نمایشگاه کتاب در تسخیر ناشران بزرگ کتابهای کمک آموزشی
به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به ساعات پایانی خود نزدیک میشود و در این چند روز اتفاقات مختلف و حضور مخاطبان خصوصاً جوانان و نوجوانان مورد توجه رسانهها بوده است.
مانند هر سال بخشی مجزا و اختصاصی در مصلی امام خمینی (ره)، محل سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به ناشران آموزشی اختصاص داده شده است. ناشران بزرگ آموزشی هم از این فرصت استفاده کرده و بسیار با برنامه و دقیق در بخش تبلیغات و بازاریابی وارد بازار بزرگ نمایشگاه کتاب شدهاند.
با نزدیک شدن به ایام برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب، کار تبلیغاتی این ناشران غولپیکر از سطح شهر و تسخیر بهترین بیلبوردهای شهر آغاز میشود و با آغاز نمایشگاه کتاب هم هر چقدر به محل برگزاری نمایشگاه نزدیک میشویم، تراکم و تعداد انواع و اقسام اقدامات تبلیغاتی این ناشران شدت گرفته و بیشتر میشود.
مخاطبان و علاقمندان به کتاب که از مترو برای تردد استفاده میکنند مشاهده میکنند که بیلبوردهای تبلیغاتی و اطلاعرسانی متروهای منتهی به مصلی مزین به نام و نشان این ناشران بزرگ است. از مترو که خارج شوید و وارد حیاط مصلی امام خمینی (ره) که بشوید صدای تبلیغات صوتی که دربست و بهصورت کامل در اختیار این ناشران آموزشی است را میشنوید که بیوقفه همگان را با آبوتاب فراوان به حضور و خرید از غرفههای چند صد متری خود دعوت میکنند.
حضور منسجم این ناشران با انواع و اقسام محصولات از کتاب گرفته تا برنامههای ویژه تلفن همراه برای استفاده مقاطع مختلف آموزشی که با نیازسنجی مناسب صورت گرفته است. اگر به این حجم از تبلیغات محیطی و میدانی، تبلیغات صداوسیما را اضافه کنیم دلایل اقبال بیش از اندازه مخاطبان را بهتر میتوانیم درک کنیم.
حالا امروز مهدی اسماعیلیراد معاون اجرایی سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: شرکت برنده مزایده تبلیغات نمایشگاه با افزایش عامدانه قیمت تبلیغات بهگونهای رفتار کرده است که به جز یک شرکت مشتری دیگری برای تبلیغات نباشد.روز گذشته هم قادر آشنا قائممقام سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اعلام کرد: حدود ۳۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش خرید داشتیم و تراکنشها ۶ درصد افزایش پیدا کرد. طبق آخرین آمار اعلام شده توسط بانک شهر، تا پایان نهمین روز سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دریافت کردیم، میزان تراکنش ۹۹ میلیارد تومان بوده است.
بر کسی پوشیده نیست که میزان قابل توجهی از آمارهای فروش بالا که توسط مسئولین ارائه میشود هم مربوط به فروش ناشران آموزشی است، که برخی از ناشران در مصاحبههای خود در روزهای گذشته با خبرنگار خبرگزاری آنا به این مطلب اشاره کرده بودند. ناشرانی که با تخلف بیشترین تبلیغات و فضا را در نمایشگاه اشغال میکنند و اجازه نفس کشیدن به دیگران را نمیدهند.
بهنظر میرسد در کنار کتابسازان و ناشرنماها و فستفودهای مستقر در نمایشگاه ناشران آموزشی هم از مجموعههایی هستند که بیشترین درآمد را از این بازار بزرگ بدست میآورند.
با این وضعیت باید تدابیری از طرف مسئولین برگزاری نمایشگاه کتاب در سالهای آینده برای جلوگیری از تسخیر و سوءاستفاده از فرصت و ظرفیت نمایشگاه بینالمللی توسط برخی ناشران آموزشی ایجاد شود تا فضا و فرصت برای بروز و ظهور ناشران دیگر از جمله ناشران عمومی در بخش بزرگسال و کودک و نوجوان و ناشران دانشگاهی به وجود بیاید.
حسن آقایان
انتهای پیام/4072/۴۰۲۸/
انتهای پیام/