است که باید توازن وجود داشته باشد، مثلا اگر ما نظارت‌های آژانس را پذیرفتیم، در مقابل این سوال مطرح می‌شود که چه به دست آوردیم؛ برای این ارزیابی دو شاخص مهم یکی بحث تحریم‌ها و دیگری موضوع قطع نامه‌هاست که باید ببینیم چگونه می‌خواهیم عمل کنیم.


رئیس سابق تیم مذاکره کننده با بیان این ادعا که در این توافق هسته‌ای از حدود 100 حق مسلم ایران صرف نظر شده است، گفت: 20 مورد از حقوق ابدی است، 18 مورد آن مسکوت است، یعنی سقف رمانی برای آن تعیین نشده است، 40 حق با محدودیت زمانی 15 سال است و از 16 حق نیز برای مدت 10 سال صرف نظر شده است.


وی همچنین ادامه داد: درباره دریچه و منفذهایی که برای دسترسی و بازرسی بیگانگان به حیطه‌های نظامی و حساس ما فراهم شده است نیز 24 مورد همیشگی، 8 مورد برای مدت 15 تا 20 سال و 20 مورد نیز برای 10 است.


دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی همچنین معتقد است که تیم مذاکره از آنچه در توافق ژنو بحث شده بود، در نهایت تنازل داشته و برخی محدودیت‌ها و محرومیت‌های 10، 15 و 25 ساله را پذیرفته است.


بعد از این توضیحات جلیلی، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد، عضو کمیسیون در اعتراض به گزارش یک سویه جلیلی، گفت: این توضیحات برای ضبط تلویزیون است یا برای ما؟ اگر پخش تلویزیون است که مشکلی ندارد؛ ایشان بروند آنجا و صحبت کنند.


در این زمان علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه برجام در پاسخ به تذکر ابوترابی‌فرد با لحنی تند گفت: «نه حاج آقا این توهین به جمع ماست، من خواهش می‌کنم به جمع ما توهین نکنید، من رک دارم می‌گویم» ابوترابی فرد نیز به زاکانی گفت، من تحلیل خود را می‌گویم که زاکانی در جواب وی گفت: «شما حق ندارید تحلیل خودتان را بگوئید، شما دارید یک چیزی می‌گویید که به جمع ما توهین می‌کنید.»


در ادامه این بحث، امیرآبادی که به عنوان میهمان در جلسه حضور یافته بود، خواست وارد بحث شود که منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون مانع شد و به وی گفت: شما میهمان هستید، چکار دارید؟ بگذارید جلسه جلو برود.


زاکانی بعد از پایان بحثش با ابوترابی خطاب به جلیلی گفت که گزارش خود را به صورت مختصر بیان کند اما به گونه‌ای که محتوا را به اعضا منتقل کند.


اسماعیل کوثری عضو دیگر این کمیسیون نیز در واکنش به تذکر ابوترابی فرد، گفت: «من می‌خواهم بگویم این بحث‌ها در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است و ما باید تحمل کنیم.»


زاکانی نیز اظهار کرد: «من به جمع خودمان یک چیزی بگویم؛ اسائه ادب نشود، این بار سنگین امروز روی دوش ما 15 نفر است، دوستان دیگری که تشریف می‌آورند، قدم شان رو تخم چشم ما، برای ما افتخار است که محضرشان هستیم؛ اما ما 15 نفر باید گزارش را تهیه و به صحن تقدیم کنیم.»


حقیقت‌پور نیز گفت: بعضی وقت‌ها دخالت‌ها مدیریت جلسه را برهم می‌زند.


رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، در ادامه صحبت‌های خود، تصریح کرد: «ما باید حداکثر تا دهه اول مهر ماه گزارش را به صحن بدهیم، قاعدتا ما تا بیست‌ و هفتم فرصت داریم، اما باید تا دهه اول مهر گزارش را بدهیم و این موضوع در هیئت رئیسه بحث شده است و طبق زمان‌بندی پیش می‌رویم.»








تاجگردون: من صبح در مورد موضوع گزارش پخش جلسات کمیسیون از صدا و سیما به حاج آقا مطلبی را گفتم و ایشان با مسئولان صدا و سیما صحبت کردند؛ آن مسئول صدا و سیما گفت که قرار است صحبت‌های دیروز آقای جلیلی را پخش نکنند و جلسه امروز را برای پخش ضبط کنند، لذا تذکر ایشان برگرفته از صبحت‌های امروز آن مسوول بود.

تاجگردون عضو کمیسیون نیز در واکنش به رفتار تند زاکانی با ابوترابی‌فرد، گفت: تاکید من این است که حرمت حاج آقای ابوترابی‌فرد را نگهداریم، دیروز هم بک توهینی به ایشان شد، در جلسه یک نظری مطرح می‌کنند و بعد چیزی گفته می‌شود؛ باید حرمت ایشان را حفظ کنیم، هم از نظر بزرگی ایشان در جلسه و هم از نظر شخصیتی که دارند.


نماینده گچساران در مجلس ادامه داد: ایشان بحث‌شان را جمع کردند، چون به نظر من احساس کردند ادامه بحث به صلاح نباشد و همین طوری تذکر ندادند.


وی تصریح کرد: من صبح در مورد موضوع گزارش پخش جلسات کمیسیون از صدا و سیما به حاج آقا مطلبی را گفتم و ایشان با مسئولان صدا و سیما صحبت کردند؛ آن مسئول صدا و سیما گفت که قرار است صحبت‌های دیروز آقای جلیلی را پخش نکنند و جلسه امروز را برای پخش ضبط کنند، لذا تذکر ایشان برگرفته از صبحت‌های امروز آن مسوول بود.


زاکانی در پاسخ به تذکر تاجگردون گفت: برخی ممکن است کار کمیسیون را شوخی بدانند، من جدی می‌دانم و بار و مسئولیت تاریخی می‌دانم. خواهش می‌کنم دوستان اجازه بدهند جلو برویم.


وی ادامه داد: من می‌خواهم آنچه برای مردم مهم و مطلوب است روشن بشود و آن بخشی که نامطلوب است هم برای مردم روشن شود.


نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: اینجا که دیگر سال 1206 نیست که کسی یک عهدنامه را بنویسد و کسی نتواند سراغ آن برود، یا سال 1193 نیست که یک عهدنامه دیگری بنویسند که بعد از 200 سال ما به آن بد بگوئیم که چرا اینگونه شده است.


رئیس کمیسیون ویژه برجام، افزود: اجازه بدهید این گزارش داده شود، ما فردا در هیئت رئیسه مطرح می‌کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته