دبیر جشنواره ترویج علم در پایاننامههای دانشجویی گفت: جذب بودجه یکی از مشکلاتی است که برای جشنوارهها ایجاد میشود. هر برنامهای برای جذب بودجه نیاز به جلب اعتماد از سوی سازمانها و مردم دارد. باید نشان داد هزینه و سرمایهگذاری روی یکسری از برنامهها چه سودی برای جامعه دارد تا سازمانها و مردم تشویق به مشارکت در آن بشوند.
وی افزود: یکی از مسائلی که در کشور به آن توجهی نمیشود، حق مردم برای نظارت بر تحقیقات و پژوهشهای دانشگاهی است. مردم از طریق پرداخت مالیات سهمی در سرمایهگذاری و تأمین بودجه پژوهشهای دانشگاهی دارند. نظارت شهروندی بر تحقیقات در بسیاری از کشورها وجود دارد. بنابراین باید این نقش را در جامعه خود نیز اعمال کنیم.
شیخ رضایی گفت: جشنواره ترویج علم در پایاننامههای دانشجویی قصد دارد پژوهشهای محققان و دانشمندان را به زبان ساده به مردم ارائه کند که این نوعی دادن حق نظارت به مردم است.
وی با اشاره به اینکه ارتباط دانشگاه و مردم باید دو طرفه باشد، گفت: توانایی ایجاد ارتباط با مردم نوعی مهارت است که برای یاد گرفتن آن باید تمرین کرد. نظام آموزشی در مدارس باید این مهارت را به دانشآموزان یاد بدهد. این مهارت در دانشگاه نیز باید به دانشجویان و استادان آموزش داده شود. روش تعامل مردم و جامعه برای دانشمندان و دانشجویان بسیار مهم است.
دبیر جشنواره ترویج علم در پایاننامههای دانشجویی گفت: تفاوت دوره اول و دوره دوم این است که امسال راهنمایی را در اختیار شرکتکنندگان قرار دادیم تا نحوه ارائه عمومی را یاد بگیرند. چرا که ارائه عمومی باید به زبانی ساده بیان شود تا مردم بتوانند آن را درک کنند.
وی در خاتمه افزود: جشنواره ترویج علم در پایاننامههای دانشجویی تنها محدود به پایاننامه نمیشود. هر پژوهشی که در دانشگاه انجام بگیرد، میتواند برای جامعه عمومی مهم باشد. دانش علوم انسانی نسبت به دانش علوم طبیعی توجه کمتری را به خود جلب میکند. بنابراین باید این نگاه ابزاری در کشور را که علم تنها راهحل مشکل است را تغییر داد. بالا بودن سطح دانش عمومی در رشتههای کمتر محبوب یکی از بحرانهای کشور محسوب میشود که نظام تعلیم و تربیت باید راهی برای حل آن پیدا کند.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/