دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1398 - 11:59
سخنگوی شورای نگهبان:

لایحه یا طرحی درباره سند ۲۰۳۰ به شورای نگهبان ارسال نشده است

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: هیچ طرح یا لایحه‌ای درباره سند ۲۰۳۰ به شورای نگهبان ارسال نشده است.
کد خبر : 378515
BQ4K0864.jpg

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری صبح امروز در سالن اجلاس شورای نگهبان، اظهار کرد: نخستین مصوبه شورای نگهبان طرح استفساریه جزء ۶ بند ث قانون پنج ساله درباره ایثارگران بود که مغایر با موازین شرع و قانون شناخته نشد.


وی افزود: طرح دو فوریتی اقدام متقابل در برابر تروریستی خواندن سپاه در شورای نگهبان تصویب شد.


سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به لایحه مدیریت بحران، گفت: این لایحه با اصول ۱۳۸ و ۸۵ قانون اساسی مغایر شناخته شد.


کدخدایی با اشاره به طرح حداکثر حمایت از توان تولیدی و خدماتی و کالای ایرانی، گفت: در ماده پنج کماکان ایراداتی به قوت خود باقی است.


وی با بیان اینکه لایحه حفاظت از خاک هم در شورای نگهبان بررسی شد، تصریح کرد: یک مورد از ماده‌های این لایحه ایراد داشته که به مجلس شورای اسلامی برای بررسی و رفع ایراد بازگشت شده است.


عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی به لایحه پایانه‌های فروشگاهی اشاره کرد و افزود: ایراد ماده ۱۱ این لایحه به قوت خود باقی است و باید بررسی بیشتری شود.


وی با اعلام فعالیت‌های شورای نگهبان در سال گذشته عنوان کرد: ۴۳ مصوب از سوی مجلس به شورا ارسال شد که ۲۵ مصوبه به تأیید رسید و ۱۸ مصوبه نیز به مجلس ارجاع شده است.


کدخدایی با بیان اینکه ۷ اساسنامه از سوی هیئت وزیران در سال ۹۷ به شورای نگهبان ارسال  شده که ۴ مورد آن تأیید، یک مصوبه رد و سه مصوبه در حال بررسی است، اضافه کرد: ۶۰ نامه از سوی دیوان عدالت اداری برای تطبیق شرع و قانون به شورا ارسال شد که ۱۳ مورد آن خلاف  تشخیص داد شد.


وی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات که به شورای نگهبان ارسال شده است، گفت: به‌دلیل طولانی شدن بررسی مصوبه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، این طرح در شورای نگهبان بررسی نشد. جلسات فوق‌العاده‌ای برای بررسی اصلاح قانون انتخابات در نظر می‌گیریم ولی هم‌اکنون نظر یا پیش‌بینی ندارم.


سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح استانی شدن انتخابات و گرانی بنزین نیز اعلام کرد: درباره طرح یا لایحه‌ای که به شورای نگهبان ارسال نشده هیچ اظهارنظری نمی‌کنیم.


وی نظر خودش درباره ۳ دوره‌ای شدن حضور نمایندگان در مجلس شورای اسلامی را هم اعلام کرد.


کدخدایی با تأکید بر اینکه شیوه انتخابات به شکل کنونی ایراد دارد، ادامه داد: درباره الکترونیکی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز جلساتی با وزارت کشور در حال برگزاری است ولی این شورا اعلام کرده در صورت آمادگی وزارت کشور آماده الکترونیکی شدن انتخابات است.


وی درباره ارائه طرح یا لایحه در چارچوب سند آموزشی ۲۰۳۰ به شورای نگهبان اعلام کرد: هیچ طرح و لایحه‌ای در این مورد به  شورای نگهبان نیامده است.


انتهای پیام/4082/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته