دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1394 - 08:17
در گفت‌وگو با آنا

نماینده اسفراین در مجلس: گسترش تحصیلات تکمیلی مشکلات کشور را کاهش می‌دهد/ تشکیل شورای اقتصاد دانش‌بنیان از سیاست‌های خوب دکتر میرزاده است

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گسترش رشته‌های آموزش عالی و به‌ویژه تحصیلات تکمیلی در داخل، مشکلاتی نظیر خروج ارز، اثرات منفی تربیتی و روانی دانشجویان و ... را برای کشور کم خواهد کرد.
کد خبر : 37764

دکتر هادی قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به برخی مخالفت‌ها با گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اگر فرض را بر این بگیریم که فعالیت و گسترش تحصیلات تکمیلی صورت نگیرد و با توجه به اینکه عمده تقاضا برای آموزش عالی بالا است؛ طبیعی است که جوانان و دانشجویان ما برای ادامه تحصیل به کشورهای همسایه، شرق آسیا، آسیای میانه و ... بروند و در دانشگاه‌های با کیفیت پایین‌تری نسبت به دانشگاه‌های داخل درس بخوانند.


وی ادامه داد: خروج جوانان و دانشجویان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی، علاوه بر دوری از خانواده، تبعات منفی دیگری را در پی داشته و باعث خروج ارز از کشور می‌شود و اثرات روانی و تربیتی منفی به دنبال دارد، بنابراین گسترش رشته‌های آموزش عالی و به‌ویژه تحصیلات تکمیلی در داخل این مزایا را دارد که مشکلات این‌چنینی را برای کشور کم خواهد کرد.









با سیاست کاهش وابستگی به شهریه، دانشگاه آزاد می‌تواند ارتباط و پیوند بیشتری با صنعت، جامعه، خدمات، کشاورزی و ... برقرار کند و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاه وارد فعالیت‌های کارآفرینی شوند و پیوند میان جامعه و دانشگاه قدرت گرفته و بهبود پیدا کند



عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد که در حاشیه نهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی با خبرنگار آنا گفت‌وگو می‌کرد، با توجه به مصوبات خوب این نشست، برگزاری جلسه هیات امنا را مثبت ارزیابی کرد و با تشریح عمده تحولات و موفقیت‌هایی که در دو سال اخیر و از زمان مدیریت دکتر میرزاده صورت گرفته اظهار کرد: این مصوبات در راستای سیاست‌های دوره جدید مدیریت دانشگاه به ریاست دکتر میرزاده در دو سال اخیر صورت می‌گیرد.


وی با بیان اینکه 99 درصد درآمدهای دانشگاه آزاد از محل شهریه انجام می‌شود و این موضوع فشار زیادی را برای مدیریت هزینه‌ها و انجام امور آموزشی به دانشگاه وارد می‌کند، گفت: سیاست خوبی که در دو سال اخیر تصویب شده شورای اقتصاد دانش‌بنیان است که طرح‌های خوبی در این شورا به تصویب رسیده و می‌رسد و سعی می‌شود با مدیریت هزینه‌ها، وابستگی به شهریه دانشجویان کاهش پیدا کند.


نماینده اسفراین با اعلام اینکه اکنون وابستگی دانشگاه به شهریه به حدود 90 درصد کاهش پیدا کرده ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال 94 این عدد به زیر 90 درصد برسد و به این سمت برویم که تا یکی دو سال آینده بیشتر از 70 درصد درآمدهای دانشگاه از محل شهریه‌ها تامین نشود و در بلندمدت وابستگی به شهریه به حدود 30 درصد برسد.


وی ادامه داد: در این صورت است که دانشگاه می‌تواند ارتباط و پیوند بیشتری با صنعت، جامعه، خدمات، کشاورزی و ... برقرار کند و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد وارد فعالیت‌های کارآفرینی شوند و پیوند میان جامعه و دانشگاه قدرت گرفته و بهبود پیدا کند. از طرفی هم باعث می‌شود مشکلی که در آموزش عالی به عنوان یک چالش با آن مواجه هستیم و فارغ‌التحصیلان دانشگاه عموما بیکار می‌شوند و بین نرخ بیکاری و فارغ‌التحصیلان یک رابطه مثبت به وجود آمده، عکس شود.


قوامی درباره خدمات آموزشی خاطرنشان کرد: در خصوص موضوع خدمات آموزشی و هزینه تمام شده آن با مدیریتی که اکنون انجام می‌شود، نشان می‌دهد که در بخش غیردولتی بویژه در دانشگاه آزاد، بهای تمام شده فعالیت‌های آموزشی کمتر از بخش دولتی است. علاوه بر اینکه بار سنگینی را از دوش دولت برداشته و این کار را با هزینه پایین‌تری انجام می‌دهد. همه این موارد تحولاتی است که دکتر میرزاده در دو سال اخیر در دانشگاه آزاد صورت داده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته