دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 شهريور 1394 - 14:55

تاکید مظاهریان بر توجه ویژه به مسائل اجتماعی در ساخت‌‌وسازهای شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی توجه ویژه به مسائل اجتماعی در ساخت‌‌وسازهای شهری را خواستار شد.
کد خبر : 37840

به گزارش گروه اقتصادی آنا و به نقل از دبیرخانه دومین کنفرانس بناهای بلند، حامد مظاهریان در نشست کارگروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی دومین کنفرانس بناهای بلند افزود: باید به این سمت برویم که به مباحث میان‌رشته‌ای در بلندمرتبه اهمیت بدهیم و مثلا بدانیم که موضوع محیط زیست باید در کجای کار ساختمان و بلندمرتبه‌سازی قرار دارد.


او با تاکید بر این که یکی از محورهای این کنفرانس باید همین موضوع باشد، ادامه داد: معمارها از دیدگاه علوم اجتماعی باید به ساختمان‌های بلند نگاه کنند، چون در همه جای دنیا با امتیاز ویژه‌ای به این مباحث نگاه می‌شود.


به گفته او دیدگاه یک شهرساز به محیط زیست متفاوت از سایر کارشناسان است، به همین دلیل باید به این دیدگاه‌ها بها داده شود و بقیه هم باید تفسیر خود را از این موضوع داشته باشند.


در ادامه این نشست محمدرضا حافظی دبیر کارگروه معماری، شهرسازی دومین کنفرانس بناهای بلند درباره معضلات ناشی از ساختمان‌های بلند در شهر گفت: در همه جای دنیا بناهایی با ارتفاع 40 تا 100 متر ساختمان بلند تعریف می‌شود و با این تعریف شهرهای تهران، کرج، تبریز، اصفهان و مشهد جزو 100 شهر بلند دنیا هستند و این برای کشور ما جای تأسف دارد.


او ادامه داد: ساختمان بلند ساختمانی است که از خط آسمان محیط پیرامون خود بلندتر است اگر در منطقه‌ای همه ساختمان‌ها یک طبقه هستند، ساختمان 8 طبقه قطعا ساختمان بلند محسوب می‌شود.


حافظی اضافه کرد: وقتی تراکم اتفاق می‌افتد، اثرات جانبی هم در بر دارد و به عنوان مثال گودبرداری‌ها بر روی محیط زیست اثراتی ایجاد می‌کند. گودبرداری توپوگرافی زمین را به نحوی به هم می‌زند که به هیچ وجه قابل اصلاح نیست.


به گفته او گودبرداری در عمق 40 متری معضلاتی مثل حرکت آب‌های زیرزمینی را ایجاد می‌کند. ضایعه‌ای که این گودبرداری‌ها ایجاد می‌کند بسیار شدید است و نیاز به قانون‌گذاری دارد.


محمد حقانی عضو کارگروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی کنفرانس نیز در این نشست با بیان اینکه عده‌ای معتقدند ساختمان‌های بلند سنخیتی با فرهنگ جامعه ما ندارد، گفت: نیت این بود که ساختمان بلند بسازیم تا سطوح بیشتری در اختیارمان قرار بگیرد، اما متأسفانه در تهران به موضوع باغ‌ها و امثال آن نشد.


به گفته او حقوق شهروندی در گوشه گوشه شهر ما مورد تعرض واقع می‌شود و اگر به پل صدر نگاه کنید این سوال ایجاد می‌شود که چطور این پل تا این حد نزدیک منازل مردم شده است.


به گزارش آنا،‌ دومین کنفرانس بناهای بلند (بلندمرتبه‌سازی) 30 آذر، اول و دوم دی 1394 در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته