دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1398 - 07:30

استقبال از کتاب وصیت‌نامه شهدا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از مجموعه کتاب‌های وصیت‌نامه شهدا استقبال کردند.
کد خبر : 378724
1396121514204919213535804.jpg

گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری آنا، در ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از اثر جامع فرهنگ اعلام شهدای سراسر کشور که به همت اداره کل انتشارات و اسناد بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شده است رونمایی شد.


جامع بودن این اثر از این جهت است که در آن تمامی شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی کل کشور و مشخصات این دلاورمردان و شیر زنانی که در راه اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی و اسلام ناب محمدی (ص) به شهادت رسیدند، در قالبی مختصر و روان در یکصد کلمه معرفی شده‌اند.


در این کتاب مشخصات همه شهدا از بزرگان انقلاب گرفته تا بسیجیان مناطق دورافتاده کشور معرفی شده‌‌اند. این مشخصات شامل نام، نام‌خانوادگی، محل تولد، سال تولد، حرفه، زمان و محل شهادت است.


یکی دیگر از آثار تولید شده توسط اداره کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید امور ایثارگران که در سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت، وصیت‌نامه شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بود.


زهرا شیرکوند رئیس اداره تألیف و نشر اداره کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره کتاب‌های وصیت‌نامه شهدا که توسط این اداره کل چاپ و نشر شده است، گفت: کتاب وصایای شهدا با همکاری صمیمانه ادارات کل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌ها و استان‌ها به صورت استانی منتشر شده است.کتاب وصایای شهدای استان‌ها به‌عنوان کتابی مرجع جهت استفاده محققان پژوهشگران و مستندسازان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.


وی افزود: در ایام نمایشگاه نیز شاهد بودیم خانواده‌های معظم شاهد از استان‌های مختلف در غرفه نشر شاهد حاضر می‌شدند با دیدن  کتاب وصایای شهدای استان خود وصیت‌نامه شهید‌شان را جستجو می‌کردند و با دیدن وصیت‌نامه شهید خود بسیار خوشحال می‌شدند. این آثار علاوه بر اینکه توجه خاص خانواده‌های شهدا را به خود اختصاص داده، به‌عنوان سند تاریخی برای آیندگان خواهد ماند.


رئیس اداره تألیف و نقش بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: فرهنگ اعلام شهدا برای تمام شهدای ایران چاپ و منتشر شده است و در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز رونمایی شد، اما در خصوص وصیت‌نامه شهدای استان‌ها تاکنون توانسته‌ایم هفت استان را به‌صورت کامل جمع‌آوری و منتشر کنیم.


شیرکوند عنوان کرد: اداره کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با توجه به تجربه حرفه‌ای خود در خصوص چاپ و نشر وصایای شهدای استانها، آمادگی کامل را در جهت جمع آوری و نشر وصایای شهدای دیگر استان‌ها دارد. به همین روال مراکز بنیاد شهید و امور ایثارگران استان‌‌ها و شهرستان‌هایی که وصایای شهدا در آنها منتشر نشده است نیز آماده همکاری لازم در جهت انتشار وصیت‌نامه شهدای استان خود هستند. 


رئیس اداره تألیف و نشر بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآور شد: پروژه انتشار وصایای شهدای دیگر استان‌ها نیز در دستور کار اداره کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارد.با تخصیص بودجه در جهت نشر و انتشار وصایای شهدای کل استان‌ها  که یک پروژه ملی است کار خود را در این زمینه آغاز خواهیم کرد.


گفتنی است، ثبت و ضبط وصایای شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی پروژه‌ای ملی است که باید توجه خاص مسئولان امرا را به خود جلب کند. در حال حاضر  وصایای شهدای هفت استان کشور در اداره کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شده است، اما به نظر می‌رسد با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی همتی مضاعف در جهت تسریع این امر لازم است.


کتاب وصیت‌نامه شهدا، انعکاس روش و منش شهدایی است که امامزادگان عشقند و آشنایی بیشتر با وصیت‌نامه این امامزادگان عشق می‌تواند نقشه راهی برای زندگی ما و آیندگان باشد. هر گامی در جهت ثبت و ضبط وصایای شهدا که اسناد ملی هستند، جلوه‌ای از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که کمتر از شهادت نیست.


انتهای پیام/4104/4100/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته