دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1398 - 04:15
حسینی‌نژاد در گفتگو با آنا:

انتشار آزاد تمام متن پایان‌نامه‌ها بدون بسترسازی نادرست بود

استاد دانشگاه دامغان گفت: انتشار آزاد تمام متن پایان‌نامه‌ها که توسط ایرانداک بدون ایجاد بسترهای اولیه صورت گرفته کار نادرستی بود.
کد خبر : 377388
docuجدید2017.jpg

سید محمود حسینی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره انتشار آزاد متن پایان‌نامه‌ها توسط سایت رسمی ایرانداک گفت: انتشار آزاد اطلاعات پایان‌نامه در دنیا بازخورد مثبتی داشته و در ایران هم این پتانسیل وجود دارد اما ابتدا این مسئله باید فرهنگ‌سازی شود. انتشار آزاد تمام متنی که توسط ایرانداک بدون ایجاد بسترهای اولیه صورت گرفته را به‌شخصه قبول ندارم و کار نادرستی بود.


استاد دانشگاه دامغان خاطرنشان کرد: برخی استفاده‌های ناصحیح از این اقدام ایرانداک می‌شود؛ خیلی‌ها در اطراف میدان انقلاب بازار گرم پایان‌نامه نویسان را مشاهده کرده‌اند که هرساله به تعدادشان افزوده می‌شود. درواقع اقدام انتشار تمام متن پایان‌نامه‌ها هم ازنظر عرف جامعه ایراد دارد و هم مانع خلاقیت و نوآوری در پایان‌نامه‌ها خواهد شد.


وی تصریح کرد: سامانه‌های پیش‌گیری از تقلب مانند سامانه همانندجو چند وقتی است که در کشور راه‌اندازی شده و تا حدودی جلوی انتشار عنوان‌ها و طرح‌های تکراری را گرفته است. رسالت این سامانه بررسی درصد همانندی اطلاعات، عنوان و متن طرح‌ها و پایان‌نامه‌ها با جست‌وجوی خودکار در متن کامل سایر پایان‌نامه‌ها و مدارک علمی است، اما خیلی‌ها سر همانندجو را هم کلاه می‌گذارند. برخی دانشجویان بخش‌های جزئی و یا جایی که خودشان می‌خواهند را بارگذاری می‌کنند و گواهی هم از این سایت برای ما اساتید می‌آورند.


حسینی‌نژاد در پایان بیان کرد: خیلی اتفاق افتاده که دانشجویان گواهی صفر درصد همانندی را از سایت همانندجو دریافت کرده و برای اساتید داور آورده‌اند اما با این‌ حال این موضوع با اندکی تشابه در دانشگاه‌های دیگر کار شده است، لذا پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران باید نسبت به ارتقای سیستم همانندجو اقدام کند.


انتهای پیام/4107/4126/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته